NEW Site myFILM.gr
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
**ΝΕΟ site** **Παλιό site** ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Φωτογραφίες TV DVD Box Office

Cinema: Παράλογος Άνθρωπος (Irrational Man) του Γούντι Άλεν (2015)

Ημερομηνία καταχώρησης: Πέμπτη, 14 Μάι. 2015 @ 14:37:00 EEST - Συντάκτης : Jim Papamichos

  [Comments] | [Περισσότερα] | [Κριτικές] | [Βίντεο] | [Φωτό] | [Πόστερ] | [Κυκλοφορία] | [Στοιχεία]  

Μυστηρίου

Παράλογος Άνθρωπος
Irrational Man

του Γούντι Άλεν
με τους Έμα Στόουν, Χοακίν Φίνιξ, Πάρκερ Πόουζι, Τζέιμι Μπάκλι, Μπέτσι Έιντεμ, Ίθαν Φίλιπς, Μέρεντιθ Χάγκνερ

Υπόθεση:
Ο καθηγητής φιλοσοφίας Έιμπ Λούκας (Χοακίν Φίνιξ) έχει πιάσει πάτο, ανήμπορος να βρει νόημα ή χαρά στη ζωή. Νιώθει ότι όλα όσα δοκίμασε να κάνει, από πολιτικό ακτιβισμό ως τα μαθήματά του, δεν κάνουν τελικά καμία διαφορά, και έχει βυθιστεί σε μια αδιέξοδη υπαρξιακή απελπισία. Η ψυχολογία του δεν αλλάζει ούτε μετά την άφιξή του σε ένα μικρό πανεπιστήμιο, όπου συναντά την Ρίτα Ρίτσαρντς (Πάρκερ Πόουζι), μια μοναχική καθηγήτρια που θέλει να ξεφύγει από τον δυστυχισμένο γάμο της, και την Τζιλ Πόλαρντ (Έμμα Στόουν), την καλύτερη φοιτήτριά του που εξελίσσεται σε στενή του φίλη. Παρόλο που η Τζιλ αγαπά τον φίλο της, βρίσκει την βασανισμένη, καλλιτεχνική προσωπικότητα του Έιμπ ακαταμάχητη και όσο τα σημάδια της ψυχικής του ανισορροπίας πληθαίνουν, τόσο εκείνη ελκύεται από αυτόν. Όλα αλλάζουν όταν ο Έιμπ και η Τζιλ ακούν κατά τύχη την συζήτηση ενός αγνώστου και ο Έιμπ παίρνει μια αναπάντεχη απόφαση, που τον απελευθερώνει και του δίνει μια νέα, ορμητική διάθεση για ζωή. Η απόφασή του, όμως, θα αλλάξει τη ζωή του ίδιου, της Τζιλ και της Ρίτα για πάντα.




ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

68ο Φεστιβάλ Καννών 2015 - Εκτός Διαγωνισμού

Ο Γούντι Άλεν επιστρέφει με το δυνατό πρωταγωνιστικό δίδυμο Χοακίν Φίνιξ και Έμμα Στόουν, και τον γεμάτο ανατροπές και φιλοσοφικές αναζητήσεις «Παράλογο Άνθρωπο».

Τα ‘Μεγάλα Ερωτήματα’

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της πλούσιας καριέρας του Γούντι Άλεν μέσα στα χρόνια είναι η ενασχόλησή του με τη φιλοσοφία: την έχει σατιρίσει, αμφισβητήσει, επικαλεστεί και εξερευνήσει σε άρθρα και μελέτες, σε θεατρικά έργα και, φυσικά, σε ταινίες. «Από την νεαρή μου ηλικία, για κάποιο λόγο, πάντα με προσέλκυαν αυτά που ο κόσμος αποκαλεί ‘μεγάλα ερωτήματα’», λέει ο ίδιος. «Είναι το βασικό θέμα στις ταινίες μου, είτε το διακωμωδώ στις κομεντί είτε το αντιμετωπίζω πιο σοβαρά στις δραματικές ταινίες».

