Home myFILM
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
Αρχή ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Βίντεο Φωτογραφίες DVD TV Συνεντεύξεις Διαγωνισμοί Box Office
  Εγγραφή / Σύνδεση
myFILM.gr toolbar
Σήμερα & προσεχώς
.: από 23/10/14 :.
. Ο Δικαστής
. Τα Χελωνονιντζάκια
. Η Λέσχη Της Κομψής Αλητείας
. Στα Καλά Καθούμενα
. Άπληστοι Γείτονες
. Το Μαγικό σπίτι
.: από 30/10/14 :.
. Σκουπίδια
. Η Κακή Μέρα Από Το Πρωί Φαίνεται
. St. Vincent ο αγαπημένος μου Άγιος
. Ida
. God's Pocket
.: από 6/11/14 :.
. Interstellar
. Οι Υπερέξι
. Συγκάλυψη
. Δύο Ημέρες, Μία Νύχτα
. We Are the Best!
. Τα Ερείπια είναι Πάντα Θλιμμένα
.: από 13/11/14 :.
. Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί
. O Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει
. Δυο Ανάσες
.: από 20/11/14 :.
. The Hunger Games: Η Επανάσταση - Μέρος 1
. Party Girl
. Η Άλλη Μποβαρί
. Fury

Περιοχή μελών
Εγγραφή εδώ:
Χρήστης:
Συνθηματικό:
Κωδικός Ασφαλείας: Κωδικός Ασφαλείας
Γράψτε Κωδικό Ασφαλείας (6ψήφιος αριθμός εικόνας):
Members List Μέλη:
Τελευταία: kostanti's Profile kostanti
Σήμερα: 0
Χθές: 0
Συνολικά: 9782

Συνδεδεμένοι:
Επισκέπτες: 107
Μέλη: 0
Σύνολο: 107

Εγγραφή


Cinema: Πριν Τα Μεσάνυχτα (Before Midnight) του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (2013)

Ημερομηνία καταχώρησης: Τετάρτη, 06 Μάρ. 2013 @ 16:53:00 MST - Συντάκτης : Jim Papamichos

[Comments][Περισσότερα][Κριτικές][Βίντεο][Φωτό][Πόστερ][Κυκλοφορία][Στοιχεία]

Δραματική

Πριν Τα Μεσάνυχτα
Before Midnight

του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ
με τους Ίθαν Χοκ, Ζιλί Ντελπί, Σίμους Ντέιβι Φιζπάτρικ

Υπόθεση:
Οι χαρισματικοί Ethan Hawke και Julie Delpy επιστρέφουν στους ρόλους των Jesse και Celine και μοιράζονται μαζί μας το τρίτο μέρος μιας ξεχωριστής ιστορίας αγάπης. Γυρισμένο στο αγέρωχο και ανεπιτήδευτο τοπίο της Μάνης, το «Πριν τα Mεσάνυχτα» είναι η πιο πολυαναμενόμενη ταινία του καλοκαιριού σε παραγωγή της ελληνικής εταιρείας Faliro House. Μετά τη Βιέννη (Πριν το Ξημέρωμα) και το Παρίσι (Πριν το Ηλιοβασίλεμα), η κάμερα του Richard Linklater περιπλανιέται παρέα με τους πρωταγωνιστές από το σπίτι του αείμνηστου περιηγητή συγγραφέα Patrick Leigh Fermor στην Καρδαμύλη μέχρι την Πύλο και την Κορώνη. Σε αυτή τη γραφική διαδρομή, με φόντο την καλοκαιρινή Ελλάδα, μας αποκαλύπτεται με αφοπλιστική αμεσότητα τι επιφυλάσσει η ζωή για το ιδιαίτερο αυτό ζευγάρι.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Τα μεγάλα μονοπλάνα που σφύζουν από διάλογο - χαρακτηριστικά της σκηνοθετικής μαεστρίας του Linklater - οι καλοδουλεμένες ατάκες που ακούγονται αυτοσχέδιες - καρπός μιας ιδιαίτερης συγγραφικής διαδικασίας - και η φυσικότητα των πρωταγωνιστών - αποτέλεσμα ατελείωτων προβών - είναι τα εργαλεία αυτής της γοητευτικής ταινίας που αιχμαλωτίζει λίγο πριν το ρολόι χτυπήσει μεσάνυχτα τις πιο καλά κρυμμένες πτυχές της ζωής ενός ζευγαριού.

Μπορεί σε αυτή την ταινία να μην υπάρχει διορία (ένα τραίνο ή μια πτήση που καραδοκεί ως εύρημα που πυροδότησε τις δύο προηγούμενες ταινίες), όμως η εμπλοκή μας με τους πρωταγωνιστές είναι ακόμα πιο έντονη. Δεν είναι μόνο οι συζητήσεις τους που είναι ακόμα το ίδιο συναρπαστικές. Είναι ότι τα συναισθήματα τους αναδύονται πιο γνήσια από ποτέ, ειδικά τώρα που μοιράζονται μια ζωή και όχι μόνο μια φαντασίωση.

Τότε και Τώρα:

