Home myFILM
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
Αρχή ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Βίντεο Φωτογραφίες DVD TV Συνεντεύξεις Διαγωνισμοί Box Office
  Εγγραφή / Σύνδεση
myFILM.gr toolbar
Σήμερα & προσεχώς
.: από 16/10/14 :.
. '71
. Ένα ταξίδι 30,5 μέτρα μακριά
. Get On Up - The James Brown Story
. Λάθος στο Λάθος
. Annabelle
. Τα Τερατοκουτάκια
. Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο
.: από 23/10/14 :.
. Ο Δικαστής
. Τα Χελωνονιντζάκια
. Η Λέσχη Της Κομψής Αλητείας
. Στα Καλά Καθούμενα
. Άπληστοι Γείτονες
. Το Μαγικό σπίτι
.: από 30/10/14 :.
. Σκουπίδια
. Τα Θαύματα
. Η Κακή Μέρα Από Το Πρωί Φαίνεται
. St. Vincent ο αγαπημένος μου Άγιος
. Ida
.: από 6/11/14 :.
. Interstellar
. Οι Υπερέξι
. Συγκάλυψη
. We Are the Best!
. Τα Ερείπια είναι Πάντα Θλιμμένα
.: από 13/11/14 :.
. Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί
. O Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει
. Δύο Ημέρες, Μία Νύχτα
. Δυο Ανάσες

Περιοχή μελών
Εγγραφή εδώ:
Χρήστης:
Συνθηματικό:
Κωδικός Ασφαλείας: Κωδικός Ασφαλείας
Γράψτε Κωδικό Ασφαλείας (6ψήφιος αριθμός εικόνας):
Members List Μέλη:
Τελευταία: orl123gr's Profile orl123gr
Σήμερα: 0
Χθές: 1
Συνολικά: 9779

Συνδεδεμένοι:
Επισκέπτες: 171
Μέλη: 3
Σύνολο: 174

Εγγραφή

-- Sponsored Links --
Dailymotion
Movies LTD
aggelospolidoros.blogspot.gr
AGATHI Art Gallery
cinefo.wordpress.comr


Cinema: Shanghai Express του Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ (1932)

Ημερομηνία καταχώρησης: Παρασκευή, 27 Ιούλ. 2012 @ 18:24:00 MST - Συντάκτης : Jim Papamichos

[Comments][Περισσότερα][Κριτικές][Βίντεο][Φωτό][Πόστερ][Κυκλοφορία][Στοιχεία]

Φιλμ νουάρ

Shanghai Express

του Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ
με τους Μάρλεν Ντίτριχ, Κλάιβ Μπρούκ, Άνα Μέι Ουόνγκ, Ουόρνερ Όλαντ

Υπόθεση:
Κίνα, 1931. Είναι εποχή εμφυλίου πολέμου, αλλά αυτό δεν φαίνεται να ενδιαφέρει και πολύ τους επιβάτες του «Shanghai Express». Το πρόσωπο που κλέβει την παράσταση μέσα σε αυτό το τραίνο που κάνει το δρομολόγιο Σαγκάη – Πεκίνο είναι η λαμπερή Λίλι (Μάρλεν Ντίτριχ), γνωστή και ως Σανγκάη Λίλι, μια γυναίκα ελευθέρων ηθών που - φορώντας σαγηνευτικά φορέματα - προσελκύει πελάτες και έπειτα τους «ξεζουμίζει». Όσοι από τους άλλους Ευρωπαίους βρίσκονται πάνω στο τραίνο την σνομπάρουν ή την μέμφονται, αλλά ο λοχαγός Χάρβεϊ (Κλάιβ Μπρούκ), γιατρός του βρεττανικού στρατού και επιβάτης και αυτός του «Shanghai Express», είναι ακόμα ερωτευμένος μαζί της. Οι δυο τους είχαν μια παλιά ερωτική σχέση, αλλά ο εγωισμός εμποδίζει την επανασύνδεσή τους. Όταν κάποια στιγμή το τραίνο καταλαμβάνεται από επαναστάτες, η αγάπη μεταξύ της Λίλι και του λοχαγού θα μπει σε νέα δοκιμασία...


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας 1932

Μια από τις πιο επιτυχημένες συνεργασίες του σκηνοθέτη Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ με τη ντίβα του Χόλυγουντ Μάρλεν Ντίτριχ

Ποιος θα βγει ζωντανός απ’ το ταξίδι με το Σανγκάη Εξπρές;

Η χρυσή εποχή του κινηματογράφου στο Χόλιγουντ. Η εποχή με τις μεγάλες ντίβες, τόσο μεγάλες που όσες βγήκαν αργότερα δεν τις έφτασαν στο ελάχιστο· τόσο μεγάλες που σε κάνουν να βλέπεις ακόμα και τις μέτριες ταινίες τους και να παραβλέπεις τις ατέλειές τους.
Το γερμανικό δίδυμο Στέρνμπεργκ – Ντίτριχ, μετά τον καλλιτεχνικό θρίαμβο του «Γαλάζιου Αγγέλου», πραγματοποιεί (στις Η.Π.Α. αυτή τη φορά) την μεγαλύτερη ίσως εμπορική επιτυχία του.
Η Κίνα, θέατρο ανταγωνισμού των μεγάλων δυνάμεων κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου, είναι επίσης και το μέρος που ένας δυνατός έρωτας δοκιμάζεται και προσπαθεί να επιβιώσει παρά τις αντιξοότητες…

