Home myFILM
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
Αρχή ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Βίντεο Φωτογραφίες DVD TV Συνεντεύξεις Διαγωνισμοί Box Office
  Εγγραφή / Σύνδεση
myFILM.gr toolbar
Σήμερα & προσεχώς
.: από 28/8/14 :.
. Lucy
. Μαγεία στο Σεληνόφως
. Αεροπλάνα 2: Ιπτάμενοι Πυροσβέστες
.: από 4/9/14 :.
. Ο Νο1 Καταζητούμενος
. Step Up: All In
. Φύλακες του Γαλαξία
. The Lunchbox
. Παίζοντας Με Τη Φωτιά
. Η Άντουα και οι Φίλες της (1960)
.: από 11/9/14 :.
. Μεγαλώνοντας
. Αμαρτωλή Πόλη: Η Κυρία Θέλει Φόνο
. Η Τελική Αποπληρωμή
. Μέσα στον Κυκλώνα
. Ξόρκισε Το Κακό
. Η Ζωή είναι Ωραία με τα Μάτια Κλειστά
. Η Εγκληματική Ζωή του Αρτσιμπάλντο Ντε Λα Κρουζ (1955)
.: από 18/9/14 :.
. Ρίο, Σ' Αγαπώ
. Kidnapping Freddy Heineken
. Ο Λαβύρινθος
. Αμνησία
. Η Barbie στο Μυστικό Βασίλειο
.: από 25/9/14 :.
. Τα Χελωνονιντζάκια
. Ένας Πύργος Στην Ιταλία
. The Equalizer
. The Boy With The Cuckoo-Clock Heart
. Στο Σπίτι

Περιοχή μελών
Εγγραφή εδώ:
Χρήστης:
Συνθηματικό:
Κωδικός Ασφαλείας: Κωδικός Ασφαλείας
Γράψτε Κωδικό Ασφαλείας (6ψήφιος αριθμός εικόνας):
Members List Μέλη:
Τελευταία: katoikidio123's Profile katoikidio123
Σήμερα: 2
Χθές: 0
Συνολικά: 9734

Συνδεδεμένοι:
Επισκέπτες: 125
Μέλη: 0
Σύνολο: 125

Εγγραφή

ΔΩΡΕΑΝ Toolbar
Θέματα
BOX OFFICE Ελληνικό
BOX OFFICE USA
Δημοφιλή / Top50
Cine CULT
TV
CD
Θέατρο
Αρχείο
Αίθουσες
ανά εβδομάδα
με μια ματιά

Ο Λογαριασμός μου
Blogs
Λήψεις
Φωτογραφίες
Φόρουμ
Ημερολόγιο
Σύνδεσμοι
Επικοινωνία
Αναζήτηση
Donation
Ανέκδοτα και Αστεία
Ποίηση
Παιχνίδια Flash
Πόστερ
Άλλο Περιεχόμενο
Ενότητες
Πρόσωπα
Βιβλίο
Casting
Φεστιβάλ / Διανομή
Ευκαιρίες Καριέρας
Δελτίο καιρού
Ξενοδοχεία
Χρήσιμα

Upcoming Events

-- Sponsored Links --
Dailymotion
AGATHI Art Gallery
cinefo.wordpress.comr
aggelospolidoros.blogspot.gr

-- feeds'n'blogs --














Cinema: GRAN TORINO του Κλιντ Ίστγουντ

Ημερομηνία καταχώρησης: Παρασκευή, 24 Οκτ. 2008 @ 22:35:06 MST - Συντάκτης : Jim Papamichos

[Comments][Περισσότερα][Κριτικές][Βίντεο][Φωτό][Πόστερ][Κυκλοφορία][Στοιχεία]

Arts & Culture

GRAN TORINO
του Κλιντ Ίστγουντ
με τους Κλιντ Ίστγουντ, Μπι Βανγκ

Υπόθεση: Ο συνταξιούχος πια εργάτης σε αυτοκινητοβιομηχανία Γουόλτ Κοβάλσκι περνάει τις μέρες του επισκευάζοντας το σπίτι του, πίνονταμπύρα και πηγαίνοντας μια φορά τον μήνα στο κουρείο. Κι ενώ η τελευταία επιθυμία της εκλιπούσης συζύγου του ήταν να τον δει να πηγαίνει για εξομολόγηση, ο Γουόλτ – ένας πικραμένος βετεράνος που κρατάει το M-1 του πάντα καθαρό και έτοιμο – νιώθει ότι δεν βαραίνει τίποτα την ψυχή του. Και η μόνη ψυχή που μπορεί να εμπιστευτεί αρκετά για να εξομολογηθεί όσα τον βασανίζουν, είναι ο σκύλος του, η Νταίζη.

Κριτικές της ταινίας
Στοιχεία ταινίας
Φωτογραφίες
Βίντεο
Περισότερες πληροφορίες



Περισσότερα για την ταινία (Δελτίο Τύπου)

National Board of Review:
Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου (Κλιντ Ίστγουντ), Καλύτερου Σεναρίου (Νικ Σενκ)
Μεταξύ των 10 Καλύτερων Ταινιών για το 2008

Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Τραγουδιού
Ο Κλιντ Ίστγουντ σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στη δραματική ταινία "Gran Torino", επιστρέφοντας δυναμικά στη μεγάλη οθόνη μετά τη βραβευμένη με Oscar® ταινία “Million Dollar Baby.” Ο Ίστγουντ ενσαρκώνει τον Γουόλ Κοβάλσκι, έναν άκαμπτο και άτεγκτο βετεράνο του πολέμου της Κορέας, ο οποίος σε έναν κόσμο αλλαγών αναγκάζεται από τους μετανάστες γείτονές του να αντιμετωπίσει τις προσωπικές και μακροχρόνιες προκαταλήψεις του.

Οι αλλοτινοί γείτονές του έχουν μετακομίσει ή πεθάνει και έχουν αντικατασταθεί από μετανάστες Χμονγκ, από τη νοτιοανατολική Ασία, τους οποίους απεχθάνεται. Γεμάτος μίσος και απαξίωση για ό,τι βλέπει – τις στέγες που στάζουν, τους απεριποίητους κήπους και τα ξένα πρόσωπα που τον περιβάλλουν. τις άσκοπες συμμορίες Χμονγκ, Λατινοαμερικανών και Αφροαμερικανών εφήβων που συμπεριφέρονται λες και η γειτονιά τους ανήκει, τα παιδιά του που δεν μπορεί πλέον να αναγνωρίσει λόγω της ανωριμότητας και της απραξίας τους – ο Γουόλτ ζει μηχανικά περιμένοντας το τέλος. Μέχρι τη νύχτα που κάποιος προσπαθεί να κλέψει το δικό του Gran Torino του '72. Το Gran Torino, λαμπερό και στιλάτο όπως την πρώτη μέρα που ο ίδιος ο Γουόλτ το είδε να βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής πριν από δεκαετίες, φέρνει τον ντροπαλό έφηβο γείτονά του, Τάο (Μπι Βανγκ) στη ζωή του, όταν μια συμμορία Χμονγκ τον αναγκάζει να το κλέψει.

Ο Γουόλτ όμως εμποδίζει την κλοπή, αναχαιτίζει τα σχέδια της συμμορίας και γίνεται άθελά του ο ήρωας της γειτονιάς – ειδικά στα μάτια της μητέρας και της μεγαλύτερης αδερφής του Τάο, της Σου (Άνεϊ Ηερ), η οποία επιμένει ότι ο Τάο πρέπει να δουλέψει για τον Γουόλτ προκειμένου να ξεπληρώσει το καλό που του έκανε. Κι ενώ στην αρχή ο Γουόλτ δεν θέλει καμία σχέση με όλους αυτούς τους ανθρώπους, τελικά ενδίδει και βάζει τον μικρό να αρχίσει να κάνει επισκευές που θα αναμορφώσουν όλη τη γειτονιά, σφυρηλατώντας μια παράξενη και απίθανη φιλία που θα αλλάξει ριζικά τη ζωή και των δύο.

