Το Δέντρο και η Κούνια της Μαρίας Ντούζα (2013)

Ημερομηνία Δευτέρα, 27 Ιαν. 2014 @ 16:30:00 EET
Θέμα: Δραματική


Το Δέντρο και η Κούνια
The Tree and the Swing

της Μαρίας Ντούζα
με τους Μυρτώ Αλικάκη,  Ηλία Λογοθέτη, Νίκο Ορφανό, Μιριάννα Καρανόβιτς

Υπόθεση:
Εμπνευσμένη από ένα πραγματικό περιστατικό, η ταινία αφηγείται πώς τα μέλη μιας οικογένειας για χρόνια χωρισμένα ξαναβρίσκονται ένα Πάσχα, κάτω από την πατρογονική στέγη, σε μια συνάντηση η οποία θα έχει, για τον καθένα, απροσδόκητες συνέπειες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ του Μόντρεαλ τον Αύγουστο,  η ταινία Το Δέντρο και η Κούνια άνοιξε το Ελληνικό Πρόγραμμα του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών ‘Νύχτες Πρεμιέρας’ τον περασμένο Σεπτέμβριο. Κι ενώ συνεχίζει την φεστιβαλική της πορεία στο εξωτερικό (Νέα Υόρκη, Αυστραλία, Ινδία, Βέλγιο, Στοκχόλμη, Βελιγράδι) βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες στις 6 Φεβρουαρίου από την StraDa Films.

Γυρισμένη στην ελληνική επαρχία με ένα εξαιρετικό cast όπου συμμετέχουν η Μυρτώ Αλικάκη,  ο Ηλίας Λογοθέτης, ο Νίκος Ορφανός και η Σέρβα ηθοποιός Μιριάννα Καρανόβιτς (Underground, Ο Μπαμπάς Λείπει σε Ταξίδι για Δουλειές), η ταινία Το Δέντρο και η Κούνια είναι η πρώτη μεγάλου μήκους της Μαρίας Ντούζα, που σπούδασε στη National Film & Television School της Αγγλίας.   Η ταινία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο των Εργαστηρίων MFI Script2Film και πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του προγράμματος Media της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το στάδιο της συγγραφής μέχρι το στάδιο της παραγωγής  (Balkan Film Fund Pitch, MFI, Eave, Media New Talent Award, Crossroads).

Στο εξωτερικό η ταινία εκπροσωπείται από την εταιρεία EastWest Filmdistribution GmbH, με έδρα την Βιέννη (http://www.eastwest-distribution.com/), η οποία την βάζει  δυναμικά στο παιχνίδι της διεθνούς διανομής με Market Screening στην Κινηματογραφική Αγορά του Βερολίνου (EFM) στην φετινή Berlinale.

Στο κέντρο της ιστορίας βρίσκεται η Ελένη Καραπάνου (Μυρτώ Αλικάκη) καθηγήτρια καρδιολογίας στο Λονδίνο, η οποία έχει αποξενωθεί από τον πατέρα της Κυριάκο (Ηλία Λογοθέτη) εδώ και δεκαπέντε χρόνια – από τότε που, αψηφώντας τις επιθυμίες του,  άφησε την Ελλάδα, με σκοπό να εγκατασταθεί στην Αγγλία.  Μια μέρα ο Βρετανός άντρας της, Χάρυ (John Bicknell), μετατίθεται στην Κίνα. Αντιμέτωπη με δύσκολα προσωπικά και επαγγελματικά διλήμματα, η Ελένη παίρνει την δεκάχρονη κόρη της, την Άννα (Ίρις Μήττα), και έρχονται στην Ελλάδα, για Πασχαλινές διακοπές.   Όταν όμως φτάνει σπίτι, τίποτα δεν είναι όπως το περίμενε.  Μια γυναίκα από τη Σερβία, η Νίνα (Mirjanna Karanovic), είναι εγκατεστημένη εκεί μαζί με την εντεκάχρονη κόρη της Μίρα (Ελένη Κουλέτση)…