«Shanghai Express»: Μια ταινία με καρδιά
Του Damian Cannon

Περισσότερο σαν ένας πρόδρομος των ταινιών καταστροφής που ήσαν της μόδας κατά την δεκαετία του ’70, το «Shanghai Express» τοποθετεί τη δράση μέσα σε ένα τραίνο που κάνει το δρομολόγιο Πεκίνο- Σαγκάη. Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του ’30, μια περίοδο αστάθειας στην Κίνα, η οποία ταλανίζεται από εμφύλιες διαμάχες. Κάτω από αυτές τις δύσκολες συνθήκες λοιπόν ταξιδεύουν οι χαρακτήρες του φιλμ.

Η Κίνα, πεδίο αντιπαραθέσεων και σκληρού ανταγωνισμού μεταξύ των Μεγάλων Δυνάμεων οι οποίες έχουν χωρίσει την αχανή χώρα σε ζώνες επιρροής, μοιάζει εδώ με ένα σύμβολο αναρχίας. Αυτό μπορούμε εύκολα να το καταλάβουμε από την παρουσία του τεράστιου πλήθους στον σταθμό της Σαγκάης, που περιφέρεται γύρω από το τραίνο. Επίσης η απόσταση μεταξύ των κοινωνικών τάξεων (ο Στέρνμπεργκ παρουσιάζει έξυπνα το τραίνο ως μια μικρογραφία της κοινωνίας) γίνεται αισθητή αν παρατηρήσουμε τα βαγόνια: αποπνικτική ατμόσφαιρα και ιδρωμένα πρόσωπα στο βαγόνι της τρίτης θέσης, άνεση και ευχάριστο κλίμα στην πρώτη. Επίσης η έντονη παρουσία στρατιωτών μέσα στα βαγόνια είναι δηλωτική της εθνικής διαμάχης, για την οποία έχουμε ήδη αναφέρει.
Η εξαίσια φωτογραφία του φιλμ κάνει πιο γοητευτικά τα πλάνα του τραίνου, που μέσα στους ατμούς κάνει συχνές στάσεις, ενώ στα λιβάδια βόσκουν κοπάδια βοοειδών. Ανάμεσα στους επιβάτες της πρώτης θέσης (πολύ φυσικό άλλωστε), περιφέρει τη λάμψη και τη γοητεία της η ιερόδουλος πολυτελείας Shanghai Lily ή αλλιώς Μάρλεν Ντίτριχ, η παρουσία της οποίας αποτελεί αναμφίβολα το μεγάλο ατού αυτής της ταινίας.
Η Λίλι μοιράζεται την καμπίνα της με την Κινέζα Hui Fei (Άννα Μέι Ουόνγκ). Σε αντίθεση με τις αντιδράσεις των άλλων επιβατών στην παρουσία των δύο γυναικών, ο Λοχαγός Donald Harvey (Κλάιβ Μπρούκ) κρατά μια αδιάφορη στάση, βάζοντας τον υποψιασμένο θεατή σε κάποιες σκέψεις.

Σύντομα θα αρχίσουν οι μπελάδες (προς μεγάλη απογοήτευση μιας γηραιάς κυρίας αρχικά, αλλά και άλλων επιβατών αργότερα), όταν οι κυβερνητικοί στρατιώτες ακινητοποιούν το τραίνο καταμεσής του δείπνου και βγάζουν τον κόσμο έξω στο τσουχτερό κρύο προκειμένου να γίνει έλεγχος διαβατηρίων. Ενώ οι διαμαρτυρίες είναι έντονες, οι στρατιώτες συλλαμβάνουν έναν Κινέζο ως κατάσκοπο. Φαίνεται ότι πρόκειται για έναν σύνδεσμο των ανταρτικών δυνάμεων, ο οποίος μέχρι τότε περιφερόταν ανενόχλητος κάτω από τη μύτη του κυβερνητικού στρατού. Όμως η στάση αυτή του τραίνου ευνοεί την πλοκή με τρόπο δισυπόστατο: από τη μια δίδεται μια τέλεια ευκαιρία στους αντάρτες (οι οποίοι βρίσκονται κάπου εκεί κοντά) να κάνουν κατάληψη στο εξπρές, ενώ από την άλλη ο σκηνοθέτης έχει την ευκαιρία να σκιαγραφήσει πιο διεξοδικά τους χαρακτήρες αρκετών από τους επιβαίνοντες, αλλά κυρίως κάτι άλλο, δηλ. να μας φανερώσει κάτι που από πριν κάποιοι υποψιάζονταν. Ότι δηλαδή μεταξύ της Λίλι και του λοχαγού υπήρχε κατά το παρελθόν ένας παράφορος έρωτας που παρ’ ολίγον να τους οδηγήσει στο γάμο. Τώρα όμως υπάρχει ψυχρότητα ανάμεσά τους.
Όταν οι επαναστάτες καταλαμβάνουν τελικά το τραίνο, τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα για τους επιβάτες, αφού οι αντάρτες δείχνουν εχθρότητα εναντίον των Ευρωπαίων κυρίως, αλλά και μια έντονη διάθεση χρήσης βίας. Ο Τσάνγκ (ο κατάσκοπος) δείχνει τον απόλυτα φαύλο χαρακτήρα του, μη διατεθημένος να παρέξει την παραμικρή προστασία στους επιβάτες. Ο επικεφαλής των ανταρτών δείχνει έντονο ενδιαφέρον για τις δύο γυναίκες (Λίλι & Φέι), ωστόσο αποφασίζει να μην τις συλλάβει. Όμως διατάζει τη σύλληψη του λοχαγού Χάρβεϊ, θεωρώντας τον εκπρόσωπο της βρεττανικής κυβέρνησης που εδρεύει στη Σαγκάη.

