NEW Site myFILM.gr
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
**ΝΕΟ site** **Παλιό site** ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Φωτογραφίες TV DVD Box Office

Cinema: Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας (Comme des lions de pierre à l'entrée de la nuit ) του Ολιβιέ Ζισουά (2012)

Ημερομηνία καταχώρησης: Τετάρτη, 03 Απρ. 2013 @ 17:51:00 EEST - Συντάκτης : Jim Papamichos

  [Comments] | [Περισσότερα] | [Κριτικές] | [Βίντεο] | [Φωτό] | [Πόστερ] | [Κυκλοφορία] | [Στοιχεία]  

Ντοκιμαντέρ

Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας
Comme des lions de pierre à l'entrée de la nuit

του Ολιβιέ Ζισουά

Υπόθεση:
Από το 1947 ως και το 1951, περισσότεροι από 80.000 άνδρες, γυναίκες και παιδιά ελληνικής καταγωγής εκτοπίστηκαν στη Μακρόνησο, σε στρατόπεδα αναμόρφωσης που δημιουργήθηκαν για να «καταπολεμήσουν την επέκταση του Κομμουνισμού». Ανάμεσα στους εξόριστους αυτούς βρίσκονταν πολλοί συγγραφείς και ποιητές, όπως ο Γιάννης Ρίτσος και ο Τάσος Λειβαδίτης. Παρά τις στερήσεις και τα βασανιστήρια, κατάφεραν να γράψουν ποιήματα στα οποία περιγράφουν τον αγώνα για επιβίωση μέσα σε αυτό το σύμπαν εγκλεισμού. Τα κείμενα αυτά, εκ των οποίων κάποια θάφτηκαν στα στρατόπεδα, βρέθηκαν αργότερα. Η ταινία αναμιγνύει τα ποιητικά αυτά γραπτά με τις ομιλίες «αναμορφωτικής» προπαγάνδας που μεταδίδονταν ακατάπαυστα από τα μεγάφωνα των στρατοπέδων. Αργά πλάνα τράβελινγκ μας οδηγούν σε ένα υπνωτικό ταξίδι μέσα στα ερείπια των στρατιωτικών εγκαταστάσεων, ενώ προσκρούουν σε φωτογραφικά αρχεία. Ένα κινηματογραφικό δοκίμιο που ζωντανεύει τη μνήμη ξεχασμένων ερειπίων και μιας μάχης που χάθηκε.




ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Σημείωμα του σκηνοθέτη

Οι ποιητές συνήθως γράφουν για να υμνήσουν τη φύση, να εκφράσουν ερωτικά αισθήματα ή ακόμα την οδύνη της ύπαρξης. Σπάνιοι είναι εκείνοι που δημιούργησαν ποιητικό έργο πίσω από συρματοπλέγματα, κάτω από βασανιστήρια. Οι ποιητές της Μακρονήσου έκαναν να αναδυθεί από τα κείμενά τους μια φωνή αντίστασης, ένας πίδακας ζωτικής δύναμης. Τα ποιητικά χρονικά της ζωής των πολιτικών εξόριστων πάνω στο νησί αφηγούνται τον τρόμο και την επιβίωση μέσα σε αυτό το βάρβαρο εργαστήριο που στόχο είχε τον «πνευματικό επαναπρογραμματισμό» των αντιστεκόμενων κομμουνιστών.
Όταν, κατά λογοτεχνική τύχη, διάβασα τα ποιήματα αυτά, «είδα» εικόνες ενός φρικτού παρελθόντος, τις οποίες θέλησα να φέρω αντιμέτωπες με εικόνες του παρόντος: αυτές των ερειπίων των στρατοπέδων της Μακρονήσου. Θέλησα να ψάξω στους σωρούς από πέτρα και σκυρόδεμα για αποτυπώματα των όσων συνέβησαν, να τα αντιπαραθέσω στα ουρλιαχτά των μεγαφώνων που μετέδιδαν εθνικιστικά συνθήματα, να τα τοποθετήσω δίπλα στις φωτογραφίες των εξόριστων. Μια ταινία μνήμης που μάχεται ενάντια στη λήθη, σήμερα που αποτρόπαιες εθνικιστικές εξάρσεις αναδύονται ξανά στην Ελλάδα…
Τα ποιητικά αυτά κείμενα που γράφτηκαν πίσω από τα συρματοπλέγματα της απομόνωσης παραβάλλονται με τις εικόνες ερειπίων που «επιβιώνουν» στο νησί. Κινηματογραφημένες συμμετρικά σε πλάνα τράβελινγκ και πανοραμίκ 360°, αυτές οι εικόνες ερειπίων ξετυλίγουν ένα χώρο που υπνωτίζει και επιχειρεί να θέσει σε λειτουργία τη φαντασία, μεταξύ παρουσίας και απουσίας, μνήμης και λήθης. Η σύζευξη ανάμεσα στην ακρόαση της ποίησης και τη σχεδόν «παράλογη» κινηματογραφική προσοχή που δίνεται στα πέτρινα ερείπια επιδιώκει να ξυπνήσει τα αποτυπώματα της Ιστορίας που «εμπεριέχονται» στις πέτρες.
Αυτό το πεδίο εικόνας και λογοτεχνίας αποτελεί τον πυρήνα αυτού του κινηματογραφικού δοκίμιου. Παράλληλα, τα γραπτά της εθνικιστικής βασιλόφρονης προπαγάνδας που εξυμνούσε τις αρετές του «εργαστηρίου της Μακρονήσου» έρχονται να αντιπαρατεθούν στα ποιήματα των «αμετανόητων» εξόριστων. Μεταξύ αμετανόητης ποίησης και ακροδεξιάς προπαγάνδας διεξάγεται επί της οθόνης ένα είδος λογοτεχνικού και φωτογραφικού «Ψυχρού Πολέμου» που διαδραματίζεται στην περιορισμένη έκταση της Μακρονήσου.
Τέλος, μια φωνή απευθύνεται στους αμετανόητους στο δεύτερο πρόσωπο του πληθυντικού, ιχνογραφώντας, ανακαλώντας, διερευνώντας την ιστορική μοναδικότητα των στρατοπέδων της Μακρονήσου. Εξήντα και περισσότερα χρόνια μετά από τα γεγονότα αυτά, η φωνή αυτή – τροφοδοτημένη από τις πολυάριθμες μαρτυρίες των επιζώντων της Μακρονήσου – ρωτά για το μοναδικό αυτό γεγονός στην ιστορία του 20ού αιώνα, σκιαγραφεί την επίμονη αντίσταση στα βασανιστήρια, διερωτάται για τη δύναμη της ουτοπίας... Σε αντίστιξη, τα ποιήματα που επιτρέπουν να ακουστεί το «βίωμα του εγκλεισμού» στη Μακρόνησο έρχονται ως απαντήσεις σε αυτό το κείμενο, το οποίο περισσότερο θέτει ερωτήματα παρά πληροφορεί.
Ολιβιέ Ζισουά

 

Βιογραφικό Ολιβιέ Ζισουά

Ο Ολιβιέ Ζισουά γεννήθηκε το 1969 στη Γενεύη (Ελβετία). Μετά από σπουδές Θεωρητικής Φυσικής και Λογοτεχνίας, εργάστηκε ως βοηθός καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Λωζάνης (Ελβετία).
Στο θέατρο, εργάστηκε ως βοηθός του Ματίας Λάνγκχοφ, σκηνοθέτησε πολλές θεατρικές παραγωγές έργων των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Χάινερ Μίλερ, ενώ εργάζεται μέχρι σήμερα ως δραματουργός.


