Home myFILM
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
Αρχή ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Βίντεο Φωτογραφίες DVD TV Συνεντεύξεις Διαγωνισμοί Box Office
  Εγγραφή / Σύνδεση
myFILM.gr toolbar
Σήμερα & προσεχώς
.: από 23/10/14 :.
. Ο Δικαστής
. Τα Χελωνονιντζάκια
. Η Λέσχη Της Κομψής Αλητείας
. Στα Καλά Καθούμενα
. Άπληστοι Γείτονες
. Το Μαγικό σπίτι
.: από 30/10/14 :.
. Σκουπίδια
. Η Κακή Μέρα Από Το Πρωί Φαίνεται
. St. Vincent ο αγαπημένος μου Άγιος
. Ida
. God's Pocket
.: από 6/11/14 :.
. Interstellar
. Οι Υπερέξι
. Συγκάλυψη
. Δύο Ημέρες, Μία Νύχτα
. We Are the Best!
. Τα Ερείπια είναι Πάντα Θλιμμένα
.: από 13/11/14 :.
. Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί
. O Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει
. Δυο Ανάσες
.: από 20/11/14 :.
. The Hunger Games: Η Επανάσταση - Μέρος 1
. Party Girl
. Η Άλλη Μποβαρί
. Fury

Περιοχή μελών
Εγγραφή εδώ:
Χρήστης:
Συνθηματικό:
Κωδικός Ασφαλείας: Κωδικός Ασφαλείας
Γράψτε Κωδικό Ασφαλείας (6ψήφιος αριθμός εικόνας):
Members List Μέλη:
Τελευταία: kostanti's Profile kostanti
Σήμερα: 0
Χθές: 0
Συνολικά: 9782

Συνδεδεμένοι:
Επισκέπτες: 94
Μέλη: 0
Σύνολο: 94

Εγγραφή


Cinema: Cloud Atlas των Άντι Γουακόφσκι, Λάνα Γουακόφκσι, Τομ Τίκβερ (2012)

Ημερομηνία καταχώρησης: Τετάρτη, 28 Δεκ. 2011 @ 16:32:00 MST - Συντάκτης : Jim Papamichos

[Comments][Περισσότερα][Κριτικές][Βίντεο][Φωτό][Πόστερ][Κυκλοφορία][Στοιχεία]

Επιστημονικής Φαντασίας

Cloud Atlas

των Άντι Γουακόφσκι, Λάνα Γουακόφκσι, Τομ Τίκβερ
με τους Τομ Χανκς, Χιούγκο Γουίβινγκ, Χάλι Μπέρι, Σούζαν Σαράντον, Χιου Γκραντ, Τζιμ Μπρόουντμπεντ, Τζέιμς Ντ’Άρσι, Τζιμ Στέρτζες, Μπεν Γουίσο, Κιθ Ντέιβιντ, Ντούνα Μπέι, Ντέιβιντ Γκιάζι

Υπόθεση:
Η ιστορία ξεκινάει το 19ο αιώνα από τα νησιά του Ειρηνικού, διασχίζει παρελθόν, παρόν και μέλλον και κάνει το γύρο του κόσμου για να καταλήξει στη Χαβάη, σε μια φουτουριστική κοινωνία που έχει επιβιώσει μετά την Αποκάλυψη. Οι Τομ Χανκς, Χάλι Μπέρι, Χιου Γκραντ, Σούζαν Σαράντον και Χιούγκο Γουίβινγκ υποδύονται πολλαπλούς ρόλους σε μια αλληλουχία διακεκομμένων ιστοριών, που πραγματεύονται το “Σύννεφο”, τον ατέρμονα μεταβαλλόμενο χαρακτήρα του “Άτλαντος”, της σταθερής ανθρώπινης φύσης.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Ο Τομ Τίκβερ (“Τρέξε Λόλα, Τρέξε”) και τ’ αδέλφια Γουακόφσκι (τριλογία “Matrix”) σκηνοθέτησαν την ταινία “Cloud Atlas”, βασισμένη στο βραβευμένο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Μίτσελ. Το θρυλικό γερμανικό στούντιο Babelsberg φιλοξένησε το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων, στα ίδια πλατό που είχαν στο παρελθόν κινηματογραφηθεί αριστουργήματα όπως τα “Μετρόπολις” και “Γαλάζιος Άγγελος”, ενώ συμπληρωματικά γυρίσματα έγιναν σε Σκωτία και Ισπανία.

Οι Σκηνοθέτες

Ο Τομ Τίκβερ γεννήθηκε το 1965 στο Βούπερταλ της Γερμανίας. Σινεφίλ από παιδί, άρχισε να γυρίζει μικρές ταινίες με μια Super-8 από τα 11 του. Εργάστηκε αρχικά ως μηχανικός προβολής στο Βερολίνο και στη συνέχεια ως προγραμματιστής ταινιών σε φεστιβάλ. Μετά από δύο ταινίες μικρού μήκους (“Because” – 1990, “Epilogue” – 1993) γύρισε την πρώτη του ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους με τον τίτλο “Deadly Maria” το 1993. Το 1994 ίδρυσε μαζί με τους Stefan Arndt, Wolfgang Becker και Dani Levy, την εταιρεία παραγωγής ‘X Filme Creative Pool’. Το 1998 γύρισε την ταινία που τον έκανε διάσημο στη χώρα του και διεθνώς, το “Τρέξε Λόλα, τρέξε”, η οποία ήταν η πιο εμπορική ταινία στη Γερμανία εκείνη τη χρονιά και τιμήθηκε με βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Sundance, ενώ ήταν στο επίσημο Διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ Βενετίας διεκδικώντας το Χρυσό Λιοντάρι. Ακολούθησαν “Η πριγκίπισσα και ο πολεμιστής” που συμμετείχε ξανά στη Βενετία, “Παράδεισος” (σε σενάριο Κριστόφ Κισλόφσκι) που προβλήθηκε ως ταινία Έναρξης στο φεστιβάλ του Βερολίνου το 2003, το βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζισκίντ “Το Άρωμα“ το 2006, το πολιτικό θρίλερ “The International” με τους Κλάιβ Όουεν και Ναόμι Γουότς, και η ρομαντική κωμωδία “Three” το 2010.

Τα αδέλφια Λάνα και Άντι Γουακόφσκι, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι και παραγωγοί, γεννήθηκαν στο Σικάγο το 1965 και 1967 αντίστοιχα. Πραγματοποίησαν το σκηνοθετικό τους ντεμπούτο το 1996 με την ταινία “Bound” όπου πρωταγωνιστούσαν οι Τζένιφερ Τίλι, Τζίνα Γκέρσον και Τζο Παντολιάνο. Η φήμη ήρθε όμως με τη δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους, το 1999, με το “The Matrix”, το πρώτο μέρος της τριλογίας (“The Matrix Reloaded”, “The Matrix Revolutions”) που αποτέλεσε τεράστια εισπρακτική επιτυχία. Στη συνέχεια έγραψαν κι έκαναν παραγωγή στο “V for Vendetta”, ενώ η επόμενη σκηνοθετική τους δουλειά ήταν το “Speed Racer”, το 2008. Στα επόμενα σχέδιά τους είναι η ταινίας επιστημονικής φαντασίας “Jupiter Ascending” με πρωταγωνιστές τους Τσάνινγκ Τέιτουμ και Μίλα Κούνις.



Cloud Atlas

Στο εμπνευσμένο και συγκλονιστικό έπος “Cloud Atlas” το δράμα, το μυστήριο, η δράση και η αιώνια αγάπη υφαίνονται και εναλλάσσονται αδιάκοπα σε μια μοναδική ιστορία, που ξετυλίγεται σε μια περίοδο 500 χρόνων. Οι χαρακτήρες συναντιούνται και επανενώνονται από τη μια ζωή στην άλλη, όσο γεννιούνται και ξαναγεννιούνται.
Καθώς οι συνέπειες των πράξεων και των επιλογών τους επηρεάζουν τους χαρακτήρες στο παρελθόν, το παρόν και το απώτερο μέλλον, μία ψυχή μεταμορφώνεται από δολοφόνος σε ήρωα, και μια μοναδική πράξη καλοσύνης θα μεταδοθεί μέσα από τους αιώνες, μέχρι να γίνει η έμπνευση για την επανάσταση.

Τα πάντα συνδέονται.