Το γεγονός αυτό θα γίνει αφορμή να αναζωπυρωθεί ο παλιός έρωτας μεταξύ τους. Θα αποδειχθεί ότι η Λίλι πάντα αγαπούσε τον λοχαγό αλλά και αυτός αυτήν, όμως το πείσμα και ο εγωισμός εμποδίζει αμφοτέρους να εκδηλώσουν τα αισθήματά τους. Παρεπιπτόντως, ο Τσάνγκ αρχίζει να βλέπει ερωτικά την Λίλι…
Παρ’όλη την αναπαράσταση της εποχής και παρά το γεγονός ότι λαμβάνουν χώρα πολιτικοστρατιωτικά γεγονότα, το «Shanghai Express» είναι κυρίως μια ερωτική ταινία, ένα φιλμ με δυνατή καρδιά. Η Μάρλεν Ντίτριχ, το μεγάλο όπλο αυτής της ταινίας όπως είπαμε, στέκεται στα πλάνα ως συνήθως, φωτογενής, λαμπερή και αξιαγάπητη, χωρίς όμως αυτά τα στοιχεία να καλύπτουν την καλή ερμηνεία της. Αν θέλουμε να αναλύσουμε διεξοδικότερα το περιεχόμενο του φιλμ, θα δούμε ότι πρόκειται για μια ιστορία χαρακτήρων, σκιαγραφούμενων μέσα στην ίντριγκα του έρωτα, την αγάπη και την ισχύ, αλλά και την εξόφθαλμη υποκρισία. Όλα αυτά στεγάζονται μέσα στα βαγόνια ενός τραίνου.
Από την άλλη πλευρά, έχουμε να κάνουμε με ιστορίες διαφορετικών ανθρώπων, οι οποίοι κάτω από την δύναμη της ανάγκης ενώνουν τις διαφορετικότητές τους, εργαζόμενοι μαζί προς την τελική επιτυχία, αναδεικνύοντας την αξία της φιλίας. Οποιαδήποτε εντύπωση κι αν αποκομίσει ο κάθε θεατής, αρκετοί χαρακτήρες της ταινίας ερμηνεύονται με αρκετή πειστικότητα και βάθος, παρά την ελαφρότητα που ίσως υπάρχει στους κεντρικούς ρόλους. Σε τελική ανάλυση έχουμε να κάνουμε με μια διασκεδαστική και – προς έκπληξη αρκετών – συναρπαστική ταινία. Της αξίζει να την αναζητήσετε και να την απολαύσετε.

Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ (1894 – 1969)

Ο Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ γεννήθηκε στη Βιέννη, στις 29 Μαΐου 1894 και πέθανε στις 22 Δεκεμβρίου 1969. Ως σκηνοθέτης έμεινε στην ιστορία για τα «απαλά» πλάνα και για την ιδιαίτερη χρήση του φωτός στο γύρισμα. Ιδιαίτερα όμως είναι γνωστός ως αυτός που ανακάλυψε και έκανε μεγάλη σταρ την Μάρλεν Ντίτριχ.
Ο κατά κόσμον Γιόνας Στέρνμπεργκ ήταν γόνος μιας εβραϊκής οικογένειας της Βιέννης. Όταν ήταν δύο ετών οι γονείς του μετανάστευσαν στη Νέα Υόρκη, όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Ο πατέρας του Μωυσής, αφού υπηρέτησε στον στρατό της Αυστροουγγαρίας, εργάστηκε στις Η.Π.Α. ως κατασκευαστής δαντελών. Ο Γιόζεφ από μικρός παρακολουθούσε κινηματογράφο και είχε ως ίνδαλμα τον Έριχ Φον Στροχάιμ. Έφηβος εγκατέλειψε το κολέγιο όπου φοιτούσε και, αφού άλλαξε αρκετές δουλειές, άρχισε να εργάζεται σε εργαστήριο κατασκευής και συντήρησης κινηματογραφικού φιλμ. Το 1915 θα βρει δουλειά στο New Jersey, στην εταιρεία World Film Company του Ουίλιαμ Μπράντι.