Στο "Πριν το Ξημέρωμα" (1995), ο Jesse (Ethan Hawke), ένας νεαρός Αμερικανός τουρίστας συναντά αναπάντεχα τη Γαλλίδα Celine (Julie Delpy) σε ένα τραίνο προς τη Βιέννη. Της προτείνει να αλλάξει τα σχέδια της κι έτσι περνούν όλο το βράδυ μαζί, γοητευμένοι ο ένας από τον άλλο, περπατώντας στους δρόμους της πόλης και συζητώντας για τον έρωτα, τη ζωή και όχι μόνο. Το ξημέρωμα χωρίζουν με την υπόσχεση να βρεθούν ξανά.
Θα χρειαστούν άλλα εννέα χρόνια για να διασταυρωθούν ξανά οι δρόμοι τους, αυτή τη φορά στο Παρίσι. Στο "Πριν το Ηλιοβασίλεμα" (2004), ο Jesse και η Celine έχουν λίγη ώρα στη διάθεση τους, αλλά είναι αρκετή για να ανακαλύψουν και πάλι ο ένας τον άλλον, συζητώντας για τα χρόνια που πέρασαν, για τις σχέσεις τους και τη ζωή τους.
Εννέα χρόνια αργότερα τους συναντάμε ξανά στο «Πριν τα Μεσάνυχτα», ενώ κάνουν διακοπές μαζί με τις δίδυμες κόρες τους στην Ελλάδα. Το ζευγάρι ζει μόνιμα στη Γαλλία, ο Jesse είναι πια ένας επιτυχημένος συγγραφέας, αλλά αισθάνεται ότι -μετά το διαζύγιο του με την Αμερικανίδα σύζυγο του- χάνει επαφή με τον έφηβο γιο του που ζει στην Αμερική. Αντίστοιχα, η Celine προβληματίζεται για το επόμενο επαγγελματικό της βήμα που μπορεί να αναστατώσει την οικογενειακή ισορροπία. Ο δυο τους θα περάσουν μετά από καιρό μια νύχτα μακριά από την οικογένεια τους. Τι τους επιφυλάσσει αυτό το τετ α τετ; Τι τους έχει επιφυλάξει η κοινή τους ζωή;

Σχετικά με την παραγωγή

Στο «Πριν τα Μεσάνυχτα» ακόμα μιλάνε και γελάνε μεταξύ τους», μας λέει ο σκηνοθέτης Richard Linklater για τον Jesse και τη Celine. «Αυτή τη φορά, θεωρήσαμε ότι αυτό που έχουμε πραγματικά να προσφέρουμε είναι η ωμή αλήθεια για τη μακροχρόνια δέσμευση-να τη δείξουμε όπως είναι. Όλα αυτά τα ναρκοπέδια. Έπρεπε να σκαλίσουμε το μέτωπο της οικογένειας, που είναι πολύ διαφορετικό από τη σύντομη συνάντηση τους στα είκοσι τους χρόνια και την επανένωση στα τριάντα τους. Δεν είναι το ίδιο είδος ρομαντικής ιστορίας. Πιστεύουμε όμως ότι αυτό το ζευγάρι έχει κάτι το ιδιαίτερο».
Το εμείς που κυριαρχεί στις δηλώσεις του σκηνοθέτη είναι για την ακρίβεια ένα τρίο που δημιούργησε από την πρώτη στιγμή αυτούς τους δύο χαρακτήρες εξελίσσοντας τους με τα χρόνια. Πρόκειται για τον σεναριογράφο και σκηνοθέτη Linklater και τους ηθοποιούς και σεναριογράφους Julie Delpy και Ethan Hawke. Οι δύο ηθοποιοί συνεργάστηκαν με τον σκηνοθέτη για να αποσυναρμολογήσουν και να αναθεωρήσουν το σενάριο, εμπλουτίζοντας την πρώτη ταινία με δικούς τους διαλόγους και στοιχεία των χαρακτήρων. Από τότε, οι τρεις τους ξαναβρίσκονται –κάθε επτά ή οχτώ χρόνια- για να ξαναγράψουν και να δημιουργήσουν από κοινού τη δεύτερη και τρίτη ταινία της σειράς.
«Είναι σαν αυτοσχεδιασμός μουσικού συγκροτήματος», εξηγεί ο Ethan Hawke. «Εγώ και η Julie παίζουμε τα όργανα και ο Rick είναι ο τραγουδιστής και επικεφαλής που μας καλεί κάθε τόσο για να παίξουμε μαζί».

Στο ερώτημα αν είχαν ποτέ την προσδοκία ότι η αρχική ανεξάρτητη ταινία θα παρακολουθούσε αυτό το ζευγάρι για χρόνια η απάντηση του σκηνοθέτη είναι σαφής. «Φυσικά και όχι. Αυτά τα πράγματα δεν σχεδιάζονται. Δεν ξέρεις ποτέ τι θα προκύψει όταν συνεργάζεσαι με άλλους για μια ταινία. Απλά έτυχε να έχουμε μια πολύ ιδιαίτερη εμπειρία το 1994. Ήμασταν απλά τρεις άνθρωποι που νιώσαμε ότι είχαμε ακόμα κάτι να εκφράσουμε μέσα από αυτούς τους χαρακτήρες».
«Δεν νομίζω ότι μπορούσε κάποιος από μας να το φανταστεί», προσθέτει ο Hawke. «Αλλά ξέρω ότι όταν ολοκληρώθηκε η πρώτη ταινία, ήθελα να ξαναδουλέψω μαζί τους. Δεν νομίζω ότι θα γυρίζαμε ο ένας στον άλλον αν δεν υπήρχε πολλή αγάπη για αυτό το έργο».
«Ο καθένας έχει πάρει το δρόμο του», καταλήγει η Julie Delpy. «Αλλά υπάρχει στο μυαλό μας για χρόνια. Και το σκεφτόμαστε πολύ και τελικά προκύπτει να γράφουμε όλοι μαζί».