Λίγα λόγια για την παραγωγή

Το “Cloud Atlas” διερευνά τα ερωτήματα γύρω από τη ζωή και το νόημά της - ερωτήματα που η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει από τότε που άρχισε να διαμορφώνει συνειδητή σκέψη. Με μια καλειδοσκοπική γκάμα δράσης, συναισθήματος και ανθρώπινων επαφών, η ιστορία υπαινίσσεται ότι οι ζωές των ανθρώπων συνεχίζουν την προσωπική τους πορεία μέσα στο χρόνο: οι ψυχές ξαναγεννιούνται, ανανεώνουν τους δεσμούς με τις άλλες ψυχές, ξανά και ξανά• τα λάθη μπορούν να διορθωθούν ή να επαναληφθούν• η ελευθερία μπορεί να αποκτηθεί ή να χαθεί, αλλά πάντα θα αναζητάται• και η αγάπη πάντα επιβιώνει.
Η Λάνα Γουακόφσκι, μία από τους τρεις δημιουργούς που διασκεύασαν το βραβευμένο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Μίτσελ, εξηγεί: «Αυτό που μας τράβηξε αμέσως σ’ αυτή την ιστορία, είναι η κλίμακα των ιδεών της, η συμπόνια για τα ανθρώπινα πλάσματα, η τόλμη και το θάρρος της, και η αίσθηση ότι είναι ταυτόχρονα κλασική και εντελώς καινούργια. Το θέμα της υπερβαίνει τα όρια της φυλής και του γένους, του τόπου και του χρόνου, και εννοεί ότι η ανθρώπινη φύση είναι πέρα από όλα αυτά τα σύνορα».
Οι τρεις δημιουργοί και φίλοι ήθελαν από καιρό να συνεργαστούν, αλλά αυτό που τους έκανε να προχωρήσουν στην πράξη ήταν το πάθος τους για το μυθιστόρημα, προκειμένου να το μεταφέρουν στη μεγάλη οθόνη. Το “Cloud Atlas” δείχνει πώς τα γεγονότα και οι αποφάσεις που παίρνουν οι άνθρωποι σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μπορούν να αντηχήσουν με απρόβλεπτους τρόπους μέσα στο χρόνο και να αγγίξουν τις ζωές των άλλων:
Ένας αμερικανός δικηγόρος προστατεύει ένα φυγά σκλάβο στη διάρκεια ενός μοιραίου ταξιδιού από τα νησιά του Ειρηνικού το 1849… Ένας φτωχός αλλά ταλαντούχος μουσικούς στη Βρετανία του μεσοπολέμου προσπαθεί να ολοκληρώσει το αριστούργημά του, πριν του συμβεί ένα παράτολμο γεγονός… Μία δημοσιογράφος, το 1973, προσπαθεί να αποτρέψει μια βιομηχανική καταστροφή… Ένας σύγχρονος εκδότης, ανήμερα της μεγάλης του επιτυχίας, φυλακίζεται άδικα… Μία γενετικά τροποποιημένη εργάτρια του 2144 νιώθει την απαγορευμένη αφύπνιση της ανθρώπινης συνείδησης… Και στο ερημωμένο, μακρινό 2300 ένας βοσκός μάχεται με τη συνείδησή του, σχετικά με το τι πρέπει να κάνει για να σώσει τη ζωή του. Μετά την εισαγωγή της κάθε ιστορίας, η καθεμία ξετυλίγεται παράλληλα με τις άλλες, κι ενώ ρέει η μετάβαση από τη μία στην άλλη αντιλαμβανόμαστε με ποιο τρόπο συνδέονται όλες αυτές.
Σύντομα γίνεται εμφανές πως δεν είναι ξεχωριστές ιστορίες, αλλά διαφορετικές στιγμές μιας κοινής ροής που συλλαμβάνονται σε διαφορετικούς χρόνους. «Το κλειδί είναι να εγκαταλείψεις την εντύπωση ότι πρόκειται για 6 ιστορίες. Είναι μόνο μία», εξηγεί ο Άντι Γουακόφσκι. «Κάθε κομμάτι της ιστορίας και κάθε χρονική στιγμή επηρεάζει τις υπόλοιπες στη διάρκεια της ταινίας. Όλες αυτές οι ψυχές εξελίσσονται, βλέπεις τη σύνδεση μεταξύ τους και ακολουθείς την τους πρόοδό τους χρονολογικά».
«Οι σχέσεις των χαρακτήρων και η φύση των σχέσεων αυτών επίσης εξελίσσονται», προσθέτει ο Μίτσελ. «Σε ένα σύμπαν όπου η μετενσάρκωση είναι δυνατή και σε μία ταινία όπου το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον συνυπάρχουν, ο θάνατος δεν είναι παρά μια πόρτα που κλείνει για ν’ ανοίξει μια άλλη». Μ’ αυτό τον τρόπο, οι διαμάχες που δημιουργούνται σε μια εποχή μπορεί να επιλυθούν κάποιες ζωές αργότερα, οι αδικίες μπορεί να αναθεωρηθούν με εκπληκτικά αποτελέσματα, και οι εραστές μπορούν να ωριμάσουν μαζί στη διάρκεια των αιώνων. «Μέρος της ταινίας είναι η μεγάλη ιστορία αγάπης που κινείται μέσα από διαφορετικές ζωές, αλλά τη βλέπεις ανά στιγμές και όχι όλη μαζί», αποκαλύπτει η Λάνα μιλώντας για τον τρόπο που ο νεανικός έρωτας ενός ζευγαριού μπορεί να μεγαλώσει επηρεάζοντας τις πράξεις τους μέσα από επαναλαμβανόμενες συναντήσεις μέσα στο χρόνο. «Αυτό είναι άλλο ένα από τα θέματα της ταινίας: πως η αγάπη μπορεί να αλλάξει την κατεύθυνση της ζωής σου ανά πάσα στιγμή».
Και φυσικά υπάρχουν και άλλες δυνάμεις που έχουν εξίσου μεγάλη σημασία: ο Τομ Χανκς, που υποδύεται έξι διαφορετικούς ρόλους, αντιπροσωπεύοντας το ταξίδι μιας ψυχής μέσα από σημεία στο διηνεκές, παρατηρεί: «Οι χαρακτήρες συχνά είναι μάρτυρες ενός γεγονότος που θα μπορούσε να αλλάξει τη ζωή τους, και πρέπει να δράσουν. Μπορούν να γίνουν ήρωες ή δειλοί. Το ερώτημα είναι, ‘Τι είναι η ιστορία, αν όχι αμέτρητες στιγμές όπως αυτές, υφασμένες μαζί; Ποια είναι η ανθρώπινη υπόσταση αν όχι μια σειρά αποφάσεων που πρέπει να πάρουμε;»

Από το βιβλίο στην οθόνη

Ο Ντέιβιντ Μίτσελ παρουσίασε την ιστορία ως μια σειρά ενάρξεων, των οποίων η πλοκή κλιμακώνεται στα μισά, σταματά, και μετά λύνεται μία προς μία. Η Λάνα θυμάται: «Ξέραμε πως δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την ίδια δομή στην ταινία, γι’ αυτό σκεφτήκαμε την πιθανότητα να διευρύνουμε τα όρια της κινηματογραφικής αφήγησης».