Χάρη στην ανιδιοτελή ευγένεια και καλοσύνη του Τάο και της οικογένειάς του, ο Γουόλτ αρχίζει τελικά να συνειδητοποιεί κάποιες αλήθειες σχετικά με τους ανθρώπους της διπλανής πόρτας. Και τον εαυτό του. Αυτοί οι άνθρωποι - μετανάστες από μια δύσκολη περιοχή με βίαιη ιστορία - έχουν περισσότερα κοινά με τον Γουόλτ απ' ό,τι η ίδια η οικογένειά του και στην πορεία τον βοηθούν να ανακαλύψει κομμάτια της ψυχής του που είχε κρύψει καλά από την περίοδο του πολέμου... όπως το Gran Torino που κρατούσε καλά κρυμμένο στο σκοτάδι του γκαράζ του.

ΔΕΝ ΤΑ ΦΤΙΑΧΝΟΥΝ ΠΙΑ ΟΠΩΣ ΤΟΤΕ

Ο Κλιντ Ίστγουντ, ηθοποιός και σκηνοθέτης που έχει στο ενεργητικό του μερικές από τις πιο διαχρονικές και χαρακτηριστικές ταινίες όλων των εποχών, εμφανίστηκε τελευταία φορά μπροστά από τον κινηματογραφικό φακό το 2004, στην βραβευμένη με Oscar® ταινία “Million Dollar Baby.” “Δεν σκόπευα να ασχοληθώ άλλο με την υποκριτική,” λέει. “Αυτή η ταινία όμως, είχε έναν ήρωα στην ηλικία μου και ο ρόλος έμοιαζε κομμένος και ραμμένος στα μέτρα μου, άσχετα αν αποδείχθηκε τελικά ότι δεν ήταν. Και μου άρεσε το σενάριο. Είχε ανατροπές και εκπλήξεις και κάποιες πολύ αστείες στιγμές.”


Το “Gran Torino” έφτασε στην εταιρεία παραγωγής Malpaso του Ίστγουντ από τα χέρια του Νικ Σενκ, ο οποίος έγραψε το σενάριο βασισμένος σε μια ιδέα που είχε μαζί με τον Ντέιβ Γιόχανσον. “Η ιστορία βασίζεται στα βιώματα που είχαν εκείνοι από τη Μινεσότα και τους ανθρώπους που γνώριζαν εκεί,” σχολιάζει ο επί πολλά χρόνια παραγωγός και έμπιστος συνεργάτης του Ίστγουντ, Ρόμπερτ Λόρενζ. Ο Σενκ λέει ότι τον ρόλο του Γουόλτ Κοβάλσκι δεν τον έγραψε έχοντας κατά νου κάποιο συγκεκριμένο ηθοποιό, τονίζοντας ότι “ο Γουόλτ θυμίζει τον καθηγητή μηχανολογίας, ή τον μπαμπά του καθένα μας όταν μας έβλεπε να συναρμολογούμε το ποδήλατό μας και να τα κάνουμε θάλασσα. Νομίζω ότι όλοι μας έχουμε γνωρίσει έναν τέτοιο τύπο.”


Με καταγωγή από τη Μινεσότα, η πηγή έμπνευσης του Σενκ ήταν η περίοδος που εργαζόταν σε εργοστάσιο δίπλα σε οικογένειες μεταναστών Χμονγκ – μια σχεδόν άγνωστη πολιτισμική ομάδα από το Λάος και άλλες περιοχές της Ασίας που συμμάχησε με τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ. “Οι Χμονγκ είναι σχεδόν αόρατοι,” λέει χαρακτηριστικά.


Ο Γουόλτ, που ξεστομίζει ρατσιστικές ύβρεις με την ευκολία που άλλοι ξεστομίζουν ρήματα και ουσιαστικά, αρχικά παρουσιάζεται ως ένας αμετανόητος ρατσιστής. Όσο όμως αρχίζει να γνωρίζει και να έρχεται πιο κοντά με τους Χμονγκ που έχουν μετακομίσει στη γειτονιά του, η εχθρική του διάθεση αρχίζει να ξεθωριάζει. “Ο Γουόλτ έκανε κάποια πράγματα στην Κορέα που εξακολουθούν να τον στοιχειώνουν, και οι γείτονές του, τού τα θυμίζουν,” σχολιάζει ο Σενκ. “Για τον Γουόλτ, όλοι οι Ασιάτες είναι ένα και το αυτό, δεν έχουν καμία διαφορά. Ξαφνικά όμως, βλέπει ότι τελικά υπάρχουν κάποιοι που ξεχωρίζουν και όσο περισσότερο τους γνωρίζει τόσο αρχίζει να βρίσκει κοινά σημεία αναφοράς ανάμεσα σε αυτά που συνέβησαν σε αυτούς και τα δικά του βιώματα από την Κορέα.”


Ο παραγωγός Μπιλ Γκέρμπερ σημειώνει ότι το “Gran Torino” αποτελεί ένα κράμα όλων των ανθρωπίνων σχέσεων που έχει εξερευνήσει ο Ίστγουντ στην πολυετή καριέρα του. “Ο Κλιντ ανέκαθεν εξερευνούσε τα περίπλοκα θέματα του ρατσισμού, της θρησκείας και της προκατάληψης με εξαιρετικά ειλικρινή τρόπο. Έναν τρόπο που κάποιες φορές μπορεί να μην ήταν πολιτικά ορθός, αλλά ήταν πάντα αυθεντικός,” λέει.


“Πλέον, δεν μπορώ να φανταστώ κανέναν άλλο πέραν του Κλιντ Ίστγουντ στην καρέκλα του σκηνοθέτη ή στον πρωταγωνιστικό ρόλο αυτής της ταινίας,” προσθέτει ο Ντέιβ Γιόχανσον. “Ως δημιουργός, ο Κλιντ είναι φειδωλός και δεν δειλιάζει ούτε υποχωρεί, όσο άβολο ή δυσάρεστο κι αν είναι ένα θέμα. Ως ηθοποιός, χρειάστηκε σίγουρα θάρρος η απόφαση να ενσαρκώσει τον Γουόλτ, έναν άνθρωπο, που για να το θέσω όσο πιο απαλά γίνεται, δεν είναι και ιδιαίτερα συμπαθής στην αρχή της ταινίας. Χαρακτηρίζεται από μισαλλοδοξία – μια μισαλλοδοξία που θρέφει εξήντα χρόνια. Χρειάζεται λοιπόν, πραγματικό θάρρος για να πάρεις την απόφαση να αλλάξεις κάτι που είναι τόσο βαθιά ριζωμένο μέσα σου. Είναι κάτι πολύ σπάνιο και δύσκολο. Ο Γουόλτ, ναι μεν έχει επιδείξει θάρρος αλλά η ίδια η ιστορία τον αναγκάζει να επιδείξει και συναισθηματικό σθένος.”
Η ιστορία ξεκινά μετά τον θάνατο της συζύγου του Γουόλτ, Ντόροθι, τη στιγμή που ο ίδιος έχει μπει στο τελευταίο κεφάλαιο μιας ζωής που έχει χαρακτηριστεί από δύσκολα βιώματα τόσο στην Κορέα όσο και κατά την 50ετή εργασία του στο τοπικό εργοστάσιο της Ford. Τον συναντάμε σε μια εποχή που ο πόλεμος αποτελεί μακρινό παρελθόν, το εργοστάσιο έχει κλείσει, η σύζυγός του έχει πεθάνει και τα ενήλικα πλέον παιδιά του δεν έχουν χρόνο γι' αυτόν. “Ο Γουόλτ έχει μοχθήσει στη ζωή του και οι γιοι του θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι αρκετά επιτυχημένοι,” λέει ο Ίστγουντ. “Έχει χάσει τη γυναίκα του, έχει αποξενωθεί από τα παιδιά του, τα οποία έχουν μεγαλώσει, έχουν φύγει και τον έχουν αφήσει πίσω τους γιατί κατά κάποιο τρόπο αποτελεί για αυτά τροχοπέδη. Προς υπεράσπισή τους βέβαια, θέλω να πω ότι ο Γουόλτ δεν είναι και ο πιο εύκολος άνθρωπος. Είναι εριστικός και φυσικά παλαιών αρχών, οπότε δεν μπορεί να ανεχθεί ούτε εγκρίνει τα σκουλαρίκια και τη συμπεριφορά των εγγονιών του.”