Από το 2000, στρέφεται στον κινηματογράφο. Από το 2006 ως το 2011, διδάσκει κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο Paris-Est Marne la Vallée (Γαλλία). Από το 2010, διδάσκει στην Εθνική Σχολή Κινηματογράφου της Γαλλίας La Femis. Πέρα από τις ταινίες ντοκιμαντέρ που έχει σκηνοθετήσει, έχει εργαστεί ως μοντέρ σε δέκα ταινίες μεγάλου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ, καθώς επίσης και σε ταινίες μυθοπλασίας και εγκαταστάσεις βίντεο.

Φιλμογραφία (ως σκηνοθέτης)

2012  Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας [doc]
2008  Μακριά από τα χωριά [doc]
2004  Τζούρου (ένα σκοινί γύρω από το λαιμό σου) [doc]
2002  Μα Ντάμπα Σισόκο, Ενας Παραμυθάς στην Εξορία [doc]

Βραβείo Οικουμενικής Επιτροπής DOK Leipzig 2012


Σκεπτικό της επιτροπής: «Η ταινία αναφέρεται στα λεγόμενα στρατόπεδα αναμόρφωσης στη Μακρόνησο, ελληνικό νησί στο Αιγαίο Πέλαγος, όπου κομμουνιστές διανοούμενοι εκτοπίστηκαν κάτω από επαίσχυντες συνθήκες την περίοδο 1947-1951. Ποιητικά κείμενα των εγκλείστων, κρυμμένα τότε στις ρωγμές των ερειπίων, αποκτούν τώρα μια νέα κινηματογραφική ζωή. Με αυτά και μέσα σε αυτά τα κείμενα, οι εξόριστοι διατήρησαν την ανθρώπινη αξιοπρέπειά τους.
Η ταινία αποτελεί μια συγκλονιστική μαρτυρία για το κουράγιο και την πνευματική δύναμη που χρειάζεται για να αντισταθεί κανείς στη δικτατορία της ομοιόμορφης σκέψης· ένα τεκμήριο ευγενούς ποίησης ενάντια στα κραυγαλέα συνθήματα. Κείμενα που απαγγέλλονται συγκινητικά από φωνές του παρελθόντος αλλάζουν τις αντιλήψεις μας για μια χώρα που πολλοί γνωρίζουν μόνο ως τουρίστες.
Ένα κινηματογραφικό δοκίμιο αριστοτεχνικά φτιαγμένο, το Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας παρουσιάζει μια διαμετρική αντίθεση ανάμεσα στα ειδυλλιακά χρώματα καρτ-ποστάλ στο επίπεδο της εικόνας και στην τεκμηρίωση αβυσσαλέας ανημπόριας, βαθιάς ελπίδας και σθένους ζωής στο επίπεδο του ήχου.
Ίσως ήταν αναγκαίο να περάσουν πάνω από 20 χρόνια από την πτώση του Σιδηρού Παραπετάσματος για να μπορέσουν αυτά τα κείμενα να αποκαλύψουν το βαθιά ανθρώπινο μήνυμά τους, από μια εποχή ιδεολογικής πόλωσης και εργαλειοποίησης. Μας κάνει καλό εδώ στην Ευρώπη να σκεφτούμε την Ελλάδα όπως παρουσιάζεται σε αυτή την ταινία».

Συμμετοχές σε φεστιβάλ

ΓΑΛΛΙΑ
Ethnologie & Cinéma
16ες Συναντήσεις Εθνογραφικού Κινηματογράφου (Γκρενόμπλ, 27 Νοέ. – 1 Δεκ. 2012)
Aux écrans du réel
Φεστιβάλ Ταινιών Ντοκιμαντέρ (Λε Μαν, 16 Νοέ. – 2 Δεκ. 2012)
Escales documentaires
12ο Διεθνές Φεστιβάλ Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ (Λα Ροσέλ, 6-11 Δεκ. 2012).
Διεθνές Διαγωνιστικό.
Cinemed
35ο Διεθνές Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου (Μονπελιέ, 25 Οκτ. – 2 Νοέ. 2013). Διεθνές Διαγωνιστικό.
Périphérie
Συναντήσεις Κινηματογραφικού Ντοκιμαντέρ (Μοντρέιγ, 4-12 Οκτ. 2012)
Hors format
(Ρεν, 27-30 Σεπ. 2012)
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
DOK Leipzig
55ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Ντοκιμαντέρ και Animation (Λειψία, 29 Οκτ. – 4 Νοέ. 2012). Διεθνές Διαγωνιστικό. Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής

ΕΛΒΕΤΙΑ
Visions du réel
18o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου (Νυόν, 20-27 Απρ. 2012). Διεθνές Διαγωνιστικό.
48es Journées de Soleure
(Solothurn, 24-31 Ιαν. 2013)

ΜΑΡΟΚΟ
Διεθνές Φεστιβάλ Μεσογειακού Κινηματογράφου Τετουάν
(Τετουάν, 23-30 Μαρ. 2013). Διεθνές Διαγωνιστικό.

 


Between 1947 and 1950, more than 80 000 Greek citizens were imprisoned on the isle of Makronisos (Greece) in reeducation camps created to 'fight the spread of communism'. Among these exiles were a number of writers and poets, including Yannis Ritsos and Tassos Livaditis. Despite the deprivation and torture, these prisoners succeeded in composing poems, which describe their struggle for survival in this world of internment. These texts, some of them buried in the camps, were later found. «Like Lions of stone at the gateway of night» blends these poetic writings with the reeducation propaganda constantly piped through the camps' loudspeakers. Long tracking shots take us on a trance-like journey through the camp ruins, interrupted along the way by segments from photographic archives. A cinematic essay, which revives the memory of forgotten ruins and a battle lost.

 

ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ:

IMDb Facebook Twitter Official site


top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:

Μια πολύ έντιμη προσέγγιση!

Πραγματικά αξιέπαινη η κινηματογραφική προσέγγιση του γάλλου δημιουργού Olivier Zuchuat.
Αποτυπώνει τον ένδοξο αλλά τελικά αδιέξοδο, αγώνα της Ελλάδας του φωτός, ώστε κατά τους διωγμούς  που ακολούθησαν την απελευθέρωση, να μην υποκύψει.
Αποτυπώνει τον ευγενικό αυτόν αγώνα που οι έλληνες πατριώτες μετά τα χιτλερικά κολαστήρια, συνέχισαν να δίνουν στον τόπο θανάτου της Μακρονήσου.

Η κινηματογραφική γραφή του λιτή και τα κάδρα των λήψεων του στα κουφάρια που παραμένουν στην Μακρόνησο απέριττα. Το σύνολο της κινηματογραφικής αφήγησης αποδίδει  ένα ουσιαστικό σεβασμό στο μαρτύριο της προοδευτικής  Ελλάδας και συνδυάζονται με έναν καταπληκτικό τρόπο με τα μεγάλα ποιητικά έργα που τα σπουδαιότερα ταλέντα του τόπου λάξεψαν μαζί με τον πόνο τους σ εκείνες τις πέτρες της Μακρονήσου!
Τα μακρόσυρτα γεμάτα λυρισμό πλάνα που παραθέτει ο δημιουργός εναλλάσσονται με οπτικό και ακουστικό υλικό από τα χρόνια εκείνα της ελληνικής ντροπής όπως αυτή αποτυπώνεται στο επίσημο προπαγανδιστικό υλικό των νικητών του χαμένου αγώνα για την πραγματική απελευθέρωση της Ελλάδας.

Πρόκειται για ένα πραγματικά συγκινητικό φιλμ που συνιστάται ένθερμα σε κάθε προοδευτικό θεατή, τόσο για το πραγματικά εξαιρετικό περιεχόμενο της αλλά και για την ευκαιρία που δίνει για στοχασμό πάνω σε ότι διαδραματίστηκε στην βασανισμένη και προδομένη αυτή χώρα.

Ένα φιλμ που δίνει την ευκαιρία να αναλογιστεί ο καθένας πως η χώρα βαδίζει από τα χρόνια της Μακρονήσου μέχρι σήμερα στου κακού την σκάλα!