Ο Μίτσελ έδωσε στο κάθε κεφάλαιο το δικό του είδος, προκειμένου «να δώσω στο κάθε κομμάτι διαφορετικό ‘χρώμα’ και να μην μπερδεύεται το ένα με το άλλο», όπως λέει ο ίδιος. «Κατά κάποιο τρόπο το σκέφτηκα σαν ένα μενού με πιάτα από διαφορετικές κουζίνες». Αυτή ήταν μια δομή που οι δημιουργοί υιοθέτησαν με μεγάλη ευχαρίστηση, φτιάχνοντας ένα δράμα, μια αισθηματική ιστορία, ένα θρίλερ μυστηρίου, μια κωμωδία, και μια φουτουριστική sci-fi περιπέτεια. Κι όμως, η δύναμη του “Cloud Atlas” δεν είναι ο τρόπος με τον οποίο αυτά τα στοιχεία διαφοροποιούνται, αλλά πώς υφαίνονται μεταξύ τους, σαν μωσαϊκό, σύμφωνα με τον Άντι Γουακόφσκι. Και η εξερεύνηση των μοτίβων του μυθιστορήματος γύρω από την αέναη επανάληψη, μας επιτρέπει να αντιλαμβανόμαστε μια σειρά αναγνωριστικών déjà vu, όταν οι χαρακτήρες φαινομενικά συναντώνται για πρώτη φορά, αλλά νιώθουν ότι γνωρίζονται μεταξύ τους• ή όταν οι νότες μια μουσικής συμφωνίας ακούγονται τόσο οικείες σε έναν υπάλληλο δισκάδικου - ίσως γιατί είναι ο άνθρωπος που τη συνέθεσε πολλά χρόνια πριν. Στο μυθιστόρημα, ο Μίτσελ χρησιμοποιεί το εύρημα ενός σημαδιού εκ γενετής, που μοιάζει με κομήτη, σε μερικούς χαρακτήρες: «Το σημάδι υπαινίσσεται ότι πρόκειται για τον ίδιο χαρακτήρα που ξαναγεννιέται μέσα στο χρόνο, ότι πρόκειται για μια ψυχή που διασχίζει το άπειρο μεταλλάσσοντας τη μορφή της».
Επί της οθόνης, αυτή η αναγέννηση παρουσιάζεται από την οπτική συνέχεια των ηθοποιών που επανεμφανίζονται τη μια χρονική περίοδο μετά την άλλη, γυρίζοντας πάνω στον καρμικό τροχό. Όπως λέει και ο Τίκβερ, «Καθώς συζητούσαμε για τους δεσμούς που δένουν τους χαρακτήρες μέσα στο χρόνο, και τον τρόπο με τον οποίο ένα πρόσωπο μοιάζει να ολοκληρώνει αυτό που κάποιος άλλος ξεκίνησε αιώνες πριν, σκεφτήκαμε ‘Και γιατί δεν μπορεί να είναι ο ίδιος ηθοποιός που υποδύεται αυτή τη διαδοχή;’ Γιατί να μην κάνουμε τη διανομή των ρόλων βασισμένοι στην ιδέα ότι κάθε ηθοποιός δεν παίζει έναν συγκεκριμένο ρόλο, αλλά πολλούς, που αντιπροσωπεύουν την εξέλιξη ενός και μόνου πλάσματος;»
Όταν οι χαρακτήρες επιστρέφουν στις επόμενες ζωές, ως ψυχές που κατοικούν σε νέα σώματα, εμφανίζονται σε διαφορετικά γεωγραφικά σημεία και με διαφορετικές εθνικότητες ή φύλο. Για το λόγο αυτό, οι ειδικοί καθηγητές ορθοφωνίας Γουίλιαμ Κόνατσερ, η Πέγκι Χόλ-Πλέσσας και η Τζούλια Γουίλσον Ντίκσον, εργάστηκαν με τους ηθοποιούς, που προέρχονταν από διαφορετικές εθνικότητες (αμερικανική, αυστραλέζικη, βρετανική, κινεζική, γερμανική και κορεατική) ώστε να τους βοηθήσουν να αφομοιώσουν πειστικά τις ιδιαιτερότητες διαφορετικών προφορών και διαλέκτων, καθώς άλλαζαν τις πολιτιστικές τους ταυτότητες στην οθόνη. «Ένας από τους χαρακτήρες που υποδύομαι είναι μια γερμανο-εβραία, κι ένας άλλος μια γυναίκα του 24ου αιώνα», λέει χαρακτηριστικά η Μπέρι. «Για έναν ηθοποιό, αυτή είναι μια συναρπαστική προοπτική και μια τεράστια πρόκληση». Ταυτόχρονα όμως, σύμφωνα με τα λεγόμενά της, «Οι άνθρωποι είναι άνθρωποι, παρά τις οποιεσδήποτε συνθήκες των καιρών. Αυτό που χρειαζόμουν, για να μπορώ να αποδώσω τους διαφορετικούς μου ρόλους, ήταν να ψάξω την ανθρώπινη πλευρά του καθένα με την οποία μπορούμε όλοι μας να ταυτιστούμε, γιατί κατά βάθος όλοι αποτελούμαστε από σάρκα και οστά, καρδιά και πνεύμα».
Το σημάδι του κομήτη παρέμεινε στην ταινία, όχι όμως ως σημάδι περάσματος από το ένα σώμα στο άλλο• οι σκηνοθέτες το χρησιμοποίησαν για να φαίνονται οι χαρακτήρες που έχουν φτάσει σε ένα υψηλό σημείο πεφωτισμού και βρίσκονται μπροστά σε μια κρίσιμη απόφαση που θα μπορούσε να αλλάξει τη ζωή τους, ή τη ζωή των άλλων. Ο Τίκβερ εξηγεί: «Το σημάδι έγινε ένα είδος μηνύματος ανάμεσα σε έναν άνθρωπο μιας συγκεκριμένης εποχής, που κάνει ή δημιουργεί κάτι το οποίο εμπνέει έναν άλλον άνθρωπο μιας μεταγενέστερης εποχής που φέρει το ίδιο σημάδι». Και η Λάνα συμπληρώνει «Αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε αν ο κακός μιας εποχής μπορούσε να είναι ο ήρωας μιας άλλης. Και από τη στιγμή που κάναμε αυτή τη σύνδεση, το ερώτημα ήταν, ‘Πώς ένας εγκληματίας καταφέρνει μια τέτοια μεταμόρφωση;’ Το σημάδι-κομήτης έγινε το φαινομενολογικό γεγονός. Η εμφάνισή του συμβολίζει την ευκαιρία που δίνεται στο άτομο να αλλάξει κάτι στον κόσμο».
Προκειμένου να πραγματοποιήσουν αυτή την ανορθόδοξη προσέγγιση, οι παραγωγοί αποφάσισαν να χωρίσουν σε δύο συνεργεία τα ταυτόχρονα γυρίσματα της ταινίας, ένα καθοδηγούμενο από τον Τίκβερ, και το άλλο από τα αδέλφια Γουακόφσκι. Με τον τρόπο αυτό μείωσαν στο μισό και τους χρόνους παραγωγής, κλείνοντας έτσι το κάστ των ηθοποιών για 3 μόνο μήνες, αντί για 6, και χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα από δύο βασικούς συντελεστές στις θέσεις-κλειδιά: δύο διευθυντές φωτογραφίας, δύο σκηνογράφους, δύο ενδυματολόγους και δύο μακιγιέρ. Με βάση τα βερολινέζικα στούντιο Μπάμπελσμπεργκ, οι Γουακόφσκι έκαναν γυρίσματα στην περιοχή του Βερολίνου και της Σαξονίας, καθώς και στη Μαγιόρκα (Ισπανία) για τα μέρη που εκτυλίσσονται το 1849, το 2144 και στον μετα-αποκαλυπτικό 24ο αιώνα. Συγχρόνως, η ομάδα του Τίκβερ βρίσκονταν στη Σκωτία, για να δημιουργήσουν τα σετ του 1936, του 1973 και του 2012. Όλοι σχεδόν οι ηθοποιοί εμφανίζονταν σε κάθε στάση στο χρόνο, έτρεχαν κυριολεκτικά από το ένα μέρος στο άλλο.
Ανάμεσα στ’ άλλα, ο Τίκβερ συνέθεσε το κεντρικό μουσικό θέμα του “Cloud Atlas”, μαζί με τους Τζόνι Κλίμεκ και Ράινχολντ Χάιλ, αρκετούς μήνες προτού ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Είναι σπάνιο για τους σκηνοθέτες να συνθέτουν τη δική τους μουσική, και ακόμα περισσότερο να το πραγματοποιήσουν μήνες νωρίτερα, αλλά για τον Τίκβερ η προσέγγιση αυτή αποδείχτηκε πολύτιμη, καθώς τον βοηθούσε να ορίσει τον τόνο και την έννοια της κάθε σκηνής στη διάρκεια της πραγματοποίησής της. Ο πυρήνας της μελωδίας είναι μια συμφωνία που γεννιέται στο επεισόδιο του 1936 και αφορά ένα νεαρό μουσικό που εργάζεται σκληρά για να ολοκληρώσει το αριστούργημά του, το “The Cloud Atlas Sextet”. «H πρόκληση», σύμφωνα με τον Τίκβερ, «ήταν να έχεις ένα κομμάτι μουσικής που να συνδέεται με την περίοδο στην οποία υποτίθεται ότι γράφτηκε, και ταυτόχρονα είναι το κεντρικό μουσικό θέμα για ολόκληρη την ταινία, στην οποία επανεμφανίζεται και υπογραμμίζει πολλές σκηνές. Ένα μουσικό κομμάτι, το οποίο κάποιος που το ακούει πολλά χρόνια αργότερα, μπορεί να αναγνωρίσει ως κομμάτι της μνήμης του».