Μακροχρόνια σχέση

Η χημεία που φέρνει τους τρεις τους κοντά αδιάκοπτα έχει χαρακτηριστεί ως μυστηριώδης (από τον Hawke), απαλλαγμένη από κάθε ίχνος εγωισμού (από τη Delpy) και υπνωτιστική (από την παραγωγό Sara Woodhatch). «Μετά το Πριν το Ηλιοβασίλεμα όλοι θέλαμε να μάθουμε πότε θα γίνει η τρίτη ταινία. Να δούμε τι θα συμβεί», προσθέτει ο σκηνοθέτης.
«Ο τρόπος που γίνεται είναι ότι συναντιόμαστε τυχαία για κάποιο λόγο και καταλήγουμε να μιλάμε και να διαφωνούμε για καιρό σχετικά με το μέλλον των χαρακτήρων. Και σιγά σιγά προκύπτει η βασική ιδέα», μας λέει ο Hawke.
«Και αρχίζουμε να κρατάμε σημειώσεις και ο Ethan μας στέλνει μια σκηνή και μετά τους στέλνω έναν μονόλογο για την απώλεια ή το θάνατο ή κάτι τέτοιο και μπορεί να μείνει ή όχι τελικά», συνεχίζει η Delpy.
«Αλλά δεν είχε αποκτήσει τελική μορφή παρά μόνο αφού ήρθαμε στην Ελλάδα. Περάσαμε επτά εβδομάδες πολύ εντατικού γραψίματος. Είχαμε πάρα πολλές απαιτήσεις από τους εαυτούς μας», θυμάται ο σκηνοθέτης.
Ο Hawke σχολιάζει: «Στους περισσότερους αρέσει η ιδέα ότι η Julie γράφει για τη Celine κι εγώ γράφω για τον Jesse και ο Rick επιμελείται και τα δύο κομμάτια. Αυτό θα είχε νόημα, αλλά στην πραγματικότητα όλοι ασχολούμαστε με όλα».
«Πολλές φορές γράφω για τον Ethan και ο Ethan για μένα κι έτσι δουλεύουμε ο ένας για τον άλλο αλλά και μαζί. Προσπαθούμε να μην αφήνουμε τον εγωισμό να εμποδίσει την δουλειά μας», προσθέτει η Delpy.

Οι σεναριογράφοι πάνε στον παράδεισο

Με το που ξεκίνησε η συγγραφική διαδικασία, τότε αποφασίστηκε ότι το σκηνικό θα ήταν η Ελλάδα. Οι παραγωγοί Χρήστος Κωνσταντακόπουλος (Only Lovers Left Alive, Take Shelter, Attenberg, Somebody Up There Likes Me) και Sara Woodhatch φρόντισαν η συγγραφική ομάδα (με τις τυχερές οικογένειες τους) να βρεθεί στο κατάλληλο περιβάλλον. «Θέλαμε να τους προσφέρουμε το καλύτερο περιβάλλον για να γράψουν. Μια φούσκα, ένα ειδυλλιακό περιβάλλον χωρίς αντιπερισπασμούς. Επιλέξαμε το Costa Navarino, ένα πανέμορφο θέρετρο στη Μεσσηνία όπου μάλιστα γυρίστηκαν και μερικές σκηνές. Το να παρακολουθείς τη δημιουργική ένταση τους είναι υπνωτιστικό. Είναι σαν να έχουν μεταξύ τους αόρατους δεσμούς. Προβάρουν μερικές αστείες ή πιο στενάχωρες σκηνές μεταξύ τους κι αυτό είναι συναρπαστικό».

Διαχρονική Ελλάδα

Μπορεί η κάμερα να είναι στραμμένη κυρίως πάνω στη Celine και στον Jesse, αλλά μόλις καδράρει το περιβάλλον τους, την Ελλάδα δηλαδή –έναν όμορφο, ανήσυχο, αρχαίο και σύγχρονο τόπο- τότε γίνεται και αυτή με τη σειρά της ένας από τους χαρακτήρες της ταινίας. «Η Ελλάδα έχει κάτι», εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Τους συναντάμε σε ένα είδος παράδεισου: είναι μαζί, αυτός γράφει βιβλία, εκείνη είναι περιβαλλοντολόγος, έχουν παιδιά. Κατά μια έννοια ό,τι θέλησαν από τη ζωή τους έχει συμβεί κι όμως ενώ κάνουν τις τέλειες διακοπές, κάτι συμβαίνει, ως συνήθως».



«Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή πιο συγκινητικό μέρος στην Ευρώπη από την Ελλάδα», σχολιάζει ο Hawke. «Γιατί έχει αρχαία αλλά και δυναμική σύγχρονη ιστορία. Είναι κάθε μέρα στις ειδήσεις. Αλλά οι ιστορίες αγάπης είναι πάντα επίκαιρες. Η αγάπη είναι πάντα καινούρια και πάντα θα υπάρχει. Συμβαίνει σε όλους. Σαν τον ήλιο που ανατέλλει κάθε μέρα. Ο έρωτας είναι ένας πολύ μυστηριώδης θεός. Είναι πολύ νέος και πολύ παλιός. Η Ελλάδα ταυτίζεται με την αναζήτηση του νοήματος της ζωής, και νιώθω ότι λειτούργει ως μεταφορά για την ταινία».
«Η απομνημόνευση όλων αυτών των διαλόγων και το γύρισμα ήταν λιγότερο επώδυνα γιατί βρισκόμασταν στο πιο απίθανο μέρος του κόσμου- εκεί από όπου ξεκίνησε όλος ο δυτικός πολιτισμός», σχολιάζει η Julie Delpy.

Γύρισμα στα χωράφια τους

Για τους παραγωγούς Χρήστο Κωνσταντακόπουλο και Sara Woodhatch και το ως επί το πλείστον ελληνικό συνεργείο η Ελλάδα ήταν μια πρώτης τάξεως κινηματογραφική εμπειρία. Η παραγωγός Sara Woodhatch που εργάζεται για την Castle Rock Entertainment (με μεγάλη εμπειρία στο είδος των ρομαντικών κομεντί) ένωσε τις δυνάμεις της με τον Χρήστο Κωνσταντακόπουλο και την εταιρεία του, Faliro House Productions, για αυτή τη ξεχωριστή παραγωγή.
«Ο Rick, ο Χρήστος κι εγώ καταλήξαμε ότι το σπίτι που παίζει στην ταινία θα είναι το καταφύγιο του Patrick Leigh Fermor, του σπουδαίου συγγραφέα ταξιδιωτικής λογοτεχνίας. Το σπίτι έχει πολύ χαρακτήρα», σχολιάζει η παραγωγός Woodhatch. «Ο Walter Lassally που υποδύεται τον οικοδεσπότη είναι ο βραβευμένος με Όσκαρ διευθυντής φωτογραφίας του Ζορμπά και πολλών άλλων ταινιών. Η ταινία είναι το υποκριτικό του ντεμπούτο, στα 85 του χρόνια. Η Ξένια Καλογεροπούλου, που εμφανίζεται στο πλευρό του, είναι ένα σύμβολο και χρειάστηκε να πειστεί από την συμπαραγωγό της ταινίας Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη για να παίξει στην ταινία, κυρίως χάρη στον μονόλογο για τον σύντροφο της. Όλοι οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν τους πρωταγωνιστές είναι η αφρόκρεμα του κινηματογράφου και του θεάτρου της Ελλάδας».
Το συνεργείο, συμπεριλαμβανομένου και του διευθυντή φωτογραφίας Χρήστου Βουδούρη απαρτίζεται ως επί το πλείστον από Έλληνες. «Χρειαζόμασταν κάποιον που να γνωρίζει το απίστευτο ελληνικό φως» εξηγεί η παραγωγός. «Το συνεργείο είχε πολλή ενέργεια και πολύ ταλέντο. Γυρίσαμε την ταινία σε 15 μέρες. Την πρώτη μέρα ολοκληρώσαμε οκτώμισι σελίδες διαλόγου. Η ομάδα ήταν φανταστική. Ακόμα και εν μέσω οικονομικής κρίσης ο ελληνικός κινηματογράφος αναγεννιέται» σχολιάζει η παραγωγός.