Το ήδη υπάρχον ενδιαφέρον του για την φιλοσοφία παγιώθηκε με τις ταινίες του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, οι οποίες τον επηρέασαν βαθιά. «Τότε δεν είχα διαβάσει Νίτσε ή Κίρκεγκορ, τους φιλοσόφους που επηρέασαν περισσότερο τον Μπέργκμαν, αλλά το έργο του, τα όσα ρώταγε και έθιγε, με άγγιξαν. Έπειτα, διάβασα αρκετά για να έχω μια καλύτερη κατανόηση όλων όσα έθιξε. Τελικά διαπίστωσα ότι ήταν μια ευχάριστη διαδικασία για μένα, να διαβάζω διάφορους φιλοσόφους και να προσπαθώ να κατανοήσω τον τρόπο με τον οποίο επιχειρούν να απαντήσουν ερωτήματα που δεν έχουν απάντηση, συχνά αντικρούοντας ο ένας τον άλλο. Δεν έχω γράψει κάτι πρωτότυπο στις ιστορίες μου, είμαι απλώς το προϊόν των φιλοσόφων που έχω μελετήσει. Το μόνο που μπορεί να ισχυριστεί κανείς είναι ότι υπάρχει μια φιλοσοφική συνέπεια στις ταινίες μου, αλλά γενικά είναι απλώς εμμονές μου σχετικά με θέματα που απασχολούν τους πάντες. Με ενδιαφέρουν καταθλιπτικές πραγματικότητες που με στοιχειώνουν, και τις φιλτράρω μέσα από την δική μου οπτική».

Η δραματική κομεντί μυστηρίου «Irrational Man» είναι και η πρώτη φορά που ο Άλεν είχε την ευκαιρία να συνεργαστεί με έναν από τους καλύτερους ηθοποιούς της εποχής μας, τον πολύ Χοακίν Φίνιξ, («The Master», «Inherent Vice», «Gladiator» και «Walk the Line», μεταξύ άλλων). «Ο Έιμπ πάντα προσπαθούσε να κάνει κάτι ουσιαστικό και καλό με τη ζωή του», λέει ο Φίνιξ. «Υπήρξε πολιτικός ακτιβιστής και έχει ταξιδέψει σε κατεστραμμένες περιοχές του κόσμου για να βοηθήσει κόσμο. Αλλά του συμβαίνουν κάποια τρομερά πράγματα και μετά από λίγο καιρό αρχίζει να αισθάνεται ότι δεν κάνει καμία διαφορά – ακόμη και οι φοιτητές του δεν πρόκειται να αναλογιστούν την ζωή μόλις περάσουν το τελευταίο τους διαγώνισμα στη σχολή».

Όταν τον γνωρίζουμε στην αρχή της ταινίας, η «ασχήμια και ο πόνος της ανθρώπινης ύπαρξης τον έχουν καταρρακώσει», όπως λέει ο σκηνοθέτης. «Αισθάνεται αποτυχημένος γιατί ποτέ δεν άφησε το σημάδι του. Έχει γράψει διάφορες διατριβές που έχουν εμπνεύσει καθηγητές και φοιτητές, αλλά απλώς δεν νοιάζεται πια για τίποτα – κάτι το οποίο δηλώνει ευθαρσώς και στους φοιτητές του, μόλις φτάνει στο καινούριο του πόστο σε ένα μικρό πανεπιστήμιο».

Σύμφωνα με τον Άλεν, ο Φίνιξ έχει μια εγγενή πολυπλοκότητα που ταίριαζε ιδανικά στον ρόλο: «ό, τι κι αν του δώσεις, γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρον λόγω αυτού που φέρνει με την δική του προσωπικότητα. Πάντα κάτι συμβαίνει στα μάτια του».

Η άφιξη του Έιμπ αναστατώνει τη ζωή της συναδέλφου του, Ρίτα Ρίτσαρνς (Πάρκερ Πόουζι). Δυστυχισμένη στον γάμο της και παγιδευμένη σε μια ζωή ρηχή, η Ρίτα πίνει πολύ και φαντασιώνεται διαρκώς μια άλλη, πιο παθιασμένη πραγματικότητα, χάρη σε μια ιδανική ερωτική σχέση με τον Έιμπ. «Τελικά δεν είναι πιο δυναμικός από τον άντρα της», λέει ο Πόουζι, «και δεν μπορεί να πραγματοποιήσει αυτά που εκείνη ονειρεύεται. Φαίνεται απόμακρος αλλά είναι απλώς μπερδεμένος και χαμένος – δεν είναι παρών».