Η ιστορίες, οι ηθοποιοί και οι χαρακτήρες

1849, Νότιος Ειρηνικός

Ο Τζιμ Στέρτζες υποδύεται τον νεαρό, ιδεαλιστή δικηγόρο από το Σαν Φρανσίσκο Άνταμ Γιούινγκ, που έφτασε στα νησιά του Ειρηνικού για διευθύνει μια επιχείρηση με φυτείες του ψευτοθεοφοβούμενου ιδιοκτήτη Χόροξ (Χιου Γκραντ). Ο Γιούινγκ γίνεται μάρτυρας του άγριου μαστιγώματος ενός σκλάβου του Χόροξ, του Αούτουα (τον οποίο υποδύεται ο Ντέιβιντ Γκιάζι), ενώ τα βλέμματά τους συναντιούνται και μοιάζουν να έχουν κάποια κοινά. Αργότερα, κατά την επιστροφή του στην πατρίδα, ο νεαρός δικηγόρος βρίσκοντας τον Αούτουα στην καμπίνα του, αναγκάζεται να επιλέξει ανάμεσα στις επαγγελματικές του υποχρεώσεις και τις νέες ηθικές του πεποιθήσεις – μια επιλογή που θα έχει αντίκτυπο αιώνες μετά, με τρόπους που δεν μπορεί να φανταστεί.
«Υπάρχει μια στιγμή όταν ο Αούτουα ζητάει από τον Γιούινγκ να τον βοηθήσει ή να τον σκοτώσει, και το ρίσκο είναι μεγάλο», λέει ο Γκιάζι. Και ο Στέρτζες προσθέτει, «Είναι η πρώτη φορά που ο Γιούινγκ βλέπει τη φρίκη του εμπορίου σκλάβων. Εκείνη ήταν μια εποχή, που ήταν εύκολο για έναν άνδρα όπως αυτός να ενστερνιστεί τις απόψεις τύπων όπως ο Χόροξ, που πίστευαν πως βρίσκονταν στην κορυφή της πολιτισμικής κλίμακας – ταυτόχρονα όμως έχει την εντύπωση πως κάτι πάει πολύ στραβά με όλο αυτό. Και ξαφνικά του παρουσιάζεται η δυνατότητα να κάνει κάτι».
Την ίδια στιγμή ένας συνεπιβάτης του Γιούινγκ, ο κακοήθης και οπορτουνιστής Δρ. Γκους (Τομ Χανκς), ακολουθεί μια πολύ διαφορετική πορεία. Οι υπόλοιποι ρόλοι μοιράζονται ως εξής: Τζιμ Μπρόουντμπεντ είναι ο πραγματιστής καπετάνιος Μολινό• η Σούζαν Σαράντον η καταπιεσμένη αλλά ευερέθιστη σύζυγος του Χόροξ• ο Κίθ Ντέιβιντ ο Μαορί σκλάβος Κουπάκα που υπομένει σιωπηλά• η Χάλι Μπέρι μια σκλάβα Μαορί που εργάζεται στις φυτείες• ο Χιούγκο Γουίβινγκ είναι ο Χάσκελ Μουρ, πεθερός του Γιούινγκ• και η Ντούνα Μπέι, με δυτικού τύπου ενδυμασία, η Τίλντα, η αγαπημένη σύζυγος του Γιούινγκ.

1936, Σκωτία

Ο Μπεν Γουίσο είναι ο γοητευτικός, τσαχπίνης, ορμητικός και πολύ ταλαντούχος νεαρός συνθέτης Ρόμπερτ Φρόμπισερ. Αποκληρωμένος από τον πατέρα του και βρίσκοντας όλες τις πόρτες κλειστές στην Αγγλία, ο Φρόμπισερ εγκαταλείπει τον εραστή του, Ρούφους Σίξσμιθ (Τζέιμς Ντ’ Άρσι) και προσπαθεί να φτιάξει τη φήμη του με τους δικούς του κανόνες. Μαθητεύει δίπλα στον Βιβιάν Άιρς (Τζιμ Μπρόουντμπεντ), έναν διάσημο συνθέτη που όμως έχει περάσει η εποχή του, ενώ σχεδιάζει να γράψει το αριστούργημά του: μια συμφωνία που θα ονομάσει “The Cloud Atlas Sextet”. Στο μεταξύ διατηρεί επαφή με τον αγαπημένο του Σίξμιθ μέσω επιστολών, και ονειρεύεται μια θριαμβευτική επιστροφή. Ο Φρόμπισερ όμως υποτιμά τη δύναμη του Άιρς, μέχρι που τα πράγματα παίρνουν μια απρόβλεπτη τροπή.
«Ο Φρόμπισερ είναι νέος, γεμάτος ιδέες και δημιουργική ενέργεια, και νομίζει ότι χειρίζεται τον Άιρς - ίσως όμως στην πραγματικότητα ο Άιρς χειρίζεται εκείνον», υπαινίσσεται ο Γουίσο. «Καταλήγει σε μια πάλη για τη μουσική: ο Φρόμπισερ παλεύει για την αναγνώριση, ο Άιρς για να διατηρήσει τη φήμη του».
Οι ηθοποιοί που παίζουν τους συμπληρωματικούς ρόλους είναι η Χάλι Μπέρι ως Ιοκάστη, η στωική γυναίκα του Άιρς, ο Χιούγκο Γουίβινγκ ως Ταντέους Κέσερλινγκ, ένας φίλος του Άιρς που κρατά ένα δυσάρεστο μυστικό, ο Χιου Γκραντ ως ένας κυριλέ ξενοδόχος που εμποδίζει τον Φρόμπισερ και τον Σίξσμιθ να αποχωριστούν ειρηνικά, και ο Τομ Χανκς ως άπληστος διευθυντής ενός ελεεινού πανδοχείου.



1973, Σαν Φρανσίσκο

Η Χάλι Μπέρι πρωταγωνιστεί το 1973 ως δημοσιογράφος. Η Λουίζα Ρέι αποκαλύπτει την εταιρική διαφθορά σε μια εγκατάσταση πυρηνικής ενέργειας, που θα μπορούσε να επηρεάσει τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων και θέτει τη δική της σε κίνδυνο, λόγω του διπρόσωπου προέδρου της Λόιντ Χουκς, που τον ερμηνεύει ο Χιου Γκραντ. Με το μέρος της τίθενται ένας μεσήλικας φυσικός (Τζέιμς Ντ’ Άρσι), καθώς και ένας υπάλληλος της εγκατάστασης, ο Άιζακ Σακς (Τομ Χανκς) που νιώθει αμέσως μια μεγάλη οικειότητα προς τη Λουίζα και την ακατανίκητη επιθυμία να τη βοηθήσει.
«Η Λουίζα βρίσκεται σ’ ένα σταυροδρόμι», εξηγεί η Μπέρι. «Ως δημοσιογράφος αισθάνεται ότι δεν έχει ανταποκριθεί στις προσδοκίες του επαγγέλματός της – και τώρα η μεγάλη ευκαιρία βρίσκεται μέσα στα χέρια της: η δυνατότητα να ρισκάρει και να κάνει κάτι πραγματικά σημαντικό. Στην πραγματικότητα δεν ξέρει πόσο σκληρή ως χαρακτήρας είναι ή κατά πόσο θα μπορέσει να αντεπεξέλθει, όμως από τη στιγμή που παίρνει την απόφαση, θα κάνει πράγματα που ποτέ δεν φανταζόταν». Όταν η Λουίζα γίνεται στόχος του εκτελεστή Μπιλ Σμόουκ (Χιούγκο Γουίβινγκ), που δουλεύει για τον Λόιντ Χουκς, αναγκάζεται να καταφύγει στη βοήθεια του Νάπιερ (Κιθ Ντέιβιντ), ενός άντρα που εργάζεται μεν για τον Χουκς, αλλά έχει πια βαρεθεί να δέχεται τις διαταγές του.
Σ’ αυτό το σημείο του χρονοδιαγράμματος, εμφανίζονται επίσης: η κινέζα ηθοποιός Σουν Ζου, ως ένας άντρας που εργάζεται σε ξενοδοχείο• η κορεατικής καταγωγής Ντούνα Μπέι στο ρόλο μιας λατινοαμερικάνας (για τον οποίο η Μπέι, που ήδη τελειοποιούσε τα αγγλικά της για τους άλλους ρόλους, χρειάστηκε να μάθει ισπανικά)• ο Ντέιβιντ Γκιάζι στο ρόλο του πατέρα της Λουίζα, του Λέστερ, ενός φημισμένου πολεμικού ανταποκριτή, που υπήρξε η έμπνευσή της• και ο Μπεν Γουίσο ως δηκτικός υπάλληλος σε δισκοπωλείο, που δεν μπορεί να βγάλει μια μελωδία του ’30 από το μυαλό του.

2012, Αγγλία

Ο Τζιμ Μπρόουντμπεντ επιστρέφει με τη μορφή ενός μικρού εκδότη, του Τίμοθι Κάβεντις, που για μεγάλη του χαρά αρχίζει να βγάζει ένα σωρό λεφτά όταν το τελευταίο βιβλίο που εκδίδει – μια ματαιόδοξη βιογραφία του τραμπούκου Ντέρμοτ Χόγκινς (που τον υποδύεται με τραχιά ιρλανδική προφορά ο Τομ Χανκς) – σπάει τα ταμεία. Δυστυχώς, η αναπάντεχη τύχη του ελκύει τους πιστωτές του, κάποιοι από τους οποίους γυρεύουν κάτι περισσότερο από χρήματα. Ο Μπρόουνμπεντ σχολιάζει, «Ο Κάβεντις το σκάει μέχρι να βρει ένα μέρος που θεωρεί ασφαλές – το οποίο όμως αποδεικνύεται τόσο ασφαλές, που στο τέλος δεν μπορεί να βγει από εκεί. Κι έτσι, αυτή γίνεται μια ιστορία απόδρασης, όπου ο καημένος ο Κάβεντις πρέπει να βρει έναν τρόπο να σώσει τον εαυτό του».