Το τρίτο μέρος μιας ιστορίας αγάπης

Ακόμα και αν οι πρωταγωνιστές περιηγούνται στη Μεσσηνία, το Παρίσι ή τη Βιέννη, οι ταινίες δεν είναι οδοιπορικά, καθώς επικεντρώνονται στη σχέση του ζευγαριού.
«Η ζωή σε βάζει σε δοκιμασίες», λέει ο Hawke. «Είναι αποκαλυπτικό ότι αυτή η ταινία ξεκινάει με την άγνωστη συνθήκη ότι ο Jesse έχει ένα γιο που μεγαλώνει μακριά του. Σίγουρα θέλαμε ο Jesse να μείνει στο Παρίσι με τη Celine αλλά τώρα μετά από τόσα χρόνια βλέπουμε ότι υπάρχουν συνέπειες. Είμαστε μεγαλύτεροι και εμβαθύνουμε περισσότερο στους χαρακτήρες».
«Τι συμβαίνει όταν ακολουθείς αυτόν που αγαπάς; Δεν θα είναι όλα ρόδινα. Δεν υπάρχει η τέλεια σχέση. Προσωπικά όταν βλέπω τέλεια ζευγάρια, μου φαίνεται αλλόκοτο. Όταν βλέπω ανθρώπους να διαφωνούν, μου φαίνεται πιο πιστευτό», σχολιάζει η Delpy.
«Στις προηγούμενες ταινίες το θέμα ήταν η φαντασίωση για τον άλλον, για το πώς θα ήταν μαζί μας. Για την τρίτη ταινία θέλαμε να δούμε τι συμβαίνει πιο βαθιά», προσθέτει ο Hawke.

Πόσο δύσκολο είναι να δίνεις την εντύπωση ότι το κάνεις φυσικά

«Πολλοί μας ρωτάνε αν ο διάλογος ήταν αυτοσχέδιος», αναφέρει ο σκηνοθέτης. «Αλλά όλες οι λέξεις υπάρχουν στο σενάριο. Είναι μεγάλη επιβεβαίωση για τον Ethan και τη Julie που το κοινό πιστεύει ότι αυτοσχεδιάζουν. Το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς πάει στο σενάριο για να ακούγεται φυσικό και γνήσιο, σαν κουβέντα. Σε κάποια φάση έρχεται η μαγική στιγμή που μαθαίνουν τόσο καλά το διάλογο που ξεχνάνε ότι δεν είναι αληθινός».
Τα μεγάλα σε διάρκεια μονοπλάνα που καδράρουν τους πρωταγωνιστές καθώς μιλάνε, οδηγώντας ή περπατώντας είναι το σήμα κατατεθέν των ταινιών. Είναι επίσης τα στοιχεία που εμπλέκουν το κοινό σε αυτή την ιστορία.
«Στην πραγματικότητα είναι μαρτύριο» εξομολογείται ο Hawke για την πρόκληση των σκηνών. «Η δουλειά είναι άπειρη. Η εναρκτήρια σκηνή διαρκεί 14 λεπτά και ουσιαστικά λέμε όλη την ιστορία. Όλοι αναρωτιούνται πώς το κάνουμε σε όλες τις ταινίες και, λυπάμαι που το λέω, κάνουμε συνέχεια πρόβες και κάποια στιγμή βγαίνει αίμα από τα αυτιά μας. Όταν το κάνεις, αν το κάνεις σωστά, ακούγεται αυθόρμητο και αυτός είναι ο σκοπός. Ο Rick είναι αθλητής –όλο προπονείται. Γράφουμε και ξαναγράφουμε και μια μέρα μας λέει εντάξει μόλις απέλυσα τους σεναριογράφους και τώρα θέλω τους ηθοποιούς να μπούνε στο αυτοκίνητο. Όταν έχει μονοπλάνα η μαγεία δεν είναι στο μοντάζ, αλλά στο γύρισμα. Υπάρχει πολλή πίεση. Και αυτό μου αρέσει».

Παρόν, παρελθόν, μέλλον

Ο Linklater αναφέρει ότι το έργο του Francois Truffaut είναι πηγή έμπνευσης για το θέμα του χρόνου που περνάει. Η Delpy από την άλλη εξελίσσεται παράλληλα με τον χαρακτήρα της Celine: « Η ταινία έχει να κάνει με το πέρασμα του χρόνου. Αλλά αυτό δεν είναι στενάχωρο. Είναι το ίδιο ζωντανοί στα σαράντα τους όπως και στα είκοσι τους. Καμιά φορά, διαβάζω ένα σενάριο και οι γυναίκες στα σαράντα τους είναι όλες θυμωμένες και πικρόχολες. Προσωπικά, δεν γνωρίζω τέτοιες γυναίκες».