“Είναι δύσκολο να έχεις πατέρα τον Γουόλτ,” λέει ο Μπράιαν Χάλεϊ που ενσαρκώνει τον Μιτς Κοβάλσκι. “Ο Μιτς είναι το ακριβώς αντίθετο του πατέρα του. Ο Γουόλτ είναι ένας σκληρά εργαζόμενος εργάτης ενώ ο γιος του ένας ρηχός γιάπης. Η σχέση τους είναι περίπλοκη γιατί από τη μία ο Γουόλτ δεν ξέρει πώς να μιλήσει στον γιό του και από το την άλλη ο Μιτς δεν μπορεί να βρει έναν δίαυλο επικοινωνίας με τον πατέρα του.”


Κι ενώ ο Γουόλτ θέλει να τον αφήσουν όλοι ήσυχο, ο πνευματικός της συζύγου του, ο πατήρ Γιάνοβιτς, τον πιέζει να εκπληρώσει την τελευταία της επιθυμία και να εξομολογηθεί. “Συχνά αστειευόμενος λέω ότι ο ρόλος μου ουσιαστικά είναι να πηγαίνω, να χτυπάω την πόρτα του Κλιντ Ίστγουντ και αυτός να μου την κλείνει στα μούτρα,” λέει ο Κρίστοφερ Κάρλεϊ ο οποίος ενσαρκώνει τον ρόλο του ιερέα. “Ο πατέρας Γιάνοβιτς προσπαθεί να πείσει τον Γουόλτ να εξομολογηθεί, ενώ δεν μπορεί να βρει καν τρόπο για να τον καταφέρει να συζητήσει μαζί του. Ο Γουόλτ δεν εντυπωσιάζεται από το γεγονός ότι είναι κληρικός, τον θεωρεί απλά έναν '27χρονο παρά-μορφωμένο παρθένο και του ξεκαθαρίζει ότι ο τρόπος με τον οποίο έχει μάθει να προσεγγίζει τους ανθρώπους, σε αυτόν δεν περνάει.”
“Πιθανότατα υπάρχουν πολλοί λόγοι που ο Γουόλτ αντιμετωπίζει αρνητικά τον ιερέα, ο σημαντικότερος όμως είναι ότι είναι ακόμα παιδαρέλι,” λέει ο Ίστγουντ. “Κοπιάζει να πείσει τον Γουόλτ να εξομολογηθεί. Εκείνος όμως, τον αντιμετωπίζει σαν έναν τύπο που μόλις βγήκε από την ιερατική σχολή, έχοντας ένα βιβλίο με "οδηγίες για καλούς χριστιανούς". Αυτό λοιπόν, δεν βοηθά να προαχθεί η σχέση και καταλήγει μονόδρομος. Ο "padre" όπως τον αποκαλεί, είναι αποφασισμένος να καταφέρει αυτό που επιδιώκει, αλλά στο τέλος, ο Γουόλτ θα κάνει αυτό που εκείνος θέλει.”


Μια από τις λιγοστές πραγματικές απολαύσεις του Γουόλτ είναι να γυαλίζει το Ford Gran Torino του, το οποίο κατασκευάστηκε το 1972 και έκτοτε συντηρείται με αμέριστη φροντίδα και προσοχή κάτω από το μεταξωτό κάλυμμά του στο γκαράζ. Για την ακρίβεια, ο Γουόλτ ήταν αυτός που τοποθέτησε το τιμόνι του αυτοκινήτου στη γραμμή παραγωγής, όταν ακόμα δούλευε στην Ford. “Το Gran Torino είναι το καμάρι του,” λέει ο Ίστγουντ. “Κατά κάποιον τρόπο ο Γουόλτ είναι το Gran Torino. Δεν το χρησιμοποιεί, απλά το έχει στο γκαράζ του. Κατά καιρούς όμως, το βγάζει από το γκαράζ για να το γυαλίσει. Το να κάθεται και να το θαυμάζει ενώ απολαμβάνει ένα ποτήρι μπύρα, είναι ό,τι καλύτερο έχει να του επιφυλάξει η ζωή τη συγκεκριμένη περίοδο.”


Εξίσου απομονωμένος είναι και ο 16χρονος γείτονας του Γουόλτ, ο Τάο, ο οποίος μένει με τη μητέρα του, τη γιαγιά του και τη μεγαλύτερη αδερφή του. “Είναι το μοναδικό αρσενικό στην οικογένεια και χωρίς ανδρικό πρότυπο,” εξηγεί ο πρωτοεμφανιζόμενος ηθοποιός Μπι Βανγκ, που κέρδισε τον ρόλο του Τάο. “Είναι παράξενος και αβέβαιος για τον εαυτό του και τον ανδρισμό του γιατί πολύ απλά περιβάλλεται από δεσποτικές γυναίκες. Χρειάζεται απεγνωσμένα το ανδρικό πρότυπο που βρίσκει στο πρόσωπο του Γουόλτ.”


Ο Τάο είναι ένα ντροπαλό παιδί, που έχει τελειώσει το σχολείο, δεν έχει δουλειά και δέχεται πιέσεις για να ενταχθεί σε μια συμμορία Χμονγκ, με επικεφαλής έναν έφηβο, τον Σμόκι και τον ξάδερφο του Τάο που έχει υιοθετήσει το παρατσούκλι "Σπάιντερ" (αράχνη). “Όπου πηγαίνει, κάποιος θα τον πειράξει,” λέει ο Σόνι Βούε, που ενσαρκώνει τον Σμόκι. “Δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του, οπότε η συμμορία έρχεται για να καλύψει αυτό το κενό. Τα πράγματα όμως ξεφεύγουν από κάθε έλεγχο όταν θα νιώσουν ότι απειλούνται από τον Γουόλτ – πιστεύουν ότι πρέπει να γίνουν πιο σκληροί, ότι αυτό θα τους κάνει περισσότερο άντρες.”


“Προσπαθείς να ζήσεις μέσα σε δύο διαφορετικούς πολιτισμούς,” λέει ο Ντούα Μούα που υποδύεται τον Σπάιντερ. “Υπάρχουν πολλές επαναστάσεις κι εξεγέρσεις που ουσιαστικά λειτουργούν καταλυτικά για τη δημιουργία σχηματισμό μιας συμμορίας. Τα μέλη της πιστεύουν ότι μέσω αυτής θα μπορέσουν να επιζήσουν στον κόσμο που τους περιβάλλει. Τα περισσότερα κορίτσια είναι πιο δεμένα με την οικογένεια και το σπίτι τους, οι μητέρες τους μπορούν να τα καθοδηγήσουν και δεν επαναστατούν όσο τα αγόρια έναντι της κουλτούρας και των γονιών τους.”