Ο Χιου Γκραντ κάνει αυτή τη φορά τον εκδικητικό αδελφό του, τον Ντένχολμ, ενώ ο Μπεν Γουίσο είναι η άπιστη γυναίκα του, η Ζορζέτ. Ο Χιούγκο Γουίβινγκ επίσης εμφανίζεται ως η τυραννική νοσοκόμα Νόουκς, με την οποία ο Κάβεντις μάχεται, προσφέροντας έτσι μια απελευθερωτική δόση κωμωδίας. Η Σούζαν Σαράντον υποδύεται τη χαμένη αγάπη του Κάβεντις, ο Στέρτζες ένα ζωηρό σκωτσέζο ποδοσφαιρόφιλο, ο Ντ’ Άρσι έναν νοσοκόμο, και η Μπέρι μια γυναίκα που τραβάει την προσοχή του συγγραφέα Ντέρμοτ Χόγκινς.
«Ο ρόλος της νοσοκόμας Νόουκς ήταν η μεγαλύτερη πρόσκληση μεταξύ όλων των άλλων, αλλά και η μεγαλύτερη διασκέδαση», εξομολογείται ο Γουίβινγκ. «Είναι μια φρικτή μέγαιρα, που μισεί τα μέλη του οίκου και τους φέρεται σα να ήταν παιδιά – στην πραγματικότητα όμως, είναι η ίδια που έχει πεθάνει μέσα της. Βρίσκεται στο ίδρυμα πολλά χρόνια, και είναι σαν αυτό να έχει εισχωρήσει στο μεδούλι της».

2144, Νέα Σεούλ

Σ’ αυτή την ιστορία, η Ντούνα Μπέι αναλαμβάνει τον κεντρικό ρόλο της γενετικά τροποποιημένης Σόνμι-451, ώστε να περάσει τη σύντομη ύπαρξή της ως δουλική υπηρέτρια σε εστιατόριο, σε μια απαίσια και απολυταρχική κοινωνία που χτίστηκε πάνω στα χαλάσματα της πλημμυρισμένης Σεούλ. Ενθαρρυμένη από την αδελφή της Γιούνα-939 (Σουν Ζου), η Σόνμι τρέφει απαγορευμένες σκέψεις ανεξαρτησίας, και σύντομα παίρνει ένα δρόμο χωρίς επιστροφή. Με τη βοήθεια του επαναστάτη Χάι-Τζου Τσανγκ (Τζιμ Στέρτζες), η Σόνμι κάνει τα πρώτα θαρραλέα και επικίνδυνα βήματα προς μια μακρινή ανταρσία.
«Η Γιούνα και η Σόνμι δεν ήταν ευχαριστημένες με τη ζωή τους. Είχαν το δικό τους τρόπο σκέψης και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα πράγματα δε χρειάζεται να είναι μόνο κατά ένα συγκεκριμένο τρόπο. Αναζητούν την ελευθερία», εξηγεί η κινέζα ηθοποιός Ζου, που με το “Cloud Atlas” κάνει το ντεμπούτο της σε δυτική ταινία – όπως και η Μπέι: «Η Γιούνα ξυπνάει την περιέργεια της Σόνμι για τον υπόλοιπο κόσμο. Αφυπνίζει τη Σόνμι ώστε να μπορεί να σκέφτεται από μόνη της• είναι όμως ο Τσανγκ ο πρώτος καθαρόαιμος που της φέρεται ευγενικά και της δείχνει πως μπορεί να υποστηρίζει τον εαυτό της με αξιοπρέπεια».
Οι καταπιεστές αυτής της κοινωνίας είναι ο Χιου Γκραντ ως Σιρ Ρι, ο διευθυντής του εστιατορίου που επεκτείνει την εξουσία του κι εκτός εργασίας, και ο Χιούγκο Γουίβινγκ ως ο γραφειοκράτης υποστηρικτής του status quo, Σύμβουλος Μέφι. Η Χάλι Μπέρι και η Σούζαν Σαράντον αναλαμβάνουν αντρικούς ρόλους: του Όβιντ, ενός γιατρού που βγάζει το κολάρο από την Σόνμι, και του Γιουσούφ Σουλεϊμάν, ενός επιστήμονα που υπερασπίζεται τα δικαιώματα των κατασκευαστών. Επίσης, ο Κιθ Ντέιβιντ είναι ο αρχηγός του επαναστατικού κινήματος, ο Αν-ΚορΑπις. Ο Τομ Χανκς εμφανίζεται ως ηθοποιός σε μια ταινία γύρω από τη ζωή του Κάβεντις, που εμπνέει τη Σόνμι, ο Τζιμ Μπρόουντμπεντ είναι ένας Κορεάτης μουσικός και ο Τζέιμς Ντ’ Άρσι είναι ο αρχειοθέτης της κυβέρνησης, με στόχο την καταγραφή των ομολογιών.

Μετά την Πτώση, 2321 και 2346, Χαβάη

Η τελευταία εμφάνιση του Χανκς είναι στο ρόλο του κατεστραμμένου αλλά αξιοπρεπούς βοσκού Ζάκρι. Ανήκει σε μια φιλειρηνική φυλή η οποία επιβίωσε από τον παγκόσμιο κατακλυσμό, που βύθισε την ανθρωπότητα σε έναν πρωτόγονο τρόπο ζωής. Ανάμεσα στα απομεινάρια του πολιτιστικού παρελθόντος είναι μια εικόνα της Σόνμι, που έχει το ανάστημα μιας θεάς, και τα λόγια της οποίας αναφέρονται από την Σούζαν Σαράντον, την ιέρεια του χωριού.
Για τον φουτουριστικό κόσμο αυτό, ο Μίτσελ φαντάστηκε μια διάλεκτο χωρίς στολίδια και σύντομη στην επικοινωνία. Οι σκηνοθέτες κράτησαν τη γλώσσα αυτή και δούλεψαν με τους ηθοποιούς στο Λος Άντζελες κάνοντας ηχογραφήσεις σε στούντιο, πριν τα γυρίσματα, για να είναι σίγουροι ότι θα μπορούσε να μεταφερθεί ο διάλογος στη μεγάλη οθόνη.
«Αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε μια γλώσσα που αποτελείτο από ‘ξεγυμνωμένα’ Αγγλικά, διαλέγοντας τις απλούστερες λέξεις για να μεταδώσουμε τα συναισθήματα» λέει η Χάλι Μπέρι – Μέρονιμ, η απεσταλμένη μια προχωρημένης ανθρώπινης κοινότητας που λέγεται Prescients. «Υιοθετώντας το γλωσσικό αυτό κατασκεύασμα για να κερδίσει την εμπιστοσύνη του Ζάκρι, η Μέρονιμ ζητάει τη βοήθειά του για να εντοπίσει κάτι που χρειάζεται απεγνωσμένα. Για να τη βοηθήσει όμως, ο Ζάκρι δε θα βάλει μόνο τη ζωή του σε κίνδυνο και να αρνηθεί όλα όσα πιστεύει, αλλά και να δαμάσει τις αμφιβολίες μέσα του που του μιλάνε με τη χλευαστική φωνή του χαρακτήρα του Χιούγκο Γουίβινγκ, του Ολντ Τζόρτζι.
Η Σουν Ζου εμφανίζεται ως αδελφή του Ζάκρι, ο Τζιμ Στέρτζες ως γαμπρός του και ο Μπεν Γουίσο ως ένας από τη φυλή. Ο Χιου Γκραντ κάνει την πιο εντυπωσιακή ‘κακή’ εμφάνιση ως Αρχηγός Κόνα, ο ηγέτης μια ομάδας επιδρομέων και κανίβαλων πολεμιστών, ενώ οι Ντέιβιντ, Γκιάζι και Μπρόουντμπεντ ανήκουν στους πεφωτισμένους Prescients.
Σχολιάζοντας το πώς ο κύκλος ζωής των ρόλων φτάνουν σ’ αυτό το σημείο στο ναδίρ, ο Γκραντ παρατηρεί: «Είναι ξεκάθαρο εδώ ότι οι ψυχές έχουν τη δυνατότητα να βελτιωθούν – και μερικές πράγματι το κάνουν, σε μεγάλο βαθμό• άλλες πάλι όχι: δεν καλυτερεύουν ποτέ. Μόνο χειροτερεύουν. Τα πάντα όμως τελικά καταλήγουν στην ελεύθερη βούληση και τις επιλογές που τελικά κάνουμε».