Μια ρομαντική ιστορία

Το Πριν τα Μεσάνυχτα εμβαθύνει στους χαρακτήρες. «Συχνά όταν δείχνουν παντρεμένα ζευγάρια», σχολιάζει ο πρωταγωνιστής, «έχουμε είτε βαρύ δράμα με αλκοόλ και αγωνία, είτε κάτι ανάλαφρο. Αυτό που έχει πλάκα εδώ είναι ότι κανένα φύλο δεν κερδίζει ή χάνει. Οι περισσότερες ρομαντικές ταινίες απευθύνονται σε γυναίκες, ενώ άλλες παρουσιάζουν το ρομάντζο τελείως αντρικά, με την Eva Mendes να μπουσουλάει φορώντας μπικίνι. Το καλό με αυτές τις ταινίες είναι ότι δεν έχουν φύλο. Η φωνή της Julie και η δεξιότητα της είναι πολύ ισχυρά στην ταινία. Και για μένα έχει ενδιαφέρον να κάνω μια ρομαντική ταινία που θα ήθελα να δούνε οι φίλοι μου».

Πριν την επόμενη φορά;

Κανείς από την ομάδα δεν ξέρει στα αλήθεια αν οι δύο πρωταγωνιστές θα βρεθούν ξανά στη μεγάλη οθόνη. Αν η ιστορία τους θα ξετυλιχθεί στο μέλλον. «Καταρχήν είναι ζόρικο», λεέι χωρίς περιστροφές ο Hawke. «Οι ταινίες δεν προκύπτουν και τόσο εύκολα και πρέπει να αξίζουν τον κόπο. Είναι πολύ δύσκολο να γράψεις μια ταινία που είναι προσωπική υπόθεση για τρεις ανθρώπους και οι ερμηνείες που επιδιώκει ο Rick είναι απίστευτα δύσκολες γιατί αν φαίνεται ότι παίζεις τότε καταστρέφεις την ταινία».
Η Delpy αισθάνεται το ίδιο: «Δεν είναι ότι δεν θέλουμε να ξαναβρεθούμε. Είναι απλά πολύ σκληρή δουλειά».


In BEFORE MIDNIGHT, we meet Celine and Jesse 9 years on. Almost 2 decades have passed since that first meeting on a train bound for Vienna, and we now find them in their early 40's in Greece. Before the clock strikes midnight, we will again become part of their story.


ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ:

IMDb Facebook Twitter Official site



top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:

Ο Jesse (Ethan Hawke) και η Celine (Julie Delpy).  Δεκαοχτώ χρόνια μετά την πρώτη τους συνάντηση μέσα σε τρένο, που κατέληξε σε μια κουβέντα μέχρι τα ξημερώματα στις πλατείες της Βιέννης και εννιά χρόνια μετά την επανένωσή τους σε ένα βιβλιοπωλείο στο Παρίσι και τη βόλτα τους μέχρι το ηλιοβασίλεμα στις όχθες του Σηκουάνα.  Βρίσκονται για διακοπές μαζί με τις δίδυμες κόρες τους στην Ελλάδα και έχουν μέχρι τα μεσάνυχτα να περπατήσουν δίπλα-δίπλα στα σοκάκια της Μεσσηνίας.

Η ορμητική περιέργεια να επεξεργαστείς τον άλλο με μάτια, χέρια και χείλη, η ελεύθερη πρόκληση να αναρωτηθείς για τα πάντα και ο ενθουσιασμός να γεμίσεις τη ζωή σου με νέες αρχές, είναι παρόντα στα 1995 και στο πρώτο «Before».  Όταν έβλεπες με φωτεινές, ολόφρεσκες, διεσταλμένες κόρες μέσα από ροζ φίλτρα, τον έρωτα να επείγει καθώς δύο ήπειροι σύντομα θα χώριζαν τον Αμερικανό Jesse από τη Γαλλίδα Celine.  Στα 2004, η πρώτη θέα της πραγματικότητας, με τις πρώτες διεκδικήσεις, ήττες και ταραχές και εκείνο το ψιλόβροχο που θολώνει το παρμπρίζ της ωριμότητας.  Ψηλά ωστόσο, λίγο πιο πάνω από τον ώμο τους, παραμένει το ουράνιο τόξο μιας ανεκπλήρωτης σπίθας, ενώ εκκρεμεί μια αεροπορική πτήση για US.  Πρέπει να αποφασίσουν, αν θέλουν να κάνουν την ανατροπή και να πιαστούν από αυτήν την εναπομείνασα πολύχρωμη άκρη και να ικανοποιήσουν επιτέλους την παλιά υπόσχεση ενός ταξιδιού χωρίς γυρισμό.  Και να, στα 2013, στο τρίτο τους φιλμ, η πτήση τους συνεχίζεται.  Απλά είναι τόσο χαμηλή που αγγίζει τα χώματα μιας επαρχίας έξω από το χρόνο.

Είναι η ελληνική γη με όλο το άφθαρτο του πνεύματός της και το διαχρονικό της ιδέας της και όλη τη φθορά που φέρνει η μακροχρόνια τριβή και η εγωκεντρική κοντοφθαλμία.  Μια χώρα σε κρίση, όπως ακριβοδίκαια ακούγεται από τα χείλη των πρωταγωνιστών «έτοιμη για χρεοκοπία ή επανάσταση», που δεν μπορεί παρά να συναναστραφεί με το όμοιος ομοίω ζευγάρι των, πια, 40άρηδων Jesse και Celine.  Να τους αγκαλιάσει με ένα νοιάξιμο αυθεντικό που χωράει όλο το αέναο φως και σκοτάδι της – μα και τις ελάχιστες στιγμές λιτής, ελληνικής καθημερινότητας – και να τους προετοιμάσει για την ενδεχόμενη πτώση.  Τώρα ειδικά που υπάρχει άπλα χρόνου και χώρου για αλήθειες.  Διακριτικά να τους ακολουθεί σε κάθε μονόπλανο με τη χαρακτηριστική διαλογική συζήτησή τους, την ευαισθησία, την τρυφερότητα, το σαρκασμό, την ευστροφία και το άριστο αυτοσχεδιαστικό feeling, όπως άλλωστε και εμείς, που νιώθουμε σαν να κρυφακούμε με φυσικότητα μια συνομιλία, στην οποία τελικά μιλούν για εμάς.