Σημείωμα σκηνοθέτη

Με αφορμή τις παλιότερες αλλά και τις νεώτερες μετακινήσεις των ανθρώπων, η ταινία συνυφαίνει την σύγχρονη πραγματικότητα με την πρόσφατη ιστορία σε ένα μοντέρνο μύθο όπου οι πρωταγωνιστές, μέσα από τις προσωπικές τους διαδρομές και συγκρούσεις, θα αναζητήσουν εν τέλει την μετάνοια, την αποδοχή και την αγάπη.    
Μεγάλωσα στη δεκαετία του ’70, σε μια εποχή μικρής κινητικότητας και μεγάλης καχυποψίας (η μετανάστευση είχε υποχωρήσει και τα σύνορα του κόσμου έμοιαζαν οριστικά).  Οι άνθρωποι ταξίδευαν μόνο για τουρισμό, κάποιοι για σπουδές κι αυτό μόνο στη Δύση.  Στην Ανατολή δεν επιτρεπόταν να ταξιδεύουν καθόλου.   Αυτό έπαψε απότομα το 1989 με την πτώση του τείχους του Βερολίνου, που εμείς είχαμε πιστέψει ότι θα έστεκε ως το τέλος του κόσμου. 
Από τότε η Δυτική Ευρώπη και η Ελλάδα είδαν να λαμβάνει χώρα μια τεράστια εισροή ανθρώπων από την Ανατολή, η οποία άλλαξε εκ βαθέων τον χαρακτήρα και τη σύνθεση των εγχώριων πληθυσμών.  Σήμερα, είκοσι και πλέον χρόνια μετά, ξέρουμε ότι αυτό που τότε μας φάνηκε πρωτόγνωρο και μοναδικό ήταν απλά η αιώνια κατάσταση των πραγμάτων, τόσο παλιά όσο και η ιστορία.  Οι άνθρωποι πάντα μετακινούνταν είτε δια της βίας, είτε από επιλογή είτε από ανάγκη.   
Η ταινία  πραγματεύεται το πώς αυτές οι μετακινήσεις επηρεάζουν τις οικογενειακές δομές, πώς οι παραδοσιακές αντιλήψεις για το τι σημαίνει πατρίδα και «ανήκω» αλλάζουν στις σύγχρονες συνθήκες μετακίνησης, αλλά και  πως η δικιά μας εμπειρία της διασποράς μπορεί να μετατραπεί σε μια νέα – διεθνιστική σχεδόν - αντίληψη του εαυτού μας και των άλλων. 
Δυστυχώς σήμερα, εδώ στη δική μας πατρίδα, την χώρα του Οδυσσέα  και το κέντρο ενός έθνους διασποράς, μια πτωχευμένη και ταπεινωμένη κοινωνία βλέπει το φάντασμα του ρατσισμού και της ξενοφοβίας να ξαναγεννιέται, καθώς η συγκυρία θολώνει την καθαρότητα του βλέμματος και του νου.  Ντροπιαστικές εικόνες ενός όχλου τυφλού που επιτίθεται σε μετανάστες μέσα στην καρδιά της Αθήνας κάνουν τον γύρω του κόσμου.
Το Δέντρο και η Κούνια θέλει να πετύχει το αντίθετο.  Θέλει να μας θυμίσει πως κι εδώ όπως κι αλλού δεν έχουν χαθεί οι άνθρωποι που παραμένουν άνθρωποι και πως η ζωή θα ηταν ένα τρομαχτικό ταξίδι αν δεν μπορούσαμε να την ζήσουμε με αποδοχή, αλλυλεγγύη και αγάπη.


Coming home to make amends with her estranged father, Eleni finds herself confronted with an unexpected kinship.

This is essentially a story about family and reconciliation. At the heart of the film lies this simple idea; that life would be a very lonely journey if we lost our ability to share it with those we love, and those in need of our love. Played against the political changes that have taken place in the Balkans since the war, the film interweaves family drama and historical circumstance in a modern tale about the relentless movement of people, repentance, acceptance and love.

Eleni has been estranged from her father Kyriakos fifteen years now, ever since she left Greece to relocate to England. Kyriakos, a refugee child after the war, has never forgiven her for leaving her country. One day, Eleni’s British husband Harris loses his job and is posted to China. In the face of this new move, Eleni decides to visit her homeland and make amends with her father. But when she reaches home nothing she finds is as she expects. A Serbian woman, Nina, is living with Kyriakos, looking after his big estate. Kyriakos has been harbouring a few secrets of his own.

ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ:

IMDb Facebook Twitter Official site


Κυκλοφορία:
8/2013 (Καναδάς)
19/9/2013 (Ελλάδα, Φεστιβάλ Αθήνας)
6/10/2013 (ΗΠΑ, Φεστιβάλ Νέας Υόρκης)
11/11/2013 (Αυστραλία)
6/2/2014 (Ελλάδα)


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

 

Η Βαθμολογία μου:

Επιτέλους μια ακόμη αξιόλογη ελληνική παραγωγή

Με τις απογοητεύσεις που προσφέρουν συχνά  οι έλληνες δημιουργοί, κάθε καλοπροαίρετος κινηματογραφόφιλος αναζητά την οποιαδήποτε θετική αναλαμπή.
Και η ταινία της Μαρίας Ντούζα αποτελεί μια αξιόλογη προσπάθεια.

Το  σενάριο το οποίο αποτελεί προϊόν της έμπνευσης  και του ταλέντου της σκηνοθέτιδας, παρουσιάζει ουσιαστικό περιεχόμενο και έχει βαθειά  συνάφεια με όσα συμβαίνουν στην σημερινή ελληνική πραγματικότητα ενώ προσεγγίζει την οδυνηρή μεταπολεμική  και μετεμφυλιακή ιστορία με τις ακούσιες μετακινήσεις πληθυσμών με γνώση και σεβασμό.

Γενικότερα μπορεί να αξιολογηθεί ως μια μυθοπλασία εξαιρετικά προσγειωμένη στην βαλκανική πραγματικότητα που εντυπωσιάζει με την ωριμότητά της, ιδιαίτερα αν συνυπολογίσει και το γεγονός ότι το όλο εγχείρημα αποτελεί μια από τις πρώτες παρόμοιας έκτασης δουλειές της δημιουργού.

Η ταινία δικαιώνει την πρωτοβουλία χρηματοδότησης της  από το πρόγραμμα Media της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποδεικνύει ότι ακόμη και στους σημερινούς καιρούς της απόλυτης απαξίωσης, άνθρωποι με ταλέντο και αγάπη για την δουλειά τους μπορούν να ελπίζουν ότι θα τύχουν υποστήριξης και χρηματοδότησης.

Οι αναμενόμενες αδυναμίες και ατέλειες που μπορεί κανείς να επισημάνει στην ταινία, κινούνται μέσα στο φυσιολογικό πλαίσιο της σχετικής απειρίας μιας νέας σκηνοθέτιδας, με σημαντικότερη το υπερβολικό και άκαμπτο, στον τρόπο ερμηνείας που έχει συνηθίσει, παίξιμο του Ηλία Λογοθέτη στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Konstantinos Kommatas
του Κωνσταντίνου Κομματά [email protected]

 




PHOTOS - POSTERS




ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
>>CAST<<

Πρωταγωνιστούν

Μυρτώ Αλικάκη, Ηλίας Λογοθέτης, Mirjanna Karanovic,  Νίκος Ορφανός,  Ίρις Μήττα, Γεννάδειος Πάτσης, Γιώργος Σουξές , John Bicknell, Ελένη Κουλέτση

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Είδος ταινίας: Δράμα, Οικογενειακή, Ιστορική
Σενάριο: Μαρία Ντούζα, Βασισμένο σε μια ιδέα της Ελένης Ατσίκμπαση
Σκηνοθεσία: Μαρία Ντούζα
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ζαφείρης Επαμεινώνδας
Σκηνικά: Τζιοβάννι Τζανέτης
Μοντάζ: Γιάννης Κωσταβάρας
Ήχος: Στέφανος Ευθυμίου
Μουσική: Άννα Στερεοπούλου
Παραγωγή: Steficon
Συμπαραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ, NOVA,
Intermedianetwork Serbia, Phos Productions, Stefi Productions, Townfilm

Διανομή: StraDa Films (Ελλάδα)
Διεθνής Διανομή: EastWest Filmdistribution GmbH
Διάρκεια: 108 '
Φορμά εικόνας: Έγχρωμη 1.85 : 1 (HD)
Ήχος: Dolby Digital
Γλώσσα: Ελληνικά
Έτος παραγωγής: 2013
Χώρα παραγωγής: Ελλάδα
Τοποθεσίες γυρισμάτων: Ελλάδα (Αττική, Μαραθώνας)
Κόστος: €500,000




Που παίζεται...




Το URL αυτού του άρθρου είναι το εξής: http://www.myfilm.gr/13654

Το άρθρο προέρχεται από: myFILM.gr
http://www.myfilm.gr