Πέρα από την Ρίτα, ο Έιμπ περνά χρόνο και με την Τζιλ (Έμμα Στόουν), μια πανέξυπνη και χαρισματική φοιτήτριά του, η οποία βλέπει την φιλία τους ως μια ευκαιρία για να διευρύνει τους ορίζοντές της και να εξερευνήσει τη ζωή στο πλάι ενός ανήσυχου φιλοσοφικά καλλιτέχνη. «Ο Έιμπ μετατρέπει τα πάντα σε ένα μάθημα φιλοσοφίας», εξηγεί η Στόουν, «και η Τζιλ είναι μια υπερ-πρόθυμη μαθήτρια γιατί προσπαθεί να σκεφτεί ριζοσπαστικά, σαν εκείνον. Είναι σε μια φούσκα, πιστεύοντας ότι μπορεί να σώσει κάποιον από τον κατήφορο που έχει πάρει. Δεν έχει βοηθήσει κανέναν να βγει από μια τόσο σκοτεινή τρύπα και δεν καταλαβαίνει ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια τέτοια τρύπα και σένα».
«Όταν διάβασα το σενάριο, έθιξε πολλά ερωτήματα σχετικά με την ηθική», συμπληρώνει. «Ο Έιμπ δεν ακολουθεί τους κανόνες του κόσμου και η Τζιλ προσπαθεί να καταλάβει μέχρι πού μπορεί να φτάσει. Εξερευνά την έννοια του τυχαίου και της μοίρας, όπως κάναμε μαζί και στο “Μαγεία στο Σεληνόφως”».
«Η ύπαρξη δεν έχει κανένα νόημα ή λογική»

Αυτό το τυχαίο συμβολίζεται από ένα αναπάντεχο γεγονός, που ανατρέπει τα πάντα. Ο Έιμπ και η Τζιλ βρίσκονται σε ένα εστιατόριο, όπου ακούν κατά λάθος την φορτισμένη συναισθηματικά συζήτηση των διπλανών τους. Ο Έιμπ αναπτύσσει μια υπέρμετρη εμμονή με τα όσα άκουσε και αποφασίζει να δράσει, ενθουσιασμένος που επιτέλους είναι ο παράγοντας μιας ουσιαστικής αλλαγής. «Ξαφνικά επανεκτιμά την ίδια τη ζωή», λέει ο Άλεν. «Βρίσκει κάτι στο οποίο να πιστεύει, και αυτό ήταν ακριβώς ό, τι έψαχνε στη ζωή του, χωρίς να το ξέρει ότι το έψαχνε. Είναι μια παράλογη νοοτροπία, το αποτέλεσμα των διαστρεβλώσεων και του θυμού και της αγανάκτησής του για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κόσμος και την συμπεριφορά των ανθρώπων. Φυσικά δεν είναι ο λογικός άνθρωπος που νομίζει ότι είναι. Είναι καλός στα λόγια, έχει φανταχτερά επιχειρήματα αλλά όταν τα εξετάσεις προσεκτικά, δεν στέκουν».

Όπως συνηθίζει με πολλές από τις δραματικές του ταινίες, ο Γούντι Άλεν γύρισε την ταινία σε widescreen. «Πιστεύω ότι οι “μικρότερες” ιστορίες γράφουν καλύτερα σε widescreen, αντίθετα με την ιδέα ότι αυτό ταιριάζει σε επικές πολεμικές ταινίες ή γουέστερν. Είναι εύκολο να κάνεις μια ταινία για το Παρίσι της δεκαετίας του ’20 και να το κάνεις να φαίνεται μαγικό. Η πρόκληση είναι να γυρίσεις ελκυστικές εικόνες σε μια τέτοια ‘μικρότερη’ ιστορία αλλά δεν θέλησα να υπερβάλλω όσον αφορά το στιλ, γιατί νομίζω ότι η ιστορία ήθελε ρεαλισμό. Το σημαντικό είναι το κοινό να βρει συναρπαστικούς τους χαρακτήρες και τις θεματικές της ιστορίας, και ευτυχώς αυτό το φρόντισαν οι ηθοποιοί. Εγώ απλώς τους έδωσα το υλικό και τις σκέψεις μου».