Εκεί υπήρξε μέντοράς του ο σκηνοθέτης Emile Chautard, ο οποίος τον έκανε βοηθό του. Το 1925 ο Στέρνμπεργκ σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία (The Salvation Hunters). Αργότερα γνωρίστηκε με τον Τσάρλι Τσάπλιν και την Μέρι Πίκφορντ, οι οποίοι τον στήριξαν στις επόμενες ταινίες του. Το 1928 τον προσέλαβε η μεγάλη εταιρεία Paramount Pictures για να σκηνοθετήσει κάποιες γκακστερικές ταινίες, που είχαν εμπορική επιτυχία. Θέλοντας να κάνει κάτι περισσότερο από αυτά, πήγε στη Γερμανία, πατρίδα του εξπρεσιονισμού στον κινηματογράφο. Ο μεγάλος ηθοποιός Εμίλ Γιάνινγκς επιθυμούσε να τον σκηνοθετήσει ο Στέρνμπεργκ σε μια ομιλούσε ταινία κι έτσι άρχισε το 1929 να προετοιμάζεται ο «Γαλάζιος Άγγελος». Επέλεξε την Μάρλεν Ντίτριχ στο ρόλο της Λόλα-Λόλα και η επιτυχία ήταν τεράστια διεθνώς. Πήγαν μαζί στην Αμερική και καθιερώθηκαν ως καλλιτεχνικό ζευγάρι [Morocco (1930), Dishonored (1931), Shanghai Express (1932), Blonde Venus (1932), The Scarlet Empress (1934), and The Devil is a Woman (1935)] . Όταν χώρισε καλλιτεχνικά με τη μούσα του, η καριέρα του άρχισε να φθίνει: οι ταινίες του απέτυχαν εμπορικά. Από το 1959 έως το 1963 έκανε διαλέξεις για τον κινηματογράφο σε πανεπιστήμιο του Λος Άντζελες. Πέθανε από καρδιακή προσβολή το 1969, σε ηλικία 75 ετών.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

• The Salvation Hunters (1925-βωβό)
• Exquisite Sinner (1926-βωβό-έχει χαθεί)
• A Woman of the Sea (1926-βωβό-έχει χαθεί)
• Underworld (1927-βωβό)
• The Last Command (1928-βωβό)
• The Dragnet (1928-βωβό-έχει χαθεί)
• The Docks of New York (1928-βωβό)
• The Case of Lena Smith (1929-βωβό-έχει χαθεί)
• Thunderbolt (1929)
• The Blue Angel (1930)
• Morocco (1930)
• Dishonored (1931)
• An American Tragedy (1931)
• Shanghai Express (1932)
• Blonde Venus (1932)
• The Scarlet Empress (1934)
• The Devil is a Woman (1935)
• The Fashion Side of Hollywood (1935-ντοκιμαντέρ)
• Crime and Punishment (1935)
• The King Steps Out (1936)
• Sergeant Madden (1939)
• The Shanghai Gesture (1941)
• The Town (1943-μικρού μήκους)
• Macao (1952)
• Anatahan (1952–8, γνωστό και ως The Saga of Anatahan)