Έφηβος ή μεσόκοπος, δεν έχει σημασία, η τομή στις ανθρώπινες σχέσεις και τα δύο φύλα σε αφορά και πουθενά αλλού δεν θα τη βρεις τόσο άδολα, απλά και άμεσα δοσμένη.  Από την σκοπιά μιας σχέσης, που ακολουθώντας τους νόμους της φυσικής, έχει λιγοστέψει σε αποθέματα από ερωτόνια και πρέπει είτε να βαρέσει διάλυση λόγω παλαιότητας είτε να μεταπλαστεί σε αυτό που το λένε αγάπη.   Εν μέσω εκατέρωθεν προσβολών, κουρασμένης ρουτίνας, τεμπέλικης οικειότητας, στοκαρισμένου θυμού και προσωπικών προσδοκιών που έπεσαν πάνω στη μάντρα με τις θυσίες, καραδοκεί η αποτυχία, η απώλεια, ο θάνατος (ανατριχιαστική η στιγμή της Καλογεροπούλου στο τραπέζι).  Το εφήμερο της ύπαρξης δεν μπορεί να κλείσει τα μάτια πλέον από τους λάγνους αναστεναγμούς.  Είναι εδώ, σταθερά και αδιάσειστα να μαρκάρει το μυστήριο της έλξης δύο ανθρώπων που γεννήθηκε, ενηλικιώθηκε, απέκτησε ρυτίδες και πλαδαρά μπράτσα μπροστά μας, σε απόσταση αναπνοής από τον δικό μας ένα και μοναδικό έρωτα.  Παραδίδοντας στη γενιά μας σε τριλογία, τον υπέρτατο ρομαντισμό του να αντέχεις.  Με συγκλονιστικό φινάλε.


Ράνια Ευδαίμων
της Ράνιας Ευδαίμων   | cinefo.wordpress.com

 


Η Βαθμολογία μου:

(Σ.Σ.: 11/2/2013 - Από το 63ο Φεστιβάλ Βερολίνου 2013)

Στο "Before Midnight"ο Richard Linklater ένας από τους αρχιερείς του παλαί ποτέ αμερικανικού "ανεξάρτητου σινεμά", κάνει την καλύτερη από τις τρεις έως τώρα ταινίες της σειράς. Με μονοπλάνα που σιγά - σιγά μέσα από Ρομερικούς διαλόγους ξετυλίγουν τις σχέσεις του Jesse και της Céline, ενώ η Ξένια Καλογεροπούλου, η Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη και η Arian Lambent, αποτελούν τις ελληνικές παρουσίες, σε μια ταινία που εκτυλίσσεται στην Νότια Πελοπόννησο (μας τόνισε στην συνέντευξη τύπου, πως δεν ήθελε γυρίσματα τύπου "Mamma Mia!"σε κάποιο ελληνικό μαγευτικό νησί).

O Linklater, αποδομεί και αναδομεί την ίδια στιγμή, συνεχώς σε μια διαρκή έκρηξη υπόγειου σασπένς και συναισθημάτων τον απόλυτο ρομαντισμό του 21ου αιώνα, όπως εκπροσωπείται στην σχέση των δυο κεντρικών χαρακτήρων, εμβληματικών συνάμα μορφών, του Ethan Hawke και της Julie Delpy. Χωρίς η ταινία να έχει εμφανείς κινηματογραφικούς καλλιτεχνικούς πειραματισμους, υπάρχουν σημεία ουσιαστικά και επιλεκτικά, έτοιμα να μιλήσουν στα μάτια ενός cinefreak. Η διάσταση λίγων ωρών στη σχέση τους λίγο πριν, κατά την διάρκεια και λίγο μετά την διαμονή τους σε μια βραδιά (δώρο φίλων), σε ένα ξενοδοχείο δίπλα στην θάλασσα, μετατρέπεται, σε ένα βαθύ, βαθύτατο σχόλιο, τόσο για τις σχέσεις της σημερινής γενιάς 35 έως 45,όσο και της ίδιας της εικόνας του ρομαντικού ζευγαριού που"ζει αυτό καλά...και εμείς καλύτερα".

Μ' ένα πανέμορφο και αρκούντως ανοικτό φινάλε, υποβαστάζει αυτό που πάντοτε μέσα στην αμφιβολία τους ήταν οι ταινίες "Before...": ένα βιωματικό θραύσμα του ρομαντισμού, πάνω στην ουσία και το εφήμερο του φαινομένου που λέγεται Love Affair!

Διαμάντι!

...

Μετά την προβολή του πανέμορφου "Before Midnight", είχα την ευκαιρία να παρευρεθώ στη συνέντευξη τύπου με τον Ethan Hawke και την Julie Delpy, δίπλα στο - πολύ - Richard Linklater. Απόλυτα κεντρισμένος συναισθηματικά από το τρίτο μέρος αυτής της τριλογίας, ρώτησα τους συντελεστές αν αποτελούν μέσα τους κάποιου είδους σύμβολα για μια γενιά, για τους στοχασμούς μιας γενιάς πάνω στον έρωτα και στο concept μιας διαρκώς ολοκληρωμένης ζωής, για τον χρόνο και το εφήμερο, αλλά και εάν ήθελε (απευθυνόμενος στον Linklater ειδικότερα) να γυριστεί αργότερα μετά από αυτό το καλύτερο κατά την γνώμη μου από τα τρία φιλμ - κάποιο άλλο "Before..." με τρεις τελείες για φινάλε! before death; before eternity; before...