Ο Σμόκι και ο Σπάιντερ λένε στον Τάο ότι για να ενταχθεί στη συμμορία θα πρέπει να κλέψει το πολύτιμο Gran Torino του Γουόλτ. “Ο Τάο προσπαθεί να αποδείξει ότι μπορεί να συμπεριφερθεί σαν άντρας σε μια απελπισμένη προσπάθεια να νιώσει ότι ανήκει κάπου,” λέει ο Βανγκ. Η επιχείρηση όμως, θα τελειώσει νωρίς, καθώς ο Γουόλτ θα πιάσει επ' αυτοφώρω τον Τάο και θα τον τρέψει σε φυγή πριν προλάβει να δει το πρόσωπό του. Λίγο αργότερα, η συμμορία θα επιστρέψει για τον Τάο, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει μια άγρια διαμάχη στον κήπο του Γουόλτ. Κραδαίνοντας το M-1 του, ό,τι του έχει απομείνει από τότε που υπηρέτησε στην Κορέα, ο Γουόλτ προειδοποιεί όλους όσοι ενεπλάκησαν στη διαμάχη: “Μείνετε μακριά από το γκαζόν μου.” “Επιστρέφει στη νοοτροπία που είχε την περίοδο του πολέμου,” εξηγεί ο Ίστγουντ. “Και τότε αρχίζει πραγματικά να διακρίνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κοινότητα των Χμονγκ, και ειδικότερα τα παιδιά τα οποία μπαίνουν σε συμμορίες.”


Η γενναιότητά του τον αναδεικνύει σε ήρωα της περιοχής, και οι Χμονγκ γείτονές του πολύ σύντομα αρχίζουν να τον βομβαρδίζουν με φαγητά, λουλούδια και φυτά ως ένδειξη ευγνωμοσύνης, που όμως για τον Γουόλτ δεν είναι ευπρόσδεκτα. “Δεν θέλει να έχει καμία σχέση με αυτούς τους ανθρώπους,” λέει ο Ίστγουντ.


Η μόνη που μπορεί να διαπεράσει το σκληρό καβούκι του Γουόλτ, είναι η γεμάτη ζωή μεγαλύτερη αδερφή του Τάο, η Σου, η οποία είναι πιο εξαμερικανισμένη από την υπόλοιπη οικογένειά της. “Ο Γουόλτ είναι ο τύπος του ανθρώπου που θα σε προσβάλει με όποιο τρόπο θέλει και όσο θέλει,” λέει η Άνεϊ Χερ που υποδύεται τη Σου. “Δεν τον ενδιαφέρει η φυλή σου, θα πει αυτό που νιώθει.” Η Χερ περιγράφει τη Σου ως μία “πραγματικά γενναία ηρωίδα. Του μιλάει πάντα με ευγένεια, άσχετα αν τον πειράζει αποκαλώντας τον χαϊδευτικά "Γουόλι". Η Σου όμως, είναι αυτή που θα καταφέρει να φέρει κοντά τον Γουόλτ και τον Τάο. Βλέπει ότι ο γείτονάς της μπορεί να αποτελέσει το πατρικό πρότυπο για τον αδερφό της και αν αυτός ακούσει τον Γουόλτ, τότε ίσως κατακτήσει μια καλύτερη ζωή μεγαλώνοντας.”


Μεταξύ του Γουόλτ και της Σου γεννιέται μια αυθεντική και ανάλαφρη συμπάθεια. “Πιστεύω ότι ενδιαφέρεται για αυτόν πραγματικά, δεν προσποιείται όπως κάποια από τα μέλη της οικογένειάς του που κάνουν μηχανικά κάποια πράγματα γιατί απλά πρέπει να τα κάνουν,” λέει ο Λόρενζ. “Πιστεύω ότι η ειλικρίνειά της τον κερδίζει και αυτό τον οδηγεί στο να πάρει την απόφαση να την γνωρίσει λίγο καλύτερα.”


Για να επανορθώσει για την παραλίγο κλοπή του αυτοκινήτου του Γουόλτ, η μητέρα και η αδερφή του Τάο τον πιέζουν να τον βοηθήσει για μερικές εβδομάδες. “Θέλουν να τον δουν να επανορθώνει,” λέει ο Ίστγουντ. “Αυτό επιβάλλει η οικογενειακή τους υπερηφάνεια.”


Η αρχική αντίδραση του Γουόλτ είναι να "στολίσει" τον μικρό με ένα σωρό ρατσιστικές ύβρεις, προφέροντας εσκεμμένα λάθος το όνομά του. Ο μικρός όμως, ρίχνεται με πάθος στην αποστολή που του αναθέτει ο Γουόλτ να αποκαταστήσει τα ετοιμόρροπα σπίτια της γειτονιάς, κάτι που κάνει τον Γουόλτ να αναθεωρήσει και να αρχίσει να διαβλέπει ότι αυτός ο μικρός ίσως αξίζει κάτι περισσότερο από τη λοιδορία του.


Ο στόχος του Γουόλτ, όπως λέει ο Βανγκ, είναι “να κάνει τον Τάο άντρα. Δεν είναι εκεί για να τον μάθει μόνο να δουλεύει, αλλά και πώς να υπερασπίζεται τον εαυτό του, να νιώθει άντρας χωρίς να έχει ανάγκη καμία συμμορία. Ο Γουόλτ είναι αυτός που θα βοηθήσει τον Τάο να αποκτήσει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και σθένος.”


Στόχος του Γουόλτ είναι να κάνει αυτό το παιδί που δεν έχει κανέναν στόχο να βρει μια δουλειά, να μείνει μακριά από τα προβλήματα για να έχει ένα καλό μέλλον. Η παράξενη σχέση τους όμως, θα αλλάξει και τον ίδιο τον Γουόλτ. “Ο Τάο δεν έχει πατρικό πρότυπο, δεν έχει κάποιον που να τον καθοδηγήσει και ο Γουόλτ δεν είχε ποτέ πραγματικά καλή σχέση με τους γιους του ώστε να νιώσει τι πραγματικά σημαίνει να είσαι πατέρας,” λέει ο Λόρενζ. “Ήταν ό,τι καλύτερο και για τους δύο. Και ο Γουόλτ είναι στο ψάξιμο. Ξέρει ότι διανύει το τελευταίο κεφάλαιο της ζωής του και αναζητά κάποιον ή κάτι που θα δώσει νόημα σε ό,τι έχει ζήσει και θα εξισορροπήσει τη ζωή του.”
Σε όλη την ταινία, ο Σμόκι και η συμμορία συνεχίζουν να ενοχλούν τον Τάο και την οικογένειά του. Υπό την απειλή λοιπόν της βίας, ο παλαίμαχος αναγκάζεται να αναλάβει μια εντελώς νέα και απρόσμενη αποστολή.

ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ

Το “Gran Torino” αποτελεί την πρώτη μεγάλη κινηματογραφική παραγωγή με ήρωες από την κοινότητα των Χμονγκ – μια εθνότητα που αποτελείται από 18 φατρίες διασκορπισμένες στους λόφους του Λάος, του Βιετνάμ, της Ταϊλάνδης και σε άλλες περιοχές της Ασίας – οι οποίοι υπέστησαν μια πραγματικά δύσκολη μετάβαση στις ΗΠΑ μετά την εμπλοκή τους στον Πόλεμο του Βιετνάμ.
Ο Ίστγουντ τονίζει ότι οι ίδιοι οι Χμονγκ λένε χαρακτηριστικά ότι πρόκειται περισσότερο για έναν πολιτισμό με δική του πολιτισμική κληρονομιά παρά για μία εθνικότητα. “Έχουν δική τους θρησκεία και γλώσσα και θεωρούν ότι δεν κατάγονται από κανέναν,” εξηγεί. “Πολλοί από αυτούς έχουν ζήσει απίστευτες δυσκολίες μετά τον Πόλεμο του Βιετνάμ. Τα πράγματα για αυτούς δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστα κι έτσι η Λουθηρανική Εκκλησία και πολλοί ανεξάρτητοι οργανισμοί έδωσαν πραγματικό αγώνα για να τους φέρουν στις ΗΠΑ.”
Ο Ίστγουντ ήθελε να παρουσιάσει τους Χμονγκ όσο πιο αυθεντικά γινόταν, και ξεκίνησε επιλέγοντας Χμονγκ ηθοποιούς για τους αντίστοιχους ρόλους. Η διευθύντρια καστ Έλεν Τσένογουεθ όμως ανακάλυψε πολύ σύντομα ότι δεν υπήρχαν πολλοί επαγγελματίες Χμονγκ ηθοποιοί στους καταλόγους της Αμερικανικής Ένωσης Ηθοποιών.
Τα νέα για την ταινία του Ίστγουντ διαδόθηκαν μέσω διαδικτυακών τόπων των Χμονγκ, εφημερίδες, λέσχες νέων και από στόμα σε στόμα. Πολύ σύντομα είχαν εκατοντάδες δοκιμαστικά. “Τα προβάλλαμε στην αίθουσα μοντάζ και αρχίσαμε να αποκλείουμε μέχρι που καταλήξαμε σε αρκετούς υποψηφίους για κάθε ρόλο. Μόνο τότε κατέληξε οριστικά.”
Όσο για το πολύτιμο Gran Torino... Βρέθηκε ένα αυθεντικό στο Βέρναλ στη Γιούτα. “Σταθήκαμε πάρα πολύ τυχεροί από την πρώτη κιόλας στιγμή, γιατί όχι μόνο βρήκαμε ένα αυθεντικό Gran Torino, αλλά ένα αυθεντικό που δούλευε,” λέει ο συντονιστής Λάρι Στέλινγκ. “Ήταν σε άριστη κατάσταση και άρεσε πάρα πολύ στον Κλιντ. Του κάναμε κάποιες επιδιορθώσεις, όπως αντικατάσταση προφυλακτήρων, αλλά πέραν αυτού δεν χρειαζόταν τίποτε άλλο. Μόνο ένα καλό γυάλισμα. Το χρώμα του ήταν εξαιρετικό, το εσωτερικό σε άριστη κατάσταση και ο κινητήρας του δούλευε μια χαρά.”

ΟΙ ΚΑΜΕΡΕΣ ΣΤΟ MOTOR CITY

Παρόλο που το σενάριο αρχικά τοποθετούσε τη δράση στη Μινεάπολη, ο Ίστγουντ θεώρησε ότι το παρελθόν του Γουόλτ ως εργάτης αυτοκινητοβιομηχανίας επί 50 χρόνια, επέβαλε η ταινία να τοποθετηθεί στο "Motor City" - το Ντιτρόιτ του Μίσιγκαν. Η παραγωγή επέλεξε περιοχές όπως τα Ρόγιαλ Όουκ, Γουόρεν και Γκρος Πόιντ, με το άλλοτε ακμάζον Χάιλαντ Παρκ μπροστά ακριβώς από τη γειτονιά του Γουόλτ.


“Η γειτονιά του Χάιλαντ Παρκ έχει αλλάξει πολύ” σχολιάζει ο Ίστγουντ. “Κάποτε ήταν μια μεγάλη γειτονιά ανθρώπων που δούλευαν στην αυτοκινητοβιομηχανία – οικογένειες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συνδέονταν με την αυτοκινητοβιομηχανία την εποχή που αυτή μεσουρανούσε. Τα εργοστάσια πλέον δεν δουλεύουν όπως δούλευαν, αλλά αυτοί που έρχονται για να μείνουν στην περιοχή ζουν αρκετά άνετα. Το Χάιλαντ Παρκ έχει περάσει δύσκολες εποχές, αλλά ζουν πολλοί καλοί άνθρωποι στην περιοχή.”
Η οικονομία και η καλλιτεχνία των ταινιών του Ίστγουντ μπορούν να αποδοθούν και στον σεβασμό που ο ίδιος εμπνέει στη στενή ομάδα των συνεργατών του. Παρόλο που ποτέ δεν υψώνει τον τόνο της φωνής του, ποτέ δεν λέει το "Action" και ενθαρρύνει την αυτονομία, ο Ίστγουντ δεν χάνει στιγμή τον απόλυτο έλεγχο. “Ο Κλιντ νιώθει καλά με τον εαυτό του,” λέει ο Τομ Στερν, ο οποίος συνεργάζεται για έβδομη φορά με τον Ίστγουντ ως διευθυντής φωτογραφίας και για πολλοστή φορά ως επικεφαλής του συνεργείου φωτισμού. “Πριν ξεκινήσουμε μου είπε, 'Είμαι στην ηλικία που είμαι. Αυτός είμαι.'”


Για την ομάδα του όμως, η ηλικία του και η εμπειρία του είναι αυτά που τον καθιστούν έναν πραγματικά μοναδικό οραματιστή δημιουργό. Ο μοναδικός του τρόπος να προσεγγίζει τα πράγματα και ο καλοσχεδιασμένος μηχανισμός της ομάδας του τού επιτρέπουν να κινείται με ελευθερία εντός του πλαισίου του προγράμματος γυρισμάτων.
Στο “Gran Torino” ενώνει για ακόμα μια φορά τις δυνάμεις του με τους επί πολλά χρόνια συνεργάτες του Ντέμπορα Χόπερ (ενδυματολόγο), Τζόελ Κοξ (μοντέρ) και Τζέιμς Τζ. Μουκαράμι (εκτέλεση παραγωγής) ο οποίος συνεργάστηκε με τον θρυλικό Χένρι Μπάμστεντ σε παλιότερες ταινίες του Ίστγουντ πριν αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση στην ταινία "Changeling".


“Εγώ γνωρίζω καλά τη δουλειά τους κι αυτοί τη δική μου, έτσι δεν χρειάζονται πολλές εξηγήσεις,” δηλώνει ο Ίστγουντ. “Όλα γίνονται γύρω από έναν βασικό άξονα: τον περιορισμό των πολλών και περιττών συζητήσεων. Όταν γυρίζεις μια ταινία έχει de facto πολλές συζητήσεις, δεν χρειάζεσαι περισσότερες για να κάνεις ακόμα πιο δύσκολο και περίπλοκο το εγχείρημα. Δεν είμαι από αυτούς που αρέσκονται να επιδεικνύουν πόση μαγεία υπάρχει στη δημιουργία μιας ταινίας. Αν υπάρχει η όποια μαγεία, αυτή πρέπει να είναι σε δεύτερο πλάνο. Το βασικό είναι να κάνουν όλοι καλή δουλειά και να συμμετέχουν. Είναι μια διασκεδαστική διαδικασία. Όταν θα πάψει να είναι διασκεδαστική, τότε θα πάψετε να με βλέπετε να ασχολούμαι με αυτήν.”


“Ο Κλιντ είναι της παλιάς σχολής και αναγνωρίζει την αξία των παλιών τεχνικών για έναν πολύ απλό λόγο. Είναι χρόνια στον χώρο, τις έχει δει στην πράξη και τις έχει δει να φέρουν αποτελέσματα,” σημειώνει ο Λόρενζ. “Την ίδια στιγμή όμως, ασπάζεται τη νέα τεχνολογία, θέλει διαρκώς να μαθαίνει νέα πράγματα, να προχωράει μπροστά και να προοδεύει. Αυτή είναι η κινητήρια δύναμή του και νομίζω ότι γι' αυτό και κάθε συνεργασία μαζί του είναι απολαυστική.”
Για τις δύο βασικές κατοικίες της ιστορίας – το σπίτι του Γουόλτ και των Τάο και Σου – η παραγωγή κατάφερε να βρει δύο γειτονικές κατοικίες που πληρούσαν όλες τις προϋποθέσεις. “Για το σπίτι του Γουόλτ θέλαμε μια κατοικία που να δείχνει ότι ο ιδιοκτήτης της την περιποιείται μεθοδικά σε όλη του τη ζωή,” λέει ο Λόρενζ. “Τις υπόλοιπες κατοικίες του συγκεκριμένου δρόμου τις υποβάλαμε σε επεξεργασία 'παλαίωσης' για να απεικονίσουμε την απελπιστική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει. Ο Τζιμ είχε σχεδιάσει τόσο προσεκτικά και σε τέτοια λεπτομέρεια το πώς ακριβώς ήθελε να είναι οι δύο κατοικίες που μαζί με τον Γκάρι Φέτις, τον σκηνογράφο του, έπιασαν αμέσως δουλειά. Όταν πια πήγε ο Κλιντ για να δει τι έχουν κάνει, μπήκε σε κάθε μία από τις κατοικίες, τις κοίταξε και είπε 'Μου αρέσουν πάρα πολύ. Μην αλλάξετε τίποτα.' Ήταν απλά τέλειες.”