“Το Εξπρές της Σαγκάης”
Από το filmsufi.com

To "Shanghai Express" είναι η τέταρτη ταινία (από τις επτά) που ο Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ είχε ως πρωταγωνίστρια την Μάρλεν Ντίτριχ. Η ταινία αυτή είναι μια επιστροφή του σκηνοθέτη στο είδος του ρομαντισμού, κάτι που είχαμε διακρίνει και στο “Morocco” (1930). Το φιλμ ακολουθεί μια ομάδα Ευρωπαίων ταξιδιωτών που βρίσκονται στο εξπρές από το Πεκίνο στη Σαγκάη. Είναι μια ταραγμένη εποχή της κινέζικης ιστορίας, η περίοδος «Warlord», όπου η κεντρική κυβέρνηση βρισκόταν σε ένοπλη σύγκρουση με ένοπλες επαναστατικές ομάδες. Ο Στέρνμπεργκ υπήρξε ένας βιρτουόζος της σκηνοθεσίας και το "Shanghai Express" θεωρείται αριστούργημα στον τομέα της φωτογραφίας, των φωτοσκιάσεων και του κιαροσκούρου. Δουλεύοντας στο στούντιο την ταινία, ο Στέρνμπεργκ προσπάθησε επίμονα – και τελικά κατάφερε – να δημιουργήσει μια εξωτική ατμόσφαιρα που να εξάπτει τη φαντασία, διατηρώντας παράλληλα και την φυσικότητα ώστε τα πλάνα να μην φαίνονται ψεύτικα. Όπως και ο Wong Kar Wai πολλά χρόνια αργότερα, ο Σέρνμπεργκ χρησιμοποίησε φυσικά εφέ και «στενά τέταρτα» όπου ο ηθοποιός βρισκόταν πίσω από αρχιτεκτονικά αντικείμενα (τα οποία ήσαν τοποθετημένα κάπως πιο μπροστά) ώστε να σκιάζεται ανάλογα με τη σκηνή. Αυτό το έκανε για να δημιουργήσει ατμόσφαιρα σε αστικό περιβάλλον (μια από τις γνωστότερες τεχνικές του). Μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα συνέδεσε την σεναριακή πλοκή και τη δράση των χαρακτήρων, εμμένοντας στην εναλλαγή παρόντος-μέλλοντος, ώστε να δημιουργήσει ένα κλίμα film noir. Έτσι γύριζε τις σκηνές του κυρίως βράδυ. Όσον αφορά το περιεχόμενο, η έννοιες της πίστης και της αμφιβολίας που εναλλάσσονται διαρκώς, όπως και η αντίθεση των κοινωνικών τάξεων (τα βαγόνια του τραίνου) είναι τα μοτίβα που υπάρχουν διαρκώς στο φίλμ. Θα μπορούσε όμως η ταινία αυτή να πέσει παρ’ όλα αυτά στην παγίδα του κλισέ και της μετριότητας, αν ο σκηνοθέτης δεν χρησιμοποιούσε το μεγάλο του όπλο. Πρόκειται βέβαια για την λαμπερή παρουσία της Ντίτριχ, η οποία σχεδόν καλύπτει τους πάντες και τα πάντα με την περσόνα της, υποδυόμενη την «εταίρα» Sanghai Lilly που περιφέρεται πάνω-κάτω ζώντας εκμεταλλευόμενη τα κάλλη της, όπως η ίδια αναφέρει στην ταινία. Στους ανδρικούς ρόλους έχουμε τον Λοχαγό Χάρβεϊ και τον αντάρτη Τσάνγκ, αντίζηλοι για τα μάτια της Λίλι. Και οι υπόλοιποι χαρακτήρες όμως είναι βασικότατοι για την πλοκή.
Στο τραίνο ο Χάρβεϊ αναγνωρίζει στο πρόσωπο της Λίλι την παλιά του ερωμένη που λεγόταν Μαγκνταλέν, με την οποία είχε χωρίσει πριν από πέντε χρόνια λόγω ζήλειας. Δεν είχε μάθει τίποτα γι’ αυτήν όλο αυτό το διάστημα και τώρα συνειδητοποιεί πως ο έρωτάς του δεν έσβησε. Δεν πιστεύει όμως ότι και αυτή συνεχίζει να τον αγαπά, αφού την έβλεπε στο τραίνο δίπλα σε διαφορετικούς άνδρες. Από εγωισμό λοιπόν δεν εκδηλώνει τον έρωτά του. Οι άλλοι επιβάτες αντιμετωπίζουν ως πόρνες την Λίλι και την Κινέζα συγκάτοικό της, ιδιαίτερα ένας ιερέας που επίσης ταξιδεύει στο εξπρές.