 "Cloud Atlas" explores how the actions and consequences of individual lives impact one another throughout the past, the present and the future. Action, mystery and romance weave dramatically through the story as one soul is shaped from a killer into a hero and a single act of kindness ripples across centuries to inspire a revolution in the distant future.

ΕΠΙΣΗΜΟ SITE :

Official Site

ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

IMDb  IMDb




top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:

There and back again!

Καθηλωτικό! Αυτό μπορεί να περιγράψει το Cloud Atlas. Όχι γιατί είχε κανένα ιδιαίτερα πρωτότυπο θέμα ή καταιγιστική δράση, αλλά γιατί καταφέρνει να μας κρατήσει (καθηλώσει) επί τρεις ώρες σε μια καρέκλα!

Έξι διαφορετικές ιστορίες που συνδέονται μεταξύ τους με ένα κοινό θέμα: την αθανασία της ψυχής και το πώς οι πράξεις των ανθρώπων επηρεάζουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Όπως και στο ομώνυμο βιβλίο του Ντέιβιντ Μίτσελ, έτσι κι εδώ ταξιδεύουμε συνεχώς μπροστά και πίσω στο χρόνο. Στην ταινία, όμως, το να βλέπεις τους πρωταγωνιστές να υποδύονται, με εξαιρετικό τρόπο, από έξι ρόλους έκαστος, έχει άλλη μαγεία. Τους βοηθά απίστευτα και το μακιγιάζ, που αξίζει ειδική μνεία (και κατά πάσα πιθανότητα Όσκαρ), αλλά το ότι καταφέρνουν να υποδυθούν ανθρώπους από το 1936, το 1970κάτι, το 2012 και το 2000τρέχα γύρευε είναι από μόνο του κατόρθωμα. Στη σκηνοθετική καρέκλα κάθονται τρεις ικανότατοι άνθρωποι, οι αδελφοί Γουατσόφσκι (τριλογία Μάτριξ), και ο Τομ Τίκβερ (Τρέξε Λόλα τρέξε, Υπηρέτριες), οι οποίοι κόβουν και ράβουν περίτεχνα τις ιστορίες στο φάσμα του χρόνου, φροντίζοντας να κρατάνε έναν σταθερό ρυθμό –κάτι πολύ δύσκολο να γίνει, που βοηθά, όμως, πολύ το θεατή να αντέξει τη μαραθώνια διάρκεια.

Η ταινία δεν μπορεί να θεωρηθεί ακριβώς επιστημονικής φαντασίας, καθώς το θέμα της είναι περισσότερο φιλοσοφικό, πράγμα που μαρτυρά κι ο τίτλος της. Το Cloud (σύννεφο) συμβολίζει κάτι το αιθέριο, το μεταβαλλόμενο, ενώ ο Άτλας το σταθερό. Στο αν και κατά πόσο πιστεύει κανείς σε αυτή τη φιλοσοφία που θέλει την ψυχή αθάνατη, να «ανακυκλώνεται», έγκειται το αν θα του αρέσει ή όχι αυτό που θα δει.

Προσωπικά δεν βρήκα τόσο ενδιαφέρον το θέμα. Οφείλω, όμως, να αναγνωρίσω ότι παρά το χαμηλό μπάτζετ (περίπου 100 εκατομμύρια) για το είδος του, πρόκειται για ένα εξαιρετικά καλογυρισμένο και υψηλών προδιαγραφών φιλμ. Μια διαφορετική μουσική, ωστόσο, πιστεύω ότι θα βοηθούσε λίγο περισσότερο.

Και μια συμβουλή: προς θεού, μην προσπαθήσετε να βρείτε πώς συνδέονται οι ιστορίες μεταξύ τους, θα μπερδευτείτε χειρότερα! Μείνετε στο νόημα.

 

Αλεξάνδρα Βέττα
της Αλεξάνδρας Βέττα 


Η Βαθμολογία μου:

Μεγαλεπήβολο το εγχείρημα!

Ίσως η προσπάθεια της μεταφοράς του ομότιτλου μυθιστορήματος του David Mitchell, να ήταν εξ αρχής καταδικασμένη σε αποτυχία!
Άλλωστε πρόκειται για ένα εξαιρετικά εκτεταμένο αλλά και κατακερματισμένο σε πολλές επιμέρους ιστορίες, αμφιλεγόμενο έργο το οποίο μάλλον κατατάσσεται στην κατηγορία της φιλοσοφικής πραγματείας η οποία εμφανίζεται σε περιτύλιγμα  μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας.

Οι τρεις συμπράττοντες σεναριογράφοι και σκηνοθέτες της ταινίας, πιθανότατα εξ αιτίας της φύσης και δομής του αρχικού κειμένου,  απέτυχαν να δημιουργήσουν ένα μεστό σενάριο με εύλογη χρονική διάρκεια κατά την υλοποίηση του!

Η χρονική διάρκεια των 172 λεπτών της ταινίας καθιστά σχεδόν ανέφικτή την θετική αποδοχή από το συγκεκριμένων ποιοτικών χαρακτηριστικών κοινό το οποίο είναι εξοικειωμένο σε άλλα standards.
Η πρόκληση της παρουσίασης έξι  διαφορετικών αλλά και αλληλοσυνδεόμενων ιστοριών ήταν εξ αρχής μια φοβερή πρόκληση.
Η επιλογή της παράλληλης ροής των ιστοριών είναι ενδιαφέρουσα και οι δημιουργοί καταφέρνουν να της πλέξουν μεταξύ τους με ικανοποιητικό τρόπο.
Επίσης πρέπει να σημειωθούν οι εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ερμηνευτών  της ταινίας με κορυφαίο τον Tom Hanks, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με εξαιρετικό τρόπο στην πρόκληση της ενσάρκωσης πολλαπλών ρόλων στις έξι επιμέρους ιστορίες της ταινίας.
Επιπλέον θα πρέπει να επισημανθεί η εξαιρετική αξιοποίηση των διαθεσίμων πόρων, με αποτέλεσμα ο θεατής να απολαμβάνει εξαιρετικά σκηνικά μακιγιάζ,  κοστούμια και οπτικά εφέ.

Τελικά μπορούμε να συνοψίσουμε, ότι η δημιουργική προσπάθεια των τριών σκηνοθετών είναι αξιέπαινη, η συνεργασία τους παρουσιάζεται μετά από το φιλμ πολύ αρμονική και το αποτέλεσμα από κάθε επιμέρους πλευρά ανάλυσης του αρτιότατο. Εντούτοις το συνολικό αποτέλεσμα κουράζει εξαιτίας της υπερβολικής χρονικής διάρκειας της ταινίας, της αναμενόμενης σχετικής σύγχυσης την οποία προκαλούν οι έξι παράλληλα εξελισσόμενες ιστορίες, αλλά και τα νοηματικά και εννοιολογικά κενά και ερωτηματικά του δημιουργεί η εξέλιξη του σεναρίου.

Πάντως κάθε λάτρης των ταινιών επιστημονικής φαντασίας επιβάλλεται να την παρακολουθήσει και να διαμορφώσει την προσωπική του γνώμη , πάνω σε μια τόσο μεγαλεπήβολη και αξιοπρεπέστατη κινηματογραφική δημιουργία .

Konstantinos Kommatas
του Κωνσταντίνου Κομματά Facebook

 


Η Βαθμολογία μου:

Τα αδέρφια Άντι και Λάνα (πρώην Λάρι) Γουατσόφσκι, αφού μας εξέπληξαν με τα παράλληλα σύμπαντα του Matrix, αυτή τη φορά έρχονται να μας γνωρίσουν, μέσα από ένα έπος 2 ωρών και 52 λεπτών, ένα νέο είδος σπονδυλωτής ταινίας. Αυτό της «χαοτικής περιπέτειας». Μαζί τους και ο Τομ Τικβέρ (του «Τρέξε Λόλα, τρέξε»). Έμπνευσή τους το ομότιτλο μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Μίτσελ, το οποίο συντίθεται από έξι ιστορίες που πολύ δύσκολα κάποιος μπορεί να περιγράψει και να εντάξει σε κάποια κατηγορία (να βάλει ετικέτες, δηλαδή).

Αν κρίνουμε από τον τρόπο που το αντιμετώπισαν οι Γουατσόφσκι και ο Τικβέρ, θα μπορούσε να ξεκινάει από ταινίες όπως, η θαλασσινή περιπέτεια «Moby Dick» (1956) του Τζον Χιούστον, να περνάει μέσα από το ζοφερό «Νέα Υόρκη: 2022» (1973) του Ρίτσαρντ Φλάισερ (αρχικός τίτλος «Soylent Green», που χρησιμοποιήθηκε μάλιστα και στο Cloud Atlas), όπου λόγω υπερπληθυσμού μάζευαν τους άστεγους και περιθωριακούς με τεράστια απορριμματοφόρα και τους πήγαιναν για πολτοποίηση και στη συνέχεια για κονσερβοποιημένη τροφή για… ανθρώπους)  και να καταλήγει στο «Νησί» (2005) του Μάικλ Μπέι. Τέλος πάντων. Υπάρχει άπειρη επιστημονική φαντασία για συνδυασμούς. Έμπνευση να υπάρχει.