Για να εμπνευστεί το στιλ της κατοικίας του Τάο και της Σου, ο Μουκαράμι μελέτησε φωτογραφίες και επισκέφτηκε πολλές κατοικίες Χμονγκ. “Όταν καλέσαμε την επιστημονική συνεργάτιδά μας, εντυπωσιάστηκε γιατί όλα ήταν τέλεια,” λέει ο Λόρενζ. “Πρότεινε κάποιες μικρές αλλαγές αλλά αυτό που μας είπε ήταν ότι σε γενικές γραμμές 'πετύχαμε διάνα'.”


Κατ' αντιστοιχία, η ενδυματολόγος Ντέμπορα Χόπερ έκανε έρευνα στο διαδίκτυο, παρακολούθησε παραδοσιακούς εορτασμούς Χμονγκ και μίλησε με αρκετούς ειδικούς για να διασφαλίσει την αυθεντικότητα του στιλ των κοστουμιών. “Πήγαμε στα μέρη όπου οι γυναίκες αγοράζουν τα καθημερινά και τα παραδοσιακά τους ρούχα,” τονίζει η Χόπερ. “Ένα από τα πράγματα που έμαθα είναι ότι οι μητέρες διδάσκουν τις κόρες τους πώς να φτιάχνουν μόνες τους τα παραδοσιακά τους ρούχα. Για την ακρίβεια, η Άνεϊ Χερ έφερε το δικό της παραδοσιακό χειροποίητο κοστούμι.”


Το πολιτισμικό κράμα στο “Gran Torino” αποτυπώνεται και στη μουσική επένδυση της ταινίας. Η προσωπική ενασχόληση του Ίστγουντ με τη μουσική καθιστά τη μουσική επένδυση και το σάουντρακ της ταινίας πολύ σημαντικά στοιχεία για τον δημιουργό, ο οποίος εμπνέεται ήχους και βασικές μελωδίες για κάθε σκηνή τη στιγμή που τη γυρίζει. “Για κάθε ταινία ακούς διαφορετικούς ήχους. Μετά κάθεσαι και δουλεύεις αυτές τις βασικές μελωδίες στο πιάνο, τις γράφεις ή τις ενορχηστρώνεις,” εξηγεί. “Κάποιες φορές το αναθέτω σε κάποιον άλλο, κάποιες άλλες το κάνω μόνος μου. Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας. Απλά αρκεί όταν ακούσεις τη μουσική, να νιώσεις ότι είναι η κατάλληλη.”
Το τραγούδι των τίτλων του “Gran Torino” ερμηνεύει ο Βρετανός τζαζίστας τραγουδιστής και πιανίστας Τζέιμι Κάλαμ και ο Ντον Ράνερ, σε μουσική και στοίχους των Ίστγουντ, Κάλαμ, Κάιλ Ίστγουντ (γιου του σκηνοθέτη) και Μάικλ Στίβενς (συνεργάτη του Κάιλ Ίστγουντ). “Το τραγούδι αυτό το συνέθεσαν όλοι μαζί,” θυμάται ο Λόρενζ. “Και μετά, ο Κάιλ και ο Μάικ το χρησιμοποίησαν ως σημείο εκκίνησης και πηγή έμπνευσης για να συνθέσουν τη μουσική για την υπόλοιπη ταινία.”


Η μουσική επένδυση της ταινίας φέρει την υπογραφή του Κάιλ Ίστγουντ και του Μάικλ Στίβενς. Την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση ορχήστρας ανέλαβε ο Λένι Νίχαους, που η συνεργασία του με τον σκηνοθέτη χρονολογείται από την εποχή του "Tightrope".


Με το “Gran Torino,” ο Κλιντ Ίστγουντ προσθέτει τον Γουόλτ Κοβάλσκι σε έναν ούτως ή άλλως πλούσιο κατάλογο ανεπανάληπτων ρόλων. “Πάντα τον ενδιέφερε το καινούργιο, ποτέ του δεν θέλει να κάνει κάτι που έχει κάνει ήδη μία φορά,” λέει ο Λόρενζ. “Και αυτό το σενάριο του έδωσε αυτή την ευκαιρία. Του ταίριαζε σε επίπεδο ηλικίας και ιδιοσυγκρασίας και η εμπειρία του ως Βρόμικος Χάρι τον βοήθησε να προβάλει το σκληροτράχηλο και ασυμβίβαστο του χαρακτήρα του ήρωα. Κι όμως, δεν επαναπαύεται στην εμπειρία του. Προχωράει. Εξερευνεί πιο σκοτεινά πεδία, και επιτρέπει στον εαυτό του, μέσω της κάθαρσης που βιώνει ο ήρωάς του, να εξερευνήσει κάτι νέο.”

ΕΠΙΣΗΜΟ SITE :

http://www.thegrantorino.com/


ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

http://www.imdb.com/


top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:

«Δεν τα φτιάχνουν πια όπως τότε», ο συνταξιούχος Dirty Harry, εξομολογείται και θυσιάζεται.

Για άλλη μια φορά ο γερο- Κλιντ, διδάσκει σκηνοθεσία… Ένα masterclass που αφορά όλο τον κόσμο, από το μόνο δημιουργό που ανεβάζει μόνος του τον πήχυ όλο και ψηλότερα, χωρίς εκπτώσεις ήθους και ύφους και καμία παραχώρηση στο στυλ και την αισθητική του.


Η ταινία συγκεντρώνει εκμαιεύοντας όλα τα γνωστά ανθρώπινα συναισθήματα, κλιμακώνει δε την ένταση , φτάνοντας την αγωνία, στο κατακόρυφο μέσα σε ένα εκρηκτικά λυτρωτικό φινάλε, τραγικό μα αναπόφευκτο. Η Σταύρωση του μετανοούντος μάρτυρα, μέσα στο λουτρό αίματος επιχειρεί να «καθαρίσει» με την αυτοθυσία του μια ολόκληρη γενιά.


Συγκίνηση με δραματική φόρτιση που πολλαπλασιάζεται όσο πλησιάζουμε στο τέλος, μαζί με: οργή και συγχώρεση, χαρά και λύπη, υποχώρηση και εκδίκηση, περηφάνια και προκατάληψη, αγάπη και μίσος, πίκρα και αξιοπρέπεια, σκληρότητα και εξαγνισμό, όλα αυτά διανθισμένα με μικρές και σοφές δόσεις μαύρου χιούμορ. Οι ενοχές και τα φαντάσματα του παρελθόντος παρελαύνουν μπροστά μας στοιχειώνοντας την ύπαρξη του ήρωα της ταινίας, του Πολωνικής καταγωγής Κοβάλσκι, που υποδύεται στωικά και παλικαρίσια, ο Ίστγουντ.


Τα φαντάσματα του παρελθόντος που τον κυνηγούν ως ερινύες, αφορούν τον πόλεμο της Κορέας, που στοίχισε και αιτιολογεί την αντικοινωνική του συμπεριφορά. Επίσης συναντούμε ξανά, την ανιδιοτελή του στάση απέναντι στη θρησκεία και την ανυπακοή του στους κανόνες και την ηθική της. Όταν χάνεις τη γυναίκα σου, αποκτάς έναν ακόμα λόγο για να μην είσαι φανατικός χριστιανός.