Ο έλεγχος διαβατηρίων αρχικά και η κατάληψη του τραίνου στη συνέχεια από τους αντάρτες είναι η αφορμή της εμφάνισης του Τσάνγκ, αρχηγού των ανταρτών. Στην αρχή συλλαμβάνεται ως κατάσκοπος από τους κυβερνητικούς στρατιώτες, στη συνέχεια συλλαμβάνει τον Χάρβεϊ και αρχίζει να δείχνει ερωτικό ενδιαφέρον για την Λίλι. Η τελευταία ανησυχεί για την τύχη του λοχαγού, κάτι που αποδεικνύει ότι και αυτή ποτέ δεν έπαψε να τον αγαπά. Ο ιερέας την παρακινεί να προσευχηθεί γι’ αυτόν στον Θεό, διότι άλλη λύση δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Αυτή όμως σκέφτεται κάτι άλλο: βλέποντας ότι ο Τσάνγκ την επιθυμεί ερωτικά, του προτείνει να γίνει ερωμένη του με αντάλλαγμα να μην κινδυνεύσει η ζωή του Χάρβεϊ. Ο Τσάνγκ δέχεται την πρόταση της Λίλι, όμως στο σημείο αυτό η πλοκή αλλάζει. Η Κινέζα συγκάτοικος Φέι, η οποία είναι ερωτευμένη με τον Τσάνγκ (χωρίς αυτός να ανταποκρίνεται) τον σκοτώνει πάνω σε μια κρίση ζήλειας και οργής. Τελικά οι επιβάτες καταφέρνουν να ξεφύγουν όταν το τραίνο φθάσει στο σταθμό της Σαγκάης, μαζί και ο Χάρβεϊ με την Λίλι. Η Λίλι (Μαγκνταλέν) δεν αποκαλύπτει στον Χάρβεϊ την θυσία της για εκείνον, έτσι ο λοχαγός συνεχίζει να την θεωρεί κάτι σαν πόρνη. Έτσι ο έρωτας και των δύο δεν έχει χώρο να εκδηλωθεί. Θα χωρίζουν λοιπόν για δεύτερη φορά;
Αυτή ακριβώς είναι η φόρμα του Στέρνμπεργκ σχετικά με την αληθινή αγάπη: στο τέλος ο Χάρβεϊ «σπάει» και οι δύο εραστές αγκαλιάζονται. Ο έρωτάς τους έχει σωθεί… Το "Shanghai Express" λοιπόν είναι ένα σκοτεινό, εξπρεσιονιστικό ταξίδι της έννοιας της αγάπης μέσα στην κόλαση των μυστικών και της αμφιβολίας και της επιστροφής από αυτήν, αποτελώντας το μόνο φωτεινό σημείο στην καταχνιά. Και επιβιώνει, περνώντας γύρω από σκληρούς οπλοφόρους, εμπόρους οπίου και υποκριτές. Για τον σκηνοθέτη Στέρνμπεργκ κάθε χαρακτήρας της ταινίας συμβολίζει και μια έννοια: την σκληρότητα, το μίσος, την υποκρισία, τον εγωισμό. Θα αναφέρουμε όμως ξανά ότι η περσόνα της Μάρλεν Ντίτριχ καλύπτει τα πάντα στην ταινία, κατά την άποψη πολλών δε ο ρόλος της στο "Shanghai Express" είναι από τους κορυφαίους της καριέρας της, ίσως ο κορυφαίος μετά το ρόλο της Λόλα στον «Γαλάζιο Άγγελο». Η Ντίτριχ υπήρξε για τον Στέρνμπεργκ ό,τι και η Γκόνγκ Λί για Τον Ζαγκ Γι Μου, για να θυμηθούμε και το κινέζικο περιβάλλον της ταινίας.

Μάρλεν Ντίτριχ (1901 – 1992)

Η Μαρία Μαγκνταλένε Ντίτριχ γεννήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 1901 και μεγάλωσε σύμφωνα με την αυστηρή καθοδήγηση της συντηρητικής μητέρας της. Προοριζόταν για μουσικός αλλά ένας τραυματισμός στο αριστερό της χέρι ανέτρεψε τα αρχικά σχέδιά της, αναγκάζοντάς την να διακόψει τις σπουδές της. Έτσι αποφάσισε να γίνει ηθοποιός. Ως το 1927 ερμήνευε μικρούς ρόλους στο θέατρο, ενώ συμμετείχε και σε αρκετές βουβές ταινίες. Η τύχη της άλλαξε ριζικά το 1929: ο σκηνοθέτης Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ που είχε έρθει από τις Η.Π.Α. για να γυρίσει γερμανόφωνη ταινία την επέλεξε για τον ρόλο της Λόλα-Λόλα στην ταινία «Γαλάζιος Άγγελος».

Η ταινία αυτή ήταν το διαβατήριό της προς τη δόξα και την καταξίωση. Θεωρώντας τον Στέρνμπεργκ μέντορά της, τον ακολούθησε στην Αμερική, όπου πρωταγωνίστησε σε έξι ακόμα ταινίες του, όπως το «Μαρόκο» (1930), «Sanghai Express» και «Ξανθή Αφροδύτη»(1932), που είναι ίσως οι σημαντικότερες από αυτές. Καθιέρωσε μέσα από τις ερμηνείες της ένα ανδρογυνικό στιλ που είναι και το βασικό της γνώρισμα. Ο Κένεθ Τίναν έγραψε γι’ αυτήν ότι «ο ανδρισμός της αγγίζει τις γυναίκες και η σεξουαλικότητά της τους άνδρες».
Το 1939 άλλαξε την υπηκοότητά της από γερμανική σε αμερικανική, εξοργίζοντας τους συμπατριώτες της. Όταν κατά τη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου φωτογραφήθηκε με αμερικανική στρατιωτική στολή, οι Γερμανοί δεν το ξέχασαν. Σε ένα ταξίδι της στο Βερολίνο to 1960 δεν εμφανίστηκε κανείς να την συναντήσει, ενώ παντού ήταν γραμμένη η λέξη «προδότρια». Δεν θα γύριζε ποτέ πια στην πατρίδα της… Πρίν από αυτή την πικρή εμπειρία, απέκτησε το πρώτο από τα 4 εγγόνια της (1947), ενώ το 1950 πρωταγωνίστησε στην ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ «Ο δολοφόνος έρχεται κάθε βράδυ». Ένα χρόνο μετά ηχογράφησε στη Νέα Υόρκη τον πρώτο της δίσκο για την Columbia με τίτλο Marlene Dietrich Overseas.
Η τελευταία φορά που εμφανίστηκε στη μεγάλη οθόνη ήταν το 1978, στην ταινία του Ντέιβιντ Χέμινγκ με τίτλο «Ζιγκολό», μαζί με τον Ντέιβιντ Μπόουι. Το 1984 έκανε μεγάλη διεθνή επιτυχία το ντοκιμαντέρ του ηθοποιού Μαξιμίλαν Σέλ με θέμα την ίδια, όπου παραθέτει μια συνέντευξη 18 ωρών! Πέθανε στις 6 Μαΐου του 1992 στο διαμέρισμά της στο Παρίσι.