Απαντήσεις ακούστηκαν και είχαν να κάνουν με το ότι τόσο ο Linklater, όσο και οι πρωταγωνιστές του, έφτασαν ως το νούμερο 3 αυτής της σειράς, σίγουρα εκτιμώντας πως κάτι υπήρχε εδώ μέσα στο πέρασμα των χρόνων. Γι' αυτό, ακόμα και μια τέτοια πιθανότητα, μιας συνέχειας δεν θα ήταν δυνατό να αποκλειστεί από τα πλάνα για το μέλλον. Επίσης, συμφώνησε χαμογελώντας στην αναφορά που του έκανα κάποια στιγμή για το στυλ των διαλόγων στην τριλογία, που φέρνει ξεκάθαρα στο νου, τις μικρές εκλάμψεις του Eric Rohmer και του γαλλικού νέου κύματος του '60.

Ο Hawke και η Delpy τοποθετήθηκαν λέγοντας πως όλα είναι ανοικτά, και πως ακριβώς γιατί είναι ενδιαφέρουσα αυτή η προσπάθεια την συνεχίζουν, και θα μπορούσαν όπως κάποια στιγμή είπε η Julie να το κάνουν και στα ογδόντα τους! Βεβαια, εκεί μπορεί το "Before" όπως τόνισαν γελώντας να μετατραπεί σε "Amour / Love" του Michael Haneke.

Ο Hawke τόνισε ακόμα πως βλέποντας ξανά το πρώτο φιλμ, συνειδητοποίησε πως ήταν η πρώτη φορά που κάποιος του είχε δώσει την ευκαιρία να μιλήσει σε κάποια ταινία, κι όταν λέμε να μιλήσει εννοούμε, να αναφερθεί εμπεριστατωμένα σε ό,τι εκείνη την στιγμή πίστευε για τον έρωτα, το σύμπαν και την περιπλάνηση μέσα από τα χείλη ενός ρόλου του.

Ο Linklater σε άλλη ερώτηση τόνισε ακόμα το σημαντικό χαρακτήρα που είχε η Ελλάδα σαν περιβάλλον στην ταινία του και το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνει ο ίδιος τα τελευταία χρονια για το νέο ελληνικό σινεμά και τους νέους δημιουργούς αλλά και για παλιότερους φίλους από το Όστιν στο Τέξας, όπου ζει και είχε γνωριστεί με την Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη, η οποία μάλιστα, εμφανίζεται σε ρόλο στο"Before Midnight" (όπως και το 1991 είχε συνεργαστεί στο "Slacker").

Επίσης είπε με πολύ ευθύ και άμεσο τρόπο, πως η Ελλάδα ήταν ο καλύτερος χώρος για να υλοποιήσει την ιδέα του φιλμ του και (αυτό το είπε πολύ επιτακτικά) "ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΙΧΕ ΓΥΡΙΣΤΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΑΛΛΟΥ!" (Μπράβο ρε Richard! δώσε...)


Γιάννης Ραουζαίος
του Γιάννη Ραουζαίου giannis.raouzaios@myfilm.gr

 


Η Βαθμολογία μου:

Η σειρά «Πριν το…» βασικά είναι μια σειρά σχέσεων και διαλόγου γύρω από τη ζωή τον έρωτα, το γάμο, το διαζύγιο και όλα όσα ακολουθούν. Πριν φτάσουμε στο φετινό, ας θυμηθούμε την ταινία «Πριν το ξημέρωμα» (1995), στην οποία ο Τζέσι (Ίθαν Χοκ) ένας νεαρός Αμερικανός τουρίστας συναντά αναπάντεχα τη Γαλλίδα Σελίν (Ζιλί Ντελπί) σε ένα τραίνο προς τη Βιέννη. Εκεί της προτείνει να αλλάξει τα σχέδια της, κι έτσι περνούν όλο το βράδυ μαζί, γοητευμένοι ο ένας από τον άλλο, περπατώντας στους δρόμους της πόλης και συζητώντας για τον έρωτα, τη ζωή και όχι μόνο και το ξημέρωμα χωρίζουν με την υπόσχεση να βρεθούν ξανά.

Μετά από εννέα χρόνια, στην ταινία «Πριν το ηλιοβασίλεμα» (2004), οι δρόμοι τους θα διασταυρωθούν ξανά, αυτή τη φορά στο Παρίσι. ο Τζέσι και η Σελίν έχουν λίγη ώρα στη διάθεση τους, αλλά είναι αρκετή για να ανακαλύψουν και πάλι ο ένας τον άλλον, συζητώντας για τα χρόνια που πέρασαν, για τις σχέσεις τους και τη ζωή τους.
Εννέα χρόνια αργότερα, φέτος, στο «Πριν τα μεσάνυχτα», τους βλέπουμε να κάνουν διακοπές μαζί με τις δίδυμες κόρες τους στην Ελλάδα. Ο Τζέσι είναι πλέον ένας επιτυχημένος συγγραφέας, αλλά μετά το διαζύγιο του με την Αμερικανίδα σύζυγο του, αισθάνεται ότι χάνει επαφή με τον έφηβο γιο του που ζει στην Αμερική. Από την άλλη, η Σελίν προβληματίζεται για το επόμενο επαγγελματικό της βήμα που μπορεί να αναστατώσει την οικογενειακή ισορροπία.

Αυτές οι δύο αντικρουόμενες τάσεις, αποτελούν και το βασικό θέμα πάνω στο οποίο εξαντλείται ο διάλογος των δύο πρωταγωνιστών. Ένας διάλογος ο οποίος αν και επιφανειακά μοιάζει να εκφράζει μια φθορά της σχέσης (που οπωσδήποτε δεν θα μπορούσε να είναι ίδια όπως πριν 18 χρόνια), αποδεικνύει ότι είναι απαραίτητος όταν τα ζευγάρια, παρά τις αντιξοότητες της καθημερινότητας, προσπαθούν να μην καταστρέψουν μια… ιστορία αγάπης.

Ο Λινκλάιτερ έχει καταφέρει, παρά τα τεράστια μονοπλάνα με τους δύο άνετους και πειστικούς πρωταγωνιστές που συζητούν διαρκώς, να κάνει μια ενδιαφέρουσα ταινία με πυκνούς διαλόγους και έξυπνες έως εξυπνακίστικες ατάκες (ώρες-ώρες θυμόμουν τον Γούντι Άλεν).