Εντύπωση θα σας προκαλέσει πως, οι συντηρητικές φιλοπατριωτικές / ρατσιστικές απόψεις του ήρωα θα έρθουν σε εσωτερική σύγκρουση με τα ιδανικά και τις αξίες του. Αφορμή γι΄ αυτό η τυπική, ψυχρή και απόμακρη σχέση με τα παιδιά του και τα εγγόνια του αλλά και η ζεστή, αυθεντική, ζωντανή, φιλική σχέση με τον μικρό Κινέζο που μένει απέναντι απ’ το σπίτι του και παρ’ όλίγο κλέφτη του μεγαλύτερου συμβόλου της εποχής του, που έχει αξία, στη ζωή του το Gran Torino, μοντέλο της Ford του 1972.
Σημειώστε τα τρία πράγματα που βλέπουμε να υπεραμύνεται και να υποστηρίζει μέχρι τελευταίας ρανίδας: την σημαία, την ιδιοκτησία και την τιμή.
Κάνοντας με σεβασμό, αυτοκριτική στην ηθική του παρελθόντος από την αντίδραση και απαξίωση απέναντι σε κάθε νεωτερισμό και ξένο που εισβάλλει στην δική του γειτονιά, γίνεται μάρτυρας της αλλαγής με στροφή 180 μοιρών. Αναρωτιέται για την αξία αυτών των ιδανικών που κουβαλά στην πλάτη του. Έρχεται σε σύγκρουση με τον ίδιο του τον εαυτό, γιατί αυτά για τα οποία πολέμησε με «δόξα και τιμή» είναι τόσο εύθραυστα και ανυπόστατα στη σημερινή εποχή. Μετανοεί, νιώθει την ανάγκη να εξομολογηθεί τώρα, αλλά όχι για να συμβιβαστεί και να συνεχίσει να ζει μέσα στο ψέμα και την υποκρισία. Βλέπουμε να στηλιτεύει την εμπορία του πόνου από την πλευρά της Εκκλησίας, που εκμεταλεύεται την ανθρώπινη δυστυχία. Η αρχική σκηνή μάλιστα (η νεκρώσιμος ακολουθία της γυναίκας του) συμβολικά θα λέγαμε πως παραπέμπει και στα Σόδομα και Γόμορρα, στον Οίκο του Θεού, όπως έχει καταντήσει, σήμερα.


Οι απόψεις του, δε, απηχούν ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, μια και οι αλλοτινοί γείτονές του έχουν μετακομίσει ή πεθάνει και έχουν αντικατασταθεί από Ασιάτες μετανάστες, τους οποίους και απεχθάνεται. Γεμάτος μίσος και απαξίωση για ό,τι συμβαίνει γύρω του – από τα κακοσυντηρημένα σπίτια και κήπους έως τα ξένα πρόσωπα που τον περιβάλλουν, τις συμμορίες εφήβων διαφόρων περιθωριακών κοινωνικών ομάδων και τα ίδια του τα παιδιά με τα οποιά τον χωρίζει βαθύ χάσμα και δεν μπορεί να επικοινωνήσει, όπως θέλει εξαιτίας τη ανωριμότητας που επιδεικνύουν, ο ήρωάς μας ζει τυπικά και ουσιαστικά αποκομμένος από το σήμερα, περιμένοντας το τέλος του. Αυτό που του γεμίζει την υπόλοιπη καθημερινή ζωή του είναι πλέον, τα μικρομαστορέματα . Μέχρι τη νύχτα που κάποιος θα προσπαθήσει να κλέψει το δικό του Gran Torino του '72. Τότε αρχίζει και σκέφτεται διαφορετικά. Είναι η στιγμή που θα τον κάνει να περάσει από την θεωρία στην πράξη, κάνοντας νέες συμμαχίες, τροποποιώντας τον χάρτη της «Ειρήνης» και της καταναλωτικής ευδαιμονίας και του προπύργιου της αστικής κοσμοθεωρίας, της ατομικής ιδιοκτησίας. Και η θετική αυτή μετάλλαξή του, τον μαλακώνει, αμβλύνει τις αντιστάσεις του απέναντι στους μετανάστες που ήταν γι΄ αυτόν «εχθροί πολέμου». Σηκώνει τον Σταυρό και ξεκινάει το δικό του Γολγοθά, μόλις τα «βρίσκει» με τον εαυτό του. Όταν, λοιπόν, έρθει σε φυσική αρμονία με το περιβάλλον, και παραμερίσει την αδιαλλαξία συνεργάζεται με τον τυπικά κατ΄όνομα, πια εχθρό του.
Το επιμύθιο είναι ότι οι μετανάστες έχουν περισσότερα κοινά με τον «ρατσιστή» ήρωα απ' ό,τι η ίδια η οικογένειά του και στην πορεία τον βοηθούν να ανακαλύψει κομμάτια της ψυχής του που είχε κρύψει καλά από την περίοδο του πολέμου... όπως το Gran Torino που κρατούσε καλά κρυμμένο στο σκοτάδι του γκαράζ του. Και ο κοινός παρονομαστής είναι η παράδοση, που βλέπει με λύπη του να ακολουθείται μόνο από τους ειρηνικούς εισβολείς στην χώρα του.
Το έργο του μεγάλου αυτού δημιουργού μιας ολόκληρης γενιάς ουσιαστικά συνοψίζεται στο GRAN TORINO, αποτελώντας ένα κράμα των ανθρωπίνων σχέσεων που έχει εξερευνήσει στην πολυετή καριέρα του.


Και περισσότερο απ΄ όλα μοιάζει να θέλει ν’ αποδείξει πως ο αυτός ο πρώην εργάτης της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της εποχής του, έχει «στενή» σχέση με τον Επιθεωρητή Κάλαχαν με λίγα λόγια είναι σα να βλέπουμε το τελευταίο μέρος του Dirty Harry συνταξιούχου πια. Ανέκαθεν εξερευνούσε τα περίπλοκα θέματα του ρατσισμού, της θρησκείας και της προκατάληψης με ειλικρινή τρόπο, αυθεντικά ακόμη και μη πολιτικώς ορθό τρόπο.


Το μυστικό στην επιτυχία αυτής της ταινίας που έφτασε ως το Νο1 στο Box Office της Αμερικής, είναι το σενάριο που έχει ανατροπές, εκπλήξεις και κάποιες πολύ αστείες στιγμές, μαζί με την υποκριτική του Κλιντ Ίστγουντ ως ηθοποιού, που είχαμε να απολαύσουμε από το 2004, όπου είχε εμφανιστεί για τελευταία φορά με το πολυβραβευμένο «Million Dollar Baby». Σαν το κρασί, όσο παλιό τόσο καλό… για άλλη μια φορά, πιείτε στο όνομα και την υγειά του! Υποκλινόμαστε ταπεινά στον μεγαλύτερο δάσκαλο που χρησιμοποιεί τις μεθόδους της μαρξιστικής διαλεκτικής και δεν προέρχεται από αριστερά. Λειτουργεί με καθαρότητα και σαφήνεια, συμβολικά σε πολλαπλά επίπεδα και βγάζει πολλά επίκαιρα, ουμανιστικά μηνύματα.

Jim Papamichos
του Δημήτρη Παπαμίχου me@myfilm.gr


ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΜΑΣ

Το Gran Torino για τους γνώστες των 4 τροχών είναι η coca-cola των αυτοκινήτων. Βέβαια η ειρωνία για αυτό το σύμβολο της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ότι το λαμπερό του όνομα αναφέρεται στο Τορίνο της Ιταλίας.