Kλάιβ Μπρούκ (1887 – 1974)

Άγγλος ηθοποιός, το πλήρες όνομά του ήταν Κλίφορντ Κλάιβ Χάρντμαν Μπρούκ. Γεννήθηκε στο Λονδίνο, την 1 Ιουνίου του 1887. Ήταν ψηλός (1:80 m) και αρκετά καλοβαλμένος. Ο πατέρας του ήταν τενόρος της όπερας, οπότε μεγάλωσε μέσα στην τέχνη. Σπούδασε στο κολέγιο Dulwich. Μετά το τέλος των σπουδών του εργάστηκε ως εθελοντής σε υπηρεσία γραφείου του βρεττανικού στρατού κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ως ηθοποιός πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο το 1918, ενώ σε κινηματογραφική ταινία το 1919. Μετά από κάποιες εμφανίσεις σε αγγλικές ταινίες, μετέβη στην Αμερική για να παίξει σε ταινίες του Χόλιγουντ. Κατά γενική ομολογία, ο ρόλος του ως λοχαγός Χάρβεϊ στην ταινία του Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ «Sanghai Express» στο πλευρό της Μάρλεν Ντίτριχ ήταν ο κορυφαίος της καριέρας του ως ηθοποιού. Κατά την δεκαετία του ’30 εμφανίστηκε σε τρεις ταινίες ερμηνεύοντας το ρόλο του Σέρλοκ Χόλμς. Το 1943 έπαιξε στην κωμική ταινία «In Aprooval», στην οποία υπήρξε επίσης παραγωγός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης. Το 1949 υπήρξε ραδιοφωνικός παραγωγός στην πατρίδα του, παρουσιάζοντας την εκπομπή «Τα μυστικά της Σκότλαντ Γιάρντ», ενώ το 1956 εμφανίστηκε στην θεατρική παράσταση «One bright day» στο θέατρο Απόλλων του Λονδίνου. Πέθανε στις 17 Νοεμβρίου του 1974.



Many passengers on the Shanghai Express are more concerned that the notorious Shanghai Lil is on board than the fact that a civil war is going on that may make the trip take more than three days. The British Army doctor, Donald Harvey, knew Lil before she became a famous "coaster." A fellow passenger defines a coaster as "a woman who lives by her wits along the China coast." When Chinese guerillas stop the train, Dr. Harvey is selected as the hostage. Lil saves him, but can she make him believe that she really hasn't changed from the woman he loved five years before?

ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ:

IMDb Facebook Twitter Official site


top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:

 

Jim Papamichos
του Δημήτρη Παπαμίχου me@myfilm.gr


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page


VIDEO CLIPS, TRAILER, TEASER, SCREENING PREVIEW


top of the page


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία:
2/2/1932 (ΗΠΑ)
11/4/1932 (Γερμανία)
31/10/1932 (Ισπανία)
23/8/2012 (Ελλάδα, επανέκδοση)


top of the page




PHOTOS - POSTERS

Shanghai Express - Poster Greek.jpg Shanghai Express - 0059.jpg Shanghai Express - 0058.jpg Shanghai Express - 0055.jpg Shanghai Express - 0054.jpg Shanghai Express - 0057.jpg Shanghai Express - 0056.jpg Shanghai Express - 0053.jpg Shanghai Express - 0052.jpg Shanghai Express - 0051.jpg Shanghai Express - 0049.jpg Shanghai Express - 0050.jpg Shanghai Express - 0048.jpg Shanghai Express - 0047.jpg Shanghai Express - 0046.jpg Shanghai Express - 0045.jpg Shanghai Express - 0044.jpg Shanghai Express - 0043.jpg Shanghai Express - 0041.jpg Shanghai Express - 0042.jpg Shanghai Express - 0040.jpg Shanghai Express - 0038.jpg Shanghai Express - 0039.jpg Shanghai Express - 0037.jpg Shanghai Express - 0034.jpg Shanghai Express - 0036.jpg Shanghai Express - 0035.jpg Shanghai Express - 0033.jpg Shanghai Express - 0031.jpg Shanghai Express - 0032.jpg Shanghai Express - 0030.jpg Shanghai Express - 0027.jpg Shanghai Express - 0028.jpg Shanghai Express - 0029.jpg Shanghai Express - 0025.jpg Shanghai Express - 0024.jpg Shanghai Express - 0023.jpg Shanghai Express - 0022.jpg Shanghai Express - 0021.jpg Shanghai Express - 0020.jpg Shanghai Express - 0019.jpg Shanghai Express - 0017.jpg Shanghai Express - 0018.jpg Shanghai Express - 0016.jpg Shanghai Express - 0015.jpg Shanghai Express - 0014.jpg Shanghai Express - 0013.jpg Shanghai Express - 0012.jpg Shanghai Express - 0009.jpg Shanghai Express - 0008.jpg Shanghai Express - 0011.jpg Shanghai Express - 0007.jpg Shanghai Express - 0006.jpg Shanghai Express - 0004.jpg Shanghai Express - 0003.jpg Shanghai Express - 0005.jpg Shanghai Express - 0010.jpg Shanghai Express - 0002.jpg Shanghai Express - 0001.jpg