Η απογευματινή φωτογραφία του Χρήστου Βουδούρη, μπορεί να μην αναδεικνύει (όπως στο «Mama Mia») το Μεσσηνιακό τοπίο, αλλά προσθέτει ένα ρομαντισμό και μια μελαγχολία σε μια συζήτηση, μεταξύ δυο συζύγων, που δεν είναι και τόσο ευχάριστη. Από την άλλη, η μουσική του Γκράχαμ Ρέινολντς έρχεται να καλμάρει τον εκνευρισμό του ζευγαριού.

 

 

Άγγελος Πολύδωρος
του Άγγελου Πολύδωρου   | blogspot

 


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page


VIDEO CLIPS, TRAILER, TEASER, SCREENING PREVIEW










top of the page


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία:
20/1/2013 (ΗΠΑ, Φεστιβάλ Σάντανς)
7/2/2013 (Γερμανία, Φεστιβάλ Βερολίνου)
24/5/2013 (ΗΠΑ)
6/6/2013 (Γερμανία)
13/6/2013 (Ελλάδα)


top of the page




PHOTOS - POSTERS

Before Midnight (20).jpg Before Midnight (18).jpg Before Midnight (19).jpg Before Midnight (17).jpg Before Midnight (16).jpg Before Midnight (13).jpg Before Midnight (14).jpg Before Midnight (12).jpg Before Midnight (9).jpg Before Midnight (10).jpg Before Midnight (15).jpg Before Midnight (8).jpg Before Midnight (11).jpg Before Midnight (7).jpg Before Midnight (6).jpg Before Midnight (5).jpg Before Midnight (3).jpg Before Midnight (4).jpg Before Midnight (2).jpg Before Midnight (1).jpg


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

>>CAST<<

Πρωταγωνιστούν:

    Ethan Hawke ... Jesse
    Julie Delpy ... Celine
    Seamus Davey-Fitzpatrick ... Hank
    Athina Rachel Tsangari ... Ariadni
    Ariane Labed ... Anna
    Yota Argyropoulou ... Hotel Clerk
    Xenia Kalogeropoulou ... Natalia
    Walter Lassally ... Patrick
    Yannis Papadopoulos ... Achilleas
    Jennifer Prior ... Ella
    Charlotte Prior ... Nina
    Panos Koronis ... Stefanos
    Manolis Goussias ... Kid 2
    Serafeim Radis ... Hotel Clerk
    Enrico Focardi ... Kid 1
    Anouk Servera ... Kid 3

>>CREDITS<<

Είδος ταινίας
Δράμα

Σκηνοθεσία
Richard Linklater

Σενάριο
Richard Linklater
Julie Delpy
Ethan Hawke
Kim Krizan

Παραγωγή
Christos V. Konstantakopoulos
Richard Linklater
Sara Woodhatch

Μουσική
Graham Reynolds

Φωτογραφία
Christos Voudouris

Μοντάζ
Sandra Adair

Casting
Christina Akzoti
Alex Kelly

Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Anna Georgiadou

Κοστούμια
Vasileia Rozana

Εταιρείες Παραγωγής
Castle Rock Entertainment
Detour Filmproduction
Faliro House Productions
Venture Forth

Διανομή
Feelgood
(Ελλάδα)
Sony Pictures Classics

Χρονολογία παραγωγής
2013

Χώρα παραγωγής
ΗΠΑ

Γλώσσα
Αγγλικά, Ελληνικά

Εικόνα
Έγχρωμη 1.85 : 1

Διάρκεια
108'

Ήχος
Dolby Digital | Datasat | SDDS

Τοποθεσίες γυρισμάτων
Ελλάδα (Μεσσηνία, Καρδαμύλη)

AKA

Καταλληλότητα
USA:R

Κόστος

Εισπράξεις

Πρωτότυπο τραγούδι

  • «Για ένα τανγκό» Μουσική & Στίχοι: Χάρις Αλεξίου - © Chamano Publishing, Ερμηνεύει η Χάρις Αλεξίου
  • «Στου μεμά τα τρένα» Music & Lyrics by Nίκος Καλογερόπουλος, Ερμηνεύει o Παναγιώτης Αντελλής, Από το CD «Αλογόμυγες» Ευγενική χορηγία του Νίκου Καλογερόπουλου
  • «O Aντώνης ο Kεκές» Μουσική & Στίχοι: Nίκος Καλογερόπουλος, Ερμηνεύει o Nίκος Καλογερόπουλος, Από το CD «Αλογόμυγες» Ευγενική χορηγία του Νίκου Καλογερόπουλου


top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 4.5
Αριθμός Ψήφων: 6


Αξιολόγηση :

Εξαιρετικό
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση

 Προωθήστε το Προωθήστε το



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Δραματική
· Περισσότερα για Κατηγορία
· ΘΕΜΑΤΑ
· Ταινίες που προβάλλονται
· Τελευταία Τρέιλερ
· ΑΙΘΟΥΣΕΣ
· BOX OFFICE USA
· BOX OFFICE Ελληνικό
· Internet Movie Database
· Rotten Tomatoes

Εγκαταστήστε το myFILM.gr toolbar ΤΩΡΑ! Όλο το internet σε μια γραμμή εργαλείων - Δωρεάν λήψη

Συνδεδεμένα Θέματα

RestrictedΔραματική


Advertisement


top of the page


-- Sponsored Links --

Dailymotion Movies LTD aggelospolidoros.blogspot.gr AGATHI Art Gallery cinefo.wordpress.comr

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και εργασίας και προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων και διανόησης.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr | xms24.com

| AdBrite - Advertise on myFILM.gr


Info | Feedback | Statistics | Topics | Submit News | Recommend Us | Advertising | Flag inappropriate copy-theft | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | myspace | Add in Google homepage


Related Posts with Thumbnails