Η βασικότερη αυτών των σκέψεων, που πρωταγωνιστεί ως η βασική θεματική του «Παράλογου Ανθρώπου» δεν είναι άλλη από την έννοια του τυχαίου, αφού η ιστορία επιφυλάσσει μια σειρά τυχαίων γεγονότων με συνέπειες που ισορροπούν ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο. «Πιστεύω ακράδαντα στο, δίχως απολύτως κανένα νόημα, τυχαίο της ύπαρξης. Αυτό ήθελα να πω στο “Match Point” και αυτό διδάσκει ο Έιμπ στην τάξη του. Η ύπαρξη δεν έχει κανένα νόημα ή λογική. Όλοι υπόκεινται στο εντελώς εύθραυστο απρόοπτο της ζωής. Το μόνο που χρειάζεται είναι μια λανθασμένη στροφή στο δρόμο και έπειτα…».


Synopsis

A tormented philosophy professor finds a will to live when he commits an existential act.

On a small town college campus, a philosophy professor in existential crisis gives his life new purpose when he enters into a relationship with his student.

 

ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ:

IMDb Facebook Twitter Instagram Google Plus tumblr Official site


top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Το βασικό θέμα στις ταινίες του Γούντι Άλεν, είτε είναι κωμωδίες, είτε είναι δραματικές ή κοινωνικές, όπως ομολογεί και ο ίδιος, είναι να θέτει «μεγάλα ερωτήματα», ενώ το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται σε «καταθλιπτικές προσωπικότητες».

Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στον «Παράλογο άνθρωπο», όπου η φιλοσοφία, που είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της καριέρας του και κατά το παρελθόν την έχει σατιρίσει, αμφισβητήσει και επικαλεστεί ποικιλοτρόπως, κατέχει τον πρώτο ρόλο και μάλιστα καλύπτει, μέσα από τις συζητήσεις του καθηγητή με τη φοιτήτριά του, το πρώτο μισάωρο της διάρκειας του φιλμ.

Οπότε, όταν από κάποιο σημείο και μετά, ο ανυποψίαστος θεατής αρχίζει να πλήττει, ο Γούντι Άλεν βάζει τον πρωταγωνιστή του να αλλάζει προσωπικότητα και από εκεί που ήταν ένας εσωστρεφής, απλησίαστος και καταθλιπτικός για τους γύρω του, να θέσει κάποιο στόχο και να αποκτήσει ενδιαφέρον για τη ζωή με αποτέλεσμα να γίνει ακόμα πιο ελκυστικός για την «κολλητή» του φοιτήτρια, αλλά και τη «μοναχική» καθηγήτρια που τον φλερτάρει.

Από εκεί και ύστερα, εκτός από το «υπαρξιακό», μπαίνουν στο σενάριο και τα στοιχεία του «τυχαίου» και της «μοίρας», τα οποία, όπως και στο Match Point, παίζουν καταλυτικό ρόλο στην ταινία, δίνοντάς της ένα διακριτικά κωμικό χαρακτήρα.

Υπάρχει βέβαια και το θέμα της «ηθικής» του κεντρικού ήρωα, προκειμένου να δικαιολογήσουμε όλα όσα πράττει, αλλά αυτό μπροστά στο διασκεδαστικό ύφος του συνόλου, εξετάζεται σε δεύτερο επίπεδο ή παρακάμπτεται, ενώ σε τρίτο επίπεδο, οι πιστοί θα μιλήσουν και για «θεία δίκη».
Βλέπεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον.


Άγγελος Πολύδωρος
του Άγγελου Πολύδωρου   | blogspot

cinekeimena.blogspot.gr 

 


 

Όλο και πιο κοντά στον ...θάνατο πλησιάζει το σκηνοθετικό μυστρί του Γούντι Άλεν, από μια υπαρξιστική γωνία με μπόλικο μαύρο χιούμορ. Υποχθόνιο, σαρδόνιο και χλευαστικό για την μικροαστική ηθική.

 

Jim Papamichos
του Δημήτρη Παπαμίχου me@myfilm.gr

 


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page




VIDEO CLIPS, TRAILER, TEASER, SCREENING PREVIEW

Get Flash to see this player.


top of the page


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία:
15/5/2015 (Γαλλία, Φεστιβάλ Καννών)
17/7/2015 (ΗΠΑ)
6/8/2015 (Βραζιλία)
20/8/2015 (Αυστραλία)
27/8/2015 (Ελλάδα)
14/10/2015 (Γαλλία)


top of the page




PHOTOS - POSTERS


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

>>CAST<<

Πρωταγωνιστούν:

Emma Stone
Joaquin Phoenix ... Abe
Parker Posey
Jamie Blackley
Meredith Hagner ... Sandy
Julie Ann Dawson ... Student
Ethan Phillips ... Dad
Allie Marshall ... Girl in Red Shirt at Party
Ben Rosenfield ... Danny
Pamela Figueiredo Wilcox ... Student
David Aaron Baker ... Biff
Susan Pourfar ... Carol
Michaelah Noelle Nunes ... Girl at Amusement Park
Nancy Ellen Shore ... Faculty member
David Pittu ... Professor
J.P. Valenti ... Restaurant Server
Ariana DeFusco ... Student
Halie Sabatasso ... Student
Tamara Hickey ... Ms. Leonard
Michael Goldsmith ... Mark
Tom Kemp ... Judge Spangler
Gianni Paolo ... Carnival Goer
Haley Pine ... Girl at Amusement Park
Betsy Aidem
Ana Marie Calise ... Student
Jessica Kent ... Student
Gary Wilmes ... Hal
Brigette Lundy-Paine ... Jane
Kate McGonigle ... Elle
Dora Sexton ... Movie Goer
Eva Senerchia ... Girl at Amusement Park
Sophie von Haselberg ... April
Joseph Oliveira ... Man at The Playground
Amanda Blattner ... Professor
Kate Flanagan ... Becky
Joe Stapleton ... Professor
Abby Rain Heiser ... Girl in Amusement Park
Terry Conforti ... Faculty Member
Emily Whetstone ... Party Girl
Hannah Coppolelli ... Girl at the Fair
Elaine Victoria Grey ... Cafe Mother w / Son, Neighbor
Robert Popa ... College Professor
David Boston ... Passerby in park
Robert Petkoff ... Paul
Nancy Villone ... Eve
Britt Faulkner ... Student #2
Jonah Coppolelli ... Boy at Amusement Park
Ben Bocko ... Student
Jhennah Sinclaire ... Waitress
Michael Steven Swanson ... Professor
Marina Re ... Vendor
Rosemary Pacheco ... Woman Walking Through Park
Lino Tanaka ... Park Goer
Carl 'CJ' Tempesta ... Philosophy Class Student
Randy Morris ... Dad

>>CREDITS<<

Είδος ταινίας
Μυστηρίου

Σκηνοθεσία
Woody Allen

Σενάριο
Woody Allen

Παραγωγή
Letty Aronson
Stephen Tenenbaum
Edward Walson

Φωτογραφία
Darius Khondji

Casting
Patricia Kerrigan DiCerto
Juliet Taylor

Μοντάζ
Alisa Lepselter

Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Carl Sprague

Σκηνικά
Jennifer Engel

Κοστούμια
Suzy Benzinger

Εταιρείες Παραγωγής
Gravier Productions

Διανομή
Odeon (Ελλάδα)
Mars Distribution
Sony Pictures Classics

Χρονολογία παραγωγής
2015

Χώρα παραγωγής
ΗΠΑ

Γλώσσα
Αγγλικά

Εικόνα
Έγχρωμη 2.35 : 1

Διάρκεια
96'

Ήχος

Τοποθεσίες γυρισμάτων
ΗΠΑ (Ρόουντ Άιλαντ)

AKA

Καταλληλότητα

Κόστος

Εισπράξεις


top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 4
Αριθμός Ψήφων: 1


Αξιολόγηση :

Αριστούργημα
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Μυστηρίου
· Περισσότερα για Κατηγορία
· Ταινίες που προβάλλονται
· Box Office

· IMDb   
· RT

· ΘΕΜΑΤΑ



Ανά Είδος

· Δραματική
· Αισθηματική
· Κωμωδία
· Αστυνομική
· Μυστηρίου
· Φιλμ Νουάρ
· Θρίλερ
· Δράσης
· Περιπέτεια
· Φαντασίας
· Επιστημονικής Φαντασίας
· Τρόμου
· Βιογραφική
· Ντοκιμαντέρ
· Κινούμενα Σχέδια
· Μιούζικαλ
· Οικογενειακή
· Ιστορική
· Αθλητική
· Γουέστερν
· Πολεμική
· Ερωτική
· Μικρού Μήκους
· 3D
· Ασπρόμαυρη
· Βωβή

Συνδεδεμένα Θέματα

Μυστηρίου



top of the page


-- Sponsored Links --

aggelospolidoros.blogspot.gr AGATHI Art Gallery cinefo.wordpress.comr

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr


Info | Statistics | Topics | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | Add in Google homepage