Στην προκειμένη ταινία, έχουμε έξι διαφορετικές ιστορίες: Ενός αμερικανού δικηγόρου που προστατεύει ένα φυγά σκλάβο, στη διάρκεια ενός μοιραίου ταξιδιού από τα νησιά του Ειρηνικού το 1849. Ενός φτωχού αλλά ταλαντούχου μουσικού στη Βρετανία του μεσοπολέμου που προσπαθεί να ολοκληρώσει το αριστούργημά του, πριν του συμβεί κάποιο απρόοπτο. Μίας δημοσιογράφου, που το 1973, προσπαθεί να αποτρέψει μια βιομηχανική καταστροφή. Ενός σύγχρονου εκδότη, που ανήμερα της μεγάλης του επιτυχίας, φυλακίζεται άδικα. Μίας γενετικά τροποποιημένης εργάτριας του 2144 που νιώθει την απαγορευμένη αφύπνιση της ανθρώπινης συνείδησης (εδώ θυμήθηκα και το Blade Runner, που τα ανθρωποειδή είχαν αποκτήσει συνείδηση και ήθελαν λίγα χρόνια ζωής παραπάνω) και τέλος,  η ιστορία ενός βοσκού στο έτος 2300, που έχει επιβιώσει μετά την ολική καταστροφή του πλανήτη και μάχεται για να σώσει τη ζωή του, αλλά και των δικών του από ανθρωποφάγους διασωθέντες, επίσης.

Ε, δεν μπορείτε να πείτε. Απ’ όλα έχει ο μπαξές των Γουατσόφσκι-Τικβέρ. Το θέμα τώρα είναι πως τα διαρθρώνεις όλα αυτά... Και δεν είναι μόνον αυτό. Είναι και το πώς χρησιμοποιείς τους ηθοποιούς σου. Διότι εδώ, οι σκηνοθέτες χρησιμοποιούν ταλαντούχους ηθοποιούς (βλέπε διανομή) σε πολλούς ρόλους, που στην αρχή και μέχρι να καταλάβεις τι γίνεται, νομίζεις ότι οι ήρωες του 1849, είναι αυτοί οι ίδιοι που ταλαιπωρούνται στο 2144 και στο 2300, οπότε αναρωτιέσαι: Βρε μήπως έχω να κάνω με αιωνόβιους; Αλλά, δεν είναι οι ίδιοι! Είναι άλλοι, που οι ζωές τους επηρεάζονται από τις ζωές των προηγούμενων.

Οι Γουατσόφσκι και ο Τικβέρ, προσπαθούν να πουν ότι οι ψυχές των ανθρώπων συνεχίζουν την πορεία τους μέσα στο χρόνο: ξαναγεννιούνται, ανανεώνουν τους δεσμούς με τις άλλες ψυχές, ξανά και ξανά. Τα λάθη μπορούν να διορθωθούν ή να επαναληφθούν. Η ελευθερία μπορεί να αποκτηθεί ή να χαθεί, αλλά πάντα θα επιδιώκεται, η επανάσταση θα είναι πάντα επί θύραις και η αγάπη πάντα θα επιβιώνει. Μόνο που η διάρθρωση των ιστοριών και τα συνεχή μπρος πίσω στο χρόνο, κουράζουν ακόμα και τον θαυμαστή των ιδιόρρυθμων σκηνοθετών.
Όλοι γνωρίζουμε πλέον, πώς η ανθρωπότητα και η ιστορία της, είναι ένα συνοθύλευμα αλληλεπιδράσεων και συνεπειών. Γιατί να υπάρχει τόση σπατάλη θεαματικής (κατά τ’ άλλα) εικόνας και οπτικών και ηχητικών εφέ; Γιατί θα πρέπει να υφιστάμεθα επί 2 ώρες και 52 λεπτά, αυτά τα συνεχή flashbacks και flash forward:
Αυτή την απορία δεν προσπάθησα να την απαντήσω. Με κούρασε.

 

Άγγελος Πολύδωρος
του Άγγελου Πολύδωρου   | blogspot

 


Η Βαθμολογία μου:

Κάθε υπερφίαλο έργο που σέβεται τον ευατό του είναι πάντα ένα φιλόδοξο ... έργο με απρόβλεπτη αποδοχή!

Το CLOUS ATLAS θα μπορούσε να είναι το απόλυτο έργο επιστημονικής φαντασίας. Γιατί εκεί που αρχίζει η ... φαντασία τελειώνει ο χρόνος.

Και ο χρόνος εδώ δεν είναι ... χρήμα, αλλά άπειρος, όσο και η διάρκεια του project! Από τις χιλιάδες ώρες γυρισμάτων το τρίο Γουατσόφσκι και Τικβέρ κατέληξε σε 172' κινηματογραφικού φιλμ. Πολλά; Πριν το δεις, έτσι φαίνονται, μετά την προβολή, όχι και τόσο.

Λοιπόν, ας τα πάρουμε με τη σειρά αλλά όχι με τον συμβατικό τρόπο που ξέρετε. Οι 6 παράλληλες ιστορίες σε διαφορετικές χρονικές περιόδους εξελίσσονται στην διάρκεια του φιλμ με κάποια ποιητική αλληλουχία. Το μοντάζ έχει δηλαδή την τιμητική του αφού κάθε αλλαγή σκηνής μεταπηδά σε μια άλλη ιστορία, σ΄έναν άλλον χρόνο, με διαφορετικούς χαρακτήρες (αν και ίδια τα πρόσωπα που τους υποδύονται εξαιρετικά μακιγιαρισμένα) κάνοντας την ταινία έναν γρίφο - παζλ για γερούς λύτες. Όλα όσα διαδραματίζονται μπροστά μας σε τούτην την επική υπερπαραγωγή, μια περιπέτεια μέσα στον χρόνο (παρελθόν - παρόν - μέλλον) έχουν μια κοινή αφετηρία και ένα κοινό τέλος!

Ο κυκλικός δρόμος προς την καρμική κορύφωση εμφανίζει πολλά ίχνη ασάφειας και αντισυμβατικής διάρθρωσης, ώστε η σύγκλιση να μην μορφοποιηθεί γεωμετρικά αλλά με καλλιτεχνικά κριτήρια και ειδικότερα της μουσικής σύνθεσης. Αυτό ακριβώς είναι το CLOUD ATLAS. Μια μουσική συμφωνία εικόνων που αντανακλούν την ανθρώπινη συμπεριφορά, την ελευθερία συνείδησης κάθε ξεχωριστής προσωπικότητας. Εξυμνεί την διαφορετικότητα, την έμπνευση, την δημιουργία, την ανεξαρτησία. Ο κατακερματισμένος χρόνος είναι το αλάτι του οραματιστή Τικβέρ, μια κινηματογραφόπερα και τα ψηφιακά εφέ της δράσης και των σκηνικών το πιπέρι της μαθηματικής εξίσωσης των Γουατσόφσκι. Έτσι υπάρχει ισορροπία και ο καθείς παίρνει αυτό που του αναλογεί.

Αποφεύγονται επιμελώς οι μελοδραματικές μεγαλοστομίες και τα λυρικά ξεσπάσματα που συνήθως επιβάλλουν τα στούντιο στις υπερπαραγωγές επικού χαρακτήρα αν και οι φιλοσοφικές αφέλειες (τσιτάτα - κορώνες) δεν υπερβαίνουν τα στάνταρντ κλισέ - άλλωστε δεν υπήρχε περιθώριο νέων πειραματισμών μετά και το τελευταίο πατατράκ αποτυχίας μεγατόνων του "Speed Racer".

Jim Papamichos
του Δημήτρη Παπαμίχου me@myfilm.gr

 


Η Βαθμολογία μου:

Από το 2321 της καταστροφής της ανθρωπότητας, στον 19ο αιώνα της δουλείας, από το συντηρητικό μεσοπόλεμο στο ψυχροπολεμικό 1972, από το εφιαλτικό 2144 στο παλαβό σήμερα.  Και ξανά από την αρχή, ιστορίες ανθρώπων που συναντιούνται και ξανασυναντιούνται, στο χώρο και το χρόνο.