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

>>CAST<<

Πρωταγωνιστούν:

    Marlene Dietrich ... Shanghai Lily
    Clive Brook ... Captain 'Doc' Harvey
    Anna May Wong ... Hui Fei
    Warner Oland ... Mr. Henry Chang
    Eugene Pallette ... Sam Salt
    Lawrence Grant ... Reverend Mr. Carmichael
    Louise Closser Hale ... Mrs. Haggerty
    Gustav von Seyffertitz ... Eric Baum
    Emile Chautard ... Major Lenard

>>CREDITS<<

Είδος ταινίας
Φιλμ Νουάρ, Περιπέτεια, Αισθηματική, Δράμα

Σκηνοθεσία
Josef von Sternberg


Σενάριο
Jules Furthman
Harry Hervey

Παραγωγή
Adolph Zukor

Μουσική
W. Franke Harling

Φωτογραφία
Lee Garmes
James Wong Howe


Μοντάζ
Frank Sullivan

Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Hans Dreier

Κοστούμια
Travis Banton

Εταιρείες Παραγωγής
Paramount Pictures

Διανομή
New Star (Ελλάδα)
Paramount Pictures
Paramount-Film
MCA/Universal Pictures
MCA/Universal Home Video
The Criterion Collection
Cult & Classic
Epoca

Χρονολογία παραγωγής
1932

Χώρα παραγωγής
ΗΠΑ

Γλώσσα
Αγγλικά, Γαλλικά, Καντονέζικα (Κινέζικα), Γερμανικά

Εικόνα
Ασπρόμαυρη 1.37 : 1

Διάρκεια
80'

Ήχος
Mono (Western Electric Noiseless Recording)

Τοποθεσίες γυρισμάτων
Χόλιγουντ - Λος Άντζελες - ΗΠΑ

AKA

Καταλληλότητα
West Germany:12 | USA:TV-14 (TV rating) | UK:PG (DVD rating) | Argentina:Atp | USA:Passed (National Board of Review) | USA:Approved (PCA #1390-R, 31 August 1935 for re-release)

Κόστος
$3,7 εκατομμύρια

Εισπράξεις


top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 5
Αριθμός Ψήφων: 1


Αξιολόγηση :

Εξαιρετικό
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση

 Προωθήστε το Προωθήστε το



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Φιλμ νουάρ
· Περισσότερα για Κατηγορία
· ΘΕΜΑΤΑ
· Ταινίες που προβάλλονται
· Τελευταία Τρέιλερ
· ΑΙΘΟΥΣΕΣ
· BOX OFFICE USA
· BOX OFFICE Ελληνικό
· Internet Movie Database
· Rotten Tomatoes

Εγκαταστήστε το myFILM.gr toolbar ΤΩΡΑ! Όλο το internet σε μια γραμμή εργαλείων - Δωρεάν λήψη

Συνδεδεμένα Θέματα

ΑισθηματικήΑσπρόμαυρηΠεριπέτειαGeneral AudiencesΔραματικήΦιλμ νουάρ


Advertisement


top of the page


         
. Θέματα . ΔΩΡΕΑΝ Toolbar . Ο Λογαριασμός μου . Ανέκδοτα και Αστεία . Άλλο Περιεχόμενο
. BOX OFFICE Ελληνικό   . Blogs . Ποίηση . Ενότητες
. BOX OFFICE USA . ανά εβδομάδα . Λήψεις . Παιχνίδια Flash . Casting
. Δημοφιλή / Top50 . με μια ματιά . Φωτογραφίες   . Φεστιβάλ / Διανομή
. Cine CULT . Αίθουσες . Φόρουμ   . Δελτίο καιρού
. TV . Αναζήτηση . Ημερολόγιο   . Ξενοδοχεία
. CD . Αρχείο . Σύνδεσμοι   . Χρήσιμα
. Θέατρο   . Επικοινωνία    
. Βιβλίο        
         

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και εργασίας και προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων και διανόησης.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr | xms24.com

| AdBrite - Advertise on myFILM.gr

Info | Feedback | Statistics | Topics | Submit News | Recommend Us | Advertising | Flag inappropriate copy-theft | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | myspace | Add in Google homepage


Related Posts with Thumbnails