 

Konstantinos Kommatas
του Κωνσταντίνου Κομματά Facebook

 


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page






ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία:
18/4/2013 (Ελλάδα)


top of the page




PHOTOS - POSTERS

OLIVIER ZUCHUAT.jpg CommeDesLionsDePierre_05.jpg CommeDesLionsDePierre_06.jpg CommeDesLionsDePierre_04.jpg CommeDesLionsDePierre_03.jpg CommeDesLionsDePierre_02.jpg CommeDesLionsDePierre_01.jpg


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

>>CAST<<


Πρωταγωνιστούν

Με τις φωνές των: Τάσος Ράπτης, Κώστας Βασαρδάνης, Γιάννος Περλέγκας, Μάνος Βακούσης, Περικλής Μουστάκης, Ζαν-Κλοντ Ντοφέν

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Είδος ταινίας: Ντοκιμαντέρ
Σκηνοθεσία, φωτογραφία, μοντάζ: Ολιβιέ Ζισουά
Λογοτεχνική έρευνα, Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Γιώτη
Καλλιτεχνική συνεργασία: Κορίν Μορί
Ιστορικός σύμβουλος: Στρατής Μπουρνάζος
Μακενίστας: Κάρολος Στέρμι
Ήχος: Άρης Αθανασόπουλος
Παραγωγοί: Πιέρ-Αλέν Μεγιέρ, Ξαβιέ Καρνιό
Συμπαραγωγοί: Θάνος Λαμπρόπουλος, Ολιβιέ Ζισουά
Παραγωγή: AMIP, Prince Film
Συμπαραγωγή: Radio Télévision Suisse (RTS), Περίπλους, Les Films du Mélangeur
Με τη συνδρομή: Pong Film (Merle Kroeger & Philip Schaefner)
Με την υποστήριξη: Office fédéral de la culture (DFI), CNC, Conseil Général de Midi-Pyrénées, Fonds Regio Films avec la Loterie Romande, Fonds culturel de Suissimage, Fonds Succès Cinéma, «Brouillon d’un rêve» - SCAM, Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το σχέδιο αυτής της ταινίας παρουσιάστηκε στο FIDLab 2010

Διάρκεια: 87'
Αναλογία εικόνας: 1,83 - Φορμά εικόνας: Έγχρωμο HD 1080p
Φορμά προβολής: DCP 24i / HDCAM 1080p - Ήχος: Digital 5.1
Γλώσσα: Ελληνικά, Γαλλικά - Υπότιτλοι: Αγγλικά, γαλλικά, ελληνικά, γερμανικά
Έτος παραγωγής: 2012
Χώρα παραγωγής: Ελβετία, Γαλλία, Ελλάδα
Διανομή:Ταινιοθήκη της Ελλάδος




top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 0
Αριθμός Ψήφων: 0

Αξιολόγηση :

Αριστούργημα
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Ντοκιμαντέρ
· Περισσότερα για Κατηγορία
· Ταινίες που προβάλλονται
· Box Office

· IMDb   
· RT

· ΘΕΜΑΤΑ



Ανά Είδος

· Δραματική
· Αισθηματική
· Κωμωδία
· Αστυνομική
· Μυστηρίου
· Φιλμ Νουάρ
· Θρίλερ
· Δράσης
· Περιπέτεια
· Φαντασίας
· Επιστημονικής Φαντασίας
· Τρόμου
· Βιογραφική
· Ντοκιμαντέρ
· Κινούμενα Σχέδια
· Μιούζικαλ
· Οικογενειακή
· Ιστορική
· Αθλητική
· Γουέστερν
· Πολεμική
· Ερωτική
· Μικρού Μήκους
· 3D
· Ασπρόμαυρη
· Βωβή

Συνδεδεμένα Θέματα

Ντοκιμαντέρ



top of the page


-- Sponsored Links --

aggelospolidoros.blogspot.gr AGATHI Art Gallery cinefo.wordpress.comr

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr


Info | Statistics | Topics | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | Add in Google homepage