Είναι αυτή η μυρωδιά του πολύπλοκου μεταφυσικού μανιχαϊσμού με φουτουριστικά στοιχεία που τους έσυρε από τη μύτη από την πολύ αρχή.  Σε εκείνο το αντίτυπο που τους  χάρισε η Natalie Portman με τις 500 και κάτι βραβευμένες σελίδες του (British Book Awards Literary Fiction Award και Richard & Judy Book of the Year Award, για τον Βρετανό συγγραφέα David Mitchell (2004)) που έγιναν φτερό και πούπουλο στα απανωτά drafts σεναρίου που έγραψαν στην πορεία.  Ο λόγος για τα τρομερά αδέλφια Wachikowski (Matrix (1999), The Matrix Reloaded (2003), The Matrix Revolutions (2003), V For Vendetta (2005)), που δεν δυσκολεύτηκαν να πωρώσουν ανάλογα και τον διερευνητικό Tykwer (Run Lola Run (1998), Perfume The Story Of A Murder (2006)), για να συγκροτήσουν τελικά μια ομάδα από τρεις σκηνοθέτες, δύο συνεργεία που δούλευαν σε παράλληλους χρόνους, και έξι ιστορίες διαφόρων genres (δράμα, περιπέτεια, θρίλερ, μυστηρίου, επιστημονική φαντασία, κωμωδία,  με τους μεταξύ τους συνδυασμούς).   Κινούμενοι διαρκώς ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, μιλώντας για το θάνατο, τη ζωή και τη γέννηση, χωρίς απαραίτητα να ακολουθούν αυτή τη σειρά.

Ένα κολοσσιαίο οικοδόμημα τόλμης λοιπόν, που οραματίστηκε πως συγκέντρωσε πάνω του όλες τις οικουμενικές αλήθειες, για να πανηγυρίσει, φωνάζοντας προς το άπειρο του σύμπαντος την αφάνταστη ποικιλία, τις απεριόριστες δυνατότητες και τη μοναδική ομορφιά της ενιαίας ανθρώπινης φύσης.   Και από υπερβατικό, να καταντήσει χαοτικό.  Κοντά 3 ώρες από θεαματικές σκηνές τεχνικής αρτιότητας και δημιουργικού μόχθου πάνω σε μια ιδεολογία καρμικής μετενσάρκωσης, που όλοι μας έχουμε ρίξει ματιές από τότε που είχαμε μονοψήφιο αριθμό ηλικίας.  Ένα «ψυχές και σώματα στο χρόνο γυρνάνε» (η Αλεξίου χρειάστηκε μόνο 4 λεπτά, για να μας τα πει καλύτερα) που υπερχρησιμοποιεί σε bold γραμματοσειρά τον αγώνα, την ελπίδα, την ελευθερία, την αγάπη, καθώς θρυμματίζεται από την έλλειψη συνοχής και την ασημαντότητα άσκοπων λεπτομερειών και συμβολισμών.

Κουραστικό, αμήχανο έως ελαφρώς αστείο, εκεί που δεν πρέπει.  Με ηθοποιούς συγκεντρωμένους να πείσουν για τη σοβαρότητα του εγχειρήματος, την ίδια στιγμή που μοιάζουν να παίρνουν μέρος σε διαγωνισμό διασκεδαστικότερης εκδοχής τους σε Halloween party.  Αμέτρητα τα κιλά του make up, αδιάκοπα και τα στωναρίσματα στο «Sexteto Cloud Atlas».

 

Ράνια Ευδαίμων
της Ράνιας Ευδαίμων   | cinefo.wordpress.com

 


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page


VIDEO CLIPS, TRAILER, TEASER, SCREENING PREVIEW














top of the page


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία:
8/9/2012 (Καναδάς, Φεστιβάλ Τορόντο)
26/10/2012 (ΗΠΑ, Καναδάς)
8/11/2012 (Ρωσία)
15/110/2012 (Γερμανία)
22/11/2012 (Ελλάδα)
3/1/2013 (Ιταλία)
21/2/2013 (Αυστραλία)
22/2/2013 (Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία)
13/3/2013 (Γαλλία)
15/3/2013 (Ιαπωνία)


top of the page




PHOTOS - POSTERS

res-cloud-atlas-17.jpg res-cloud-atlas-16.jpg res-cloud-atlas-15.jpg res-cloud-atlas-11.jpg res-cloud-atlas-8.jpg cloud-atlas-movie-poster-07262012-124747.jpg res-cloud-atlas-9.jpg res-cloud-atlas-5.jpg res-cloud-atlas-7.jpg Cloud Atlas 0000.jpg Cloud Atlas poster.jpg


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

>>CAST<<

Πρωταγωνιστούν:

    Tom Hanks ... Dr. Henry Goose
    Hugo Weaving
    Jim Sturgess
    Hugh Grant
    Halle Berry ... Meronym
    Susan Sarandon
    Ben Whishaw
    Jim Broadbent
    Keith David ... Joe Napier - Kupaka & Ankor Apis
    James D'Arcy
    Xun Zhou ... Yoona-939
    Doona Bae ... Sonmi-451
    Alistair Petrie ... Felix Finch
    David Gyasi ... Autua
    Raevan Lee Hanan ... Catkin
    Mya-Lecia Naylor ... Miro
    Brody Nicholas Lee ... Javier
    Charly Yoon

>>CREDITS<<

Σκηνοθεσία
Tom Tykwer
Andy Wachowski
Lana Wachowski

Σενάριο
David Mitchell (μυθιστόρημα "Cloud Atlas")
Tom Tykwer
Andy Wachowski
Lana Wachowski

Παραγωγή
Stefan Arndt
Alex Boden
Grant Hill
Tom Tykwer
Andy Wachowski
Lana Wachowski

Μουσική
Reinhold Heil
Johnny Klimek
Tom Tykwer

Φωτογραφία
Frank Griebe
John Toll

Μοντάζ
Alexander Berner

Casting
Lora Kennedy
Lucinda Syson

Σχεδιασμός Παραγωγής
Hugh Bateup
Uli Hanisch

Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Daniel Chour
Stephan O. Gessler
Kai Koch
Nicki McCallum
Charlie Revai
Thorsten Sabel
David Scheunemann
Steve Summersgill

Σκηνικά
Rebecca Alleway
Peter Walpole

Κοστούμια
Pierre-Yves Gayraud

Βοηθός Σκηνοθέτη
Sebastian Fahr-Brix
Julie Heskin
Terry Needham

Εταιρείες Παραγωγής
Warner Bros. Pictures
A Company
Anarchos Pictures
Ascension Pictures
Five Drops
X-Filme Creative Pool

Διανομή
Odeon (Ελλάδα)
Warner Bros. Pictures
Ascot Elite Entertainment Group

Ειδικά Εφέ
ReelEye Company (special effects contact lenses)
Special Eye Effects (special effects contact lens technician)

Χρονολογία παραγωγής
2012

Χώρα παραγωγής
ΗΠΑ, Γερμανία

Γλώσσα
Αγγλικά

Εικόνα
Έγχρωμη 2.35 : 1

Είδος ταινίας
Επιστημονικής Φαντασίας, Μυστηρίου, Δράμα

Διάρκεια
172'

Ήχος
Dolby Digital | Datasat | SDDS

Τοποθεσίες γυρισμάτων
Ηνωμένο Βασίλειο (Σκωτία: Εδιμβούργο, Γλασκόβη), Ισπανία (Μαγιόρκα), Γερμανία (Ντίσελντορφ, Βρανδεμβούργο)

AKA

Καταλληλότητα
Canada:14A | UK:15 | Germany:16 | South Africa:16 | Ireland:15A | Canada:13+ (Quebec) | India:A | Germany:12 | Australia:MA15+ | USA:R (certificate #47707)

Κόστος
$100 εκατομμύρια

Εισπράξεις


top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 5
Αριθμός Ψήφων: 3


Αξιολόγηση :

Εξαιρετικό
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση

 Προωθήστε το Προωθήστε το



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Επιστημονικής Φαντασίας
· Περισσότερα για Κατηγορία
· ΘΕΜΑΤΑ
· Ταινίες που προβάλλονται
· Τελευταία Τρέιλερ
· ΑΙΘΟΥΣΕΣ
· BOX OFFICE USA
· BOX OFFICE Ελληνικό
· Internet Movie Database
· Rotten Tomatoes

Εγκαταστήστε το myFILM.gr toolbar ΤΩΡΑ! Όλο το internet σε μια γραμμή εργαλείων - Δωρεάν λήψη

Συνδεδεμένα Θέματα

Επιστημονικής Φαντασίας


Advertisement


top of the page


-- Sponsored Links --

Dailymotion Movies LTD aggelospolidoros.blogspot.gr AGATHI Art Gallery cinefo.wordpress.comr

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και εργασίας και προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων και διανόησης.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr | xms24.com

| AdBrite - Advertise on myFILM.gr


Info | Feedback | Statistics | Topics | Submit News | Recommend Us | Advertising | Flag inappropriate copy-theft | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | myspace | Add in Google homepage


Related Posts with Thumbnails