Ο Clint Eastwood θεωρείται ένας μεγάλος της 7ης Τέχνης. Το "Gran Torino" θεωρείται ένα ακόμη από τα αριστουργήματα που μας κληροδοτεί. Πως όμως αυτός που για ""Μια Χούφτα Δολάρια, θα δεχόταν το όνομα του να γίνει συνώνυμο του Βρώμικος - ακόμη και αν τον έλεγαν Χάρυ - καταλήγει στο να δημιουργεί αυτό που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί βαθιά λαΐκό σινεμά; Πως αυτός γίνεται ο καλύτερος και πιο συμπαθητικός πρεσβευτής μιας χώρας και ενός πολιτισμού που οι ηγέτες του μας έχουν κάνει να μισήσουμε;

Στην σήμερα παραπαίουσα αμερικανική βιομηχανία η εργατική τάξη των ΗΠΑ βλέπει το καταρακωμένο "αμερικάνικο όνειρο". Βλέπει την εποχή στην οποία, ο πολωνικής καταγωγής, Κοβάλσκι (Clint Eastwood) κέρδισε το δικαίωμα να ονομάζεται Αμερικανός σφάζοντας Κορεάτες επειδή ήθελαν να ονομάζονται Κορεάτες. Μια πρακτική που, όπως με το Ιράκ ή το Αφγανιστάν οι Αμερικανοί θεωρούν ηθικά σωστή.

Το Gran Torino παραμένει το σύμβολο μιας ψευδαίσθησης,καλογυαλισμένης αλλα κρυμμένης στο γκαράζ. Σύμβολο μιας ανόητης "ανωτερότητας",που όμως είναι το μόνο πράγμα που νοηματοδοτεί την ζωή του κουρασμένου πρωταγωνιστή. Μέχρι που θα του απλώσουν ένα χέρι, από εκεί περίμενε μόνο ντροπή. Ένα χέρι που θα γκρεμίσει τις αυταπάτες, θα διώξει τις ψευδαισθήσεις. Οι αξίες από αφηρημένες έννοιες θα γίνουν κριτήριο και στάση ζωής, μέχρι την κάθαρση.

Δεν θέλω να πω για την πλοκή. Είναι αξιοθαύμαστα απλή και απέριττη, θυμίζοντας μπρεχτική ποίηση. Η ταινία δεν είναι εντυπωσιακή. Είναι μια ανθρώπινη ιστορία. Σαν ένα παραμύθι που μας λέει ο αγαπημένος μας παππούς, μεταφέροντας μας την πείρα της ζωής που με κόπο και θυσίες απέκτησε...

... και είναι ίσως το πιο όμορφο, γλυκόπικρο παραμύθι που μας χάρισε ο γέρο-Χάρι.

--------------------------------------------------------------------------------

από τον philosophos


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page


VIDEO CLIPS, TRAILER, TEASER, SCREENING PREVIEW

Video Flash Video Trailer
Type: Flash

Get Flash to see this player.


top of the page


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία: 26/2/2009


top of the page




PHOTOS - POSTERS

Photos Φωτογραφικό υλικό
Τύπος:
Εικόνα .jpg .jpeg .gif (κλικ για μεγέθυνση)
GRAN TORINO 2.jpg
GRAN TORINO 6.jpg
Gran_Torino_01.jpg
Gran_Torino_02.jpg
Gran_Torino_03.jpg
Gran_Torino_04.jpg
Gran_Torino_05.jpg
Gran_Torino_06.jpg
Gran_Torino_07.jpg
Gran_Torino_08.jpg
Gran_Torino_09.jpg
Gran_Torino_10.jpg
Gran_Torino_11.jpg
Gran_Torino_12.jpg
Gran_Torino_13.jpg
Gran_Torino_14.jpg
Gran_Torino_15.jpg
Gran_Torino_16.jpg
Gran_Torino_17.jpg
Gran_Torino_18.jpg
Gran_Torino_19.jpg
Gran_Torino_20.jpg
Gran_Torino_21.jpg
Gran_Torino_22.jpg
Gran_Torino_23.jpg
Gran_Torino_24.jpg
Gran_Torino_25.jpg
Gran_Torino_26.jpg
Gran_Torino_27.jpg
Gran_Torino_28.jpg
Gran_Torino_29.jpg
Gran_Torino_30.jpg
Gran_Torino_31.jpg
Gran_Torino_32.jpg
Gran_Torino_33.jpg
Gran_Torino_34.jpg
Gran_Torino_35.jpg
     


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Πρωταγωνιστούν:

    Clint Eastwood... Walt Kowalski
    Bee Vang... Tao Vang Lor
    Cory Hardrict... Duke
    Geraldine Hughes... Karen Kowalski
    Brian Haley... Mitch Kowalski
    Dreama Walker... Ashley Kowalski
    Brian Howe... Steve Kowalski
    Doua Moua... Fong / Spider
    Sarah Neubauer... Paralegal
    Nana Gbewonyo... Monk
    Lee Mong Vang... Hmong Gang Banger 3
    Christopher Carley... Father Janovich
    John Anton... Family Friend
    Austin Douglas Smith... Daniel Kowalski
    Ahney Her... Sue Lor
    Rio Scafone... Day planner
    Ramon Camacho... Latino #3
    Elvis Thao... Hmong Gang Banger 1
    Jerry Lee... Hmong Gang Banger 2
    Brooke Chia Thao... Vu
    Sonny Vue... Smokie
    Chee Thao... Grandma Phong
    Anthony Moscato... VFW Verteran
    William C. Fox... Family Friend (uncredited)

Σκηνοθεσία
Clint Eastwood

Σενάριο
Nick Schenk

Παραγωγή
Clint Eastwood
Bill Gerber
Robert Lorenz


Φωτογραφία
Tom Stern

Μοντάζ
Joel Cox
Gary D. Roach


Casting
Kathy Mooney
Janet Pound


Καλλιτεχνική Διεύθυνση
James J. Murakami

Κοστούμια
James J. Murakami

Μακιγιάζ
Kimberly Jones

Χρονολογία παραγωγής
2008

Χώρα παραγωγής
ΗΠΑ

Γλώσσα
ΑΓΓΛΙΚΑ, ΚΙΝΕΖΙΚΑ

Διάρκεια
116'

Εικόνα
ΕΓΧΡΩΜΗ

Είδος ταινίας
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ, ΔΡΑΜΑ

Εταιρείες Παραγωγής
Warner Bros.
Village Roadshow Pictures
Malpaso Productions
Gerber Pictures
Double Nickel Entertainment

Καταλληλότητα
USA:R (certificate #44954) | Finland:K-15 | UK:15 | Czech Republic:12

Ήχος
Dolby Digital | DTS | SDDS

Διανομή
Warner Bros. Pictures (2008) (USA) (theatrical)
Village Roadshow Entertainment (2008) (Australia) (theatrical)
Warner Bros. (2009) (Netherlands) (theatrical)


top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 4.56
Αριθμός Ψήφων: 16


Αξιολόγηση :

Εξαιρετικό
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση

 Προωθήστε το Προωθήστε το



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Arts & Culture
· Περισσότερα για Κατηγορία
· ΘΕΜΑΤΑ
· Ταινίες που προβάλλονται
· Τελευταία Τρέιλερ
· ΑΙΘΟΥΣΕΣ
· BOX OFFICE USA
· BOX OFFICE Ελληνικό
· Internet Movie Database
· Rotten Tomatoes

Εγκαταστήστε το myFILM.gr toolbar ΤΩΡΑ! Όλο το internet σε μια γραμμή εργαλείων - Δωρεάν λήψη

Συνδεδεμένα Θέματα

ΠεριπέτειαΔραματική


Advertisement


top of the page


ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και εργασίας και προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων και διανόησης.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr | xms24.com

| AdBrite - Advertise on myFILM.gr

Info | Feedback | Statistics | Topics | Submit News | Recommend Us | Advertising | Flag inappropriate copy-theft | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | myspace | Add in Google homepage


Related Posts with